Pomocne komendy wyszukiwarki Google - X-Coding IT Studio

Pomocne komendy wyszukiwarki Google

Wyszukiwarka Google stała się na tyle popularna, że „wyguglować” (ang. Google it) weszło na stałe jako synonim znalezienia informacji w internecie. Sam korzystam z niej niemal codziennie. Mimo, że algorytmy wyszukiwania naprawdę mocno starają się dopasować do naszych intencji, nie zawsze wychodzi im to najlepiej. Wówczas wyniki nie są zbyt precyzyjne i wymagają od nas dalszej pracy. Można jednak ten stan rzeczy poprawić, korzystając z trików wyszukiwania.

W dzisiejszym wpisie przedstawię Ci najważniejsze komendy wyszukiwarki Google, które pomogą podczas codziennego poszukiwania interesujących Cię informacji.

Wyszukiwanie zaawansowane

Zaczniemy od zakładki, o której sam do niedawna jeszcze nie wiedziałem – mianowicie do “wyszukiwania zaawansowanego”, które ułatwi doprecyzowanie wyników wyszukiwania bez kombinowania z dodatkowymi znakami.

Magiczne miejsce do zaawansowanego wyszukiwania znajduje się pod adresem https://www.google.pl/advanced_search

Zaawansowane wyszukiwanie Okno zaawansowanej wyszukiwarki

Formularz zaawansowanego wyszukiwania pozwala na lepsze określenie wyszukiwanej frazy, a także zawęzić wyniki do konkretnego języka, witryny, a nawet typu pliku (jeśli bardziej interesują nas konkretne pliki niż stron internetowe).

Dla chętnych po prawej stronie każdego pola Google przedstawia objaśnienie, w jaki sposób osiągnąć taki sam efekt, używając pojedynczego pola w wyszukiwarce. Sam formularz jest więc tylko narzędziem, które ma na celu ułatwienie nam pracy i nie daje innych możliwości niż główna wyszukiwarka.

Jeśli jednak nie do końca odnajdujesz się w plusach, minusach i innych komendach, na pewno warto dodać sobie tę zakładkę do ulubionych.

Dokładne wyszukiwanie za pomocą cudzysłowu

To zdecydowanie najczęściej wyszukiwana komenda podczas wyszukiwania. Jeśli szukasz konkretnej frazy, warto spróbować wstawić ją w cudzysłów. Wówczas znajdziesz strony, które zawierają w treści dokładnie taką frazę.

Na przykład wpisując tytuł naszego artykułu, czyli “Pomocne komendy wyszukiwarki Google” odnajdziemy głównie strony w domenie x-coding.pl (bo albo wyszuka się artykuł, albo strony, które linkują do tego artykułu).

Wyszukiwanie dokładnej frazy Cudzysłów pozwala na dokładne dopasowanie

Pamiętaj, że Google wyszukuje dokładną frazę, więc odwrócenie kolejności wyrazów wpłynie znacząco na wyniki. W naszym wypadku nie znajdziemy ani jednej witryny zawierającej wyszukiwane hasło (jednak Google podejmie próbę znalezienia treści bez cudzysłowu, co widać na załączonym obrazku).

Jak nie szukać dokładnej frazy W przypadku cudzysłowu kolejność ma znaczenie

Z cudzysłowu najczęściej będziesz korzystać w przypadku:

  • nazw własnych,
  • konkretnych tytułów (na przykład książek),
  • tekstów na podstawie fragmentu (na przykład wpisując kawałek piosenki),
  • modeli produktu,
  • itd.

Przeszukaj wskazaną stronę (site:)

Google pomaga również w przeszukiwaniu interesujacych nas stron. Służy do tego komenda site:, która wskazuje, pod jakim adresem ma się wyszukać interesująca nas fraza.

Szukanie na wskazanej stronie Przykład wyszukania w domenie

W naszym przykładzie poszukaliśmy wszystkich stron, które zawierają słowo „marketing” w naszej witrynie. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, żeby frazę ubrać w cudzysłów lub zastosować inny operator.

W szczególności użycie samego operatora site: zwróci nam wszystko, co Google zaindeksowało dla danej domeny. To szczególnie przydatna opcja dla właścicieli rozbudowanych witryn (na przykład sklepów internetowych), żeby zweryfikować jak wyglądają nasze podstrony w wynikach wyszukiwania.

Wyszukiwanie plików (filetype:)

Czasami musimy wyszukać konkretny dokument (na przykład prezentację multimedialną, pdf z raportem albo szablon dokumentu w wordzie).

Z pomocą przyjdzie nam komenda filetype:, za pomocą której przeszukamy Google pod kątem zaindeksowanych plików.

Przypuśćmy, że chciałbyś poczytać, jak udało nam się wdrożyć projekt ELMARK Automatyka. Możesz to zrobić na dwa sposoby:

Szukanie plików Wyszukanie bez filetype:

Pierwszy sposób przekieruje Cię do strony naszego case studies. Jeśli jednak użyjesz komendy filetype:

Szukanie plików z filetype Wyszukanie z filetype:

znajdziesz bezpośredni odnośnik do pdf, który będziesz mógł pobrać. Swoją drogą, to ten sam PDF, który byś dostał, gdybyś zostawił swoje dane w formularzu. Czy to nie prawdziwy hacking? ?

Wykluczanie słów z wyszukiwania

Wyobraź sobie, że jesteś uczulony na orzechy, a poszukujesz pomysłu na kolację.

W takim problemie pomoże operator -, za pomocą którego będziesz mógł wyeliminować dane słowa czy znaki w wynikach wyszukiwania.

Wykluczanie frazy Odejmujemy frazy z wyników

Często taki sposób wyszukiwania przydaje się, kiedy dwie rzeczy nazywają się tak samo (np. książka i film), a Ty chcesz znaleźć tylko jedną z nich.

Znajdowanie pokrewnych stron

Jeżeli podoba Ci się dana strona i chciałbyś wyszukać inne, zajmujące się pokrewną tematyką, wystarczy, że użyjesz komendy related: i dodasz interesującą Cię domenę.

Znowu uruchomimy wyobraźnię. Powiedzmy, że chciałbyś sprawdzić, czy inne wyszukiwarki obsługują takie same komendy jak Google i jakie w ogóle są inne miejsca, gdzie można coś poszukać.

Wystarczy wpisać frazę:

Strony powiązane Szybki sposób na znalezienie konkurencji

żeby zobaczyć, jaka jest najlepsza konkurencja Google… według Google ?.

Wyszukiwanie w tytułach lub adresach

Jeśli chcemy wyszukać artykuł o interesującej nas tematyce, jednym z lepszych sposobów jest wyszukiwanie w tytule konkretnej frazy. A to dlatego, że najczęściej artykuł na dany temat będzie miał w tytule… właśnie temat. Do tego służy komenda intitle:

Zobacz na przykład:

Szukanie w tytułach Przykład wyszukania w tytule strony

W ten sposób znajdziesz strony, które z dużo większym prawdopodobieństwem będa odpowiadały Twoim oczekiwaniom.

Podobna zasada dotyczy komendy inurl:, z tym że w tym wypadku ograniczamy się do adresu strony.

„Do czego może mi się to przydać”

Oczywiście wpis ma na celu pomóc wszystkim, którzy używają Google na co dzień, ale skoro robimy e-Commerce, to przyda się parę wskazówek, jak właściciele sklepów internetowych mogą wykorzystać tę wiedzę w praktyce.

Sprawdź stan indeksu

Posiadając dużą liczbę produktów, można się zastanawiać, jak dużą część naszego sklepu widzi Google.

Osiągniemy ten cel, wykorzystując komendę site:

Stan indeksu Tak może wyglądać Twój stan indeksu

Możesz przy okazji zrobić głębszy research i sprawdzić poza ilością, co tak naprawdę widzi Google. To dobry sposób na znalezienie błędów indeksowania, niewykrytych stron, dziwnych wpisów, nieistniejących stron, które dadzą 404, wersji testowych, stron bez HTTPS, etc.

Ile produktów widzi Google

To ćwiczenie, które tylko trochę różni się od tego powyżej. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby w komendzie site: użyć podkatalogu witryny. W ten sposób możesz sprawdzić, ile masz na przykład zaindeksowanych samych produktów.

Ilość produktów w sklepie Ile masz produktów w sklepie?

Jeśli ilość się zgadza, to dobrze. Jeśli nie – będziesz wiedzieć, czego brakuje. Oczywiście takie wyszukiwanie wymaga posiadania produktów w określonym podkatalogu.

Zduplikowany content

Nie trzeba przejść setki kursów SEO, żeby wiedzieć podstawową rzecz – należy zdecydowanie unikać powielania treści.

Co najczęściej pada ofiarą duplikacji treści? Na przykład opisy producenta. Jeśli wykorzystujesz materiały producenta do tworzenia contentu, zwróć uwagę, czy dokładnie tego samego nie robi Twoja konkurencja.

W ramach ciekawostki poszukałem informacji o jednym z producentów automatyki przemysłowej. Wpisałem dość długą frazę i dostałem taki wynik (zwróć uwagę na cudzysłów, czyli dokładne dopasowanie):

Duplicate content Tyle jest „unikatowych” opisów producenta

Jeśli na Twojej stronie jest dużo takiej treści, powinieneś liczyć się z ryzykiem osiągania niższej pozycji w wyszukiwarce od Twojej konkurencji.

To samo dotyczy produktów, które odróżnia jedna cecha (na przykład rozmiar), a mają swoje indywidualne karty produktu na sklepie – prawdopodobnie wówczas będą miały dokładnie te same opisy.

Ukradziony content

Trick powyżej możesz spokojnie wykorzystać do odnalezienia stron, które, mówiąc wprost, ukradły Twoją treść.

Wystarczy wpisać frazę, której szukasz i wykluczyć swoją witrynę za pomocą operatora odejmowania.

Szybki sposób na znalezienie konkurencji.

Na pewno dobrze znasz swoją konkurencję, ale nie zaszkodzi sprawdzić, jak Google widzi strony podobne do Twojej.

Użyjemy w tym celu operatora related:

Wyszukiwanie konkurencji Konkurencja jak na dłoni

W ten sposób rozwiązujemy problem ręcznego researchu.

Podsumowanie

Jest takie powiedzenie, że jak chce się dobrze ukryć ciało, wystarczy wrzucić je na 5 stronę wyszukiwania w Google.

Chcąc lub nie, ta wyszukiwarka stała się jednym z najczęściej wykorzystywanych narzędzi przez nas, naszych klientów i konkurencję. Warto zatem znać przynajmniej podstawowe komendy, żeby:

  • lepiej odnajdować to, co nas interesuje,
  • sprawdzić jak Google widzi naszą witrynę,
  • zrobić szybki research,
  • itd.

Mam nadzieję, że mój wpis przybliżył Ci trochę tajniki dobrego wyszukiwania, a tym samym Twoja praca od teraz będzie łatwiejsza.

Pobierz najnowszy e-book o e-commerce