Podstawy skutecznej walki konkurencyjnej cz. 2 | Blog X-Coding
podstawy-skutecznej-walki-konkurencyjnej-cz-2

Podstawy skutecznej walki konkurencyjnej cz. 2

19.08.2016 / / Marketing

W dzisiejszej odsłonie chciałbym skupić się na konkretnych rozwiązaniach marketingowych, którym warto zwrócić uwagę, aby skutecznie walczyć z konkurencją. Dodatkowo przytoczę kilka przykładów dobrej strategii, wykorzystywanej przez gigantów rynkowych.

Z racji, iż studium przypadku samego marketingu jest bardzo rozbudowane, poruszę tylko najważniejsze składowe, które w przypadku e-Commerce mają kluczowe znaczenie. Mam na myśli:

  • Internet Marketing;
  • Mobile Marketing;
  • Outbound Marketing i Inbound Marketing.

Warto dodać, że aby firma mogła w ogóle prowadzić walkę konkurencyjną, musi zadbać o wszystkie aspekty związane z bezproblemowym funkcjonowaniem sklepu. Dzięki temu może budować solidną markę oraz zdobywać coraz większe grono klientów.

Internet Marketing

Internet Marketing

To po prostu wszystkie działania marketingowe, które są realizowane przy pomocy Internetu. Wśród najpopularniejszych warto wymienić:

  • e-mail marketing – najczęściej newsletter informujący o promocjach lub nowościach w asortymencie, ta forma komunikacji często jest postrzegana jako spam;
  • social media marketing – wykorzystywanie sieci społecznościowych (Facebook, Twitter, YouTube itd.) do komunikacji z klientami. Jest to stosunkowo tania forma reklamy, która ma często dużo większą konwersję niż inne;
  • SEO (search engine optimization) i SEM (search engine marketing) – oba pojęcia dotyczą promowania firmy w wyszukiwarkach internetowych. Główną różnicą jest to, że SEO dotyczy ciągłego budowania naszej pozycji w wyszukiwarkach tzw. pozycjonowanie strony. SEM natomiast to reklama pojawiająca się na podstronach, najczęściej link sponsorowany umieszczony na pierwszym miejscu po wyszukaniu danej frazy;
  • marketing afiliacyjny – udostępnianie powierzchni reklamowej dla partnerów. W praktyce wygląda to tak, że firma X udostępnia miejsce reklamowe firmie Y przy wcześniejszym ustaleniu konkretnych warunków współpracy. Sposobów podejścia może być kilka i wszystkie zależą od indywidualnych warunków: zapłata za wejście ze strony firmy X na stronę firmy Y (CPC), zapłata za założenie konta po przejściu ze strony firmy X na witrynę Y (CPA), czy prowizja ze sprzedaży (CPS);
  • marketing referencyjny – forma marketingu, w której klienci rekomendują usługi danej firmy; często dzięki skutecznemu poleceniu danej firmy, klienci uzyskują dodatkowe zniżki, bądź preferencyjne warunki zakupu.

Mobile Marketing

Wykorzystywanie urządzeń mobilnych do reklamowania produktu/usług danej firmy. Najczęstszą formą marketingu w tym ujęciu są SMS-y oraz MMS-y. Jednak wraz z rozwojem technologicznym zaczęto wykorzystywać do tego także aplikacje mobilne. Niektóre z aplikacji są dedykowane danym sklepom (Deichmann, H&M, Decathlon), inne zbierają oferty z różnych sklepów, dzięki czemu właściciele marek nie muszą poświęcać bardzo dużych nakładów, aby ich oferta pojawiła się także w formie mobilnej.

Do bardziej wyszukanych form mobile marketingu zaliczyłbym dwa stosunkowo nowe podejścia. Są to kolejno in-game marketing oraz location based marketing. Aby iść w tym kierunku trzeba zadać sobie pytanie, kto jest odbiorcą naszych usług. Załóżmy, że są to młodzi ludzie w przedziale wiekowym 20 – 30 lat. Z dużym prawdopodobieństwem możemy założyć, że osoby będą używały gier mobilnych dużo częściej niż odbiorcy po 50 roku życia.

Outbound i Inbound Marketing

Outbound Marketingiem nazywamy działania wychodzące poza firmę ukierunkowane do osób, które nie oczekiwały od nas kontaktu. Głównym narzędziem wykorzystywanym niegdyś był telemarketing, obecnie najczęstszą formą są kampanie e-mailowe. W przypadku kampanii e-mailowych trzeba zwracać szczególną uwagę, aby maile wysyłane do potencjalnych klientów nie nosiły znamion spamu. Jest to ważne ze względu na polskie prawo i ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (art. 10 ust. 1 u.ś.u.d.e.) – nie stosując się do niej możemy narobić sobie tylko i wyłącznie kłopotów.

Inbound Marketing to z kolei systematyczne zwiększanie szans na odnalezienie naszej oferty przez samego klienta. Najczęściej wykorzystywane są narzędzia takie jak: informacje w social mediach, czy SEO i SEM. Oprócz tego coraz większą popularnością cieszy się tzw. Content Marketing. Polega on na budowaniu wartości poprzez różnego rodzaju raporty, wyniki badań czy opisywanie konkretnych przykładów w studium przypadków. Dzięki tak konkretnym treściom, które odwołują się do prawdziwych danych, projektów czy sytuacji, jesteśmy w stanie skutecznie pozyskiwać zaufanie klientów.

A rzeczywistość na to…

Podstawy skutecznej walki konkurencyjnej cz. 2

W dzisiejszych czasach walka o klientów przybiera bardzo różne formy. Przykłady, na których chcę się skupić w pierwszej kolejności, traktują strategię marketingową jako jeden z podstawowych elementów funkcjonowania firmy. Wydają setki tysięcy jak nie milionów dolarów na wypromowanie produktu i zapewnienie mu jak najdłuższego cyklu życia.

Przykładem takiego podejścia mogą być koncerny samochodowe (np. Volvo) znane z solidności i bezpieczeństwa. Bardzo dobrym posunięciem była reklama z udziałem Jean-Claude VanDamme. Doczekała się ona wielu parodii i niewątpliwie miała swoje 5 minut w świadomości Internautów.

Kolejnym potwierdzeniem kunsztu i wyczucia po stronie Volvo była reklama ukazująca wytrzymałość samochodu ciężarowego Volvo FMX. Nie byłoby w tej akcji nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że w rolę testera ekstremalnego zamienił się Prezes Volvo Trucks Claes Nilsson.

Mniej etycznym, aczkolwiek bardzo interesującym podejściem jest marketing porównawczy. Polega on na jawnym postawieniu konkurencji w roli firmy z gorszą ofertą czy produktem, a nawet w roli przegranego. Jednak w takim postępowaniu marketingowym trzeba się liczyć z konsekwencjami ze strony firmy, której produkt jest wyszydzany. Jak to mówią „Kto mieczem wojuje, ten od miecza ginie”.

McDonald’s vs Burger King

Pepsi vs Coca Cola

Podsumowanie

Czym w dzisiejszych czasach jest nisza rynkowa? Powoli zaczynam mieć wrażenie, że legendą. Coraz ciężej wymyślić coś nowego i budować na tym biznes. Wiele pomysłów wydaje się nowych, ale tak naprawdę jest odnogą tego, co znamy. Stąd, pójście w znanym i sprawdzonym kierunku wcale nie musi być złym pomysłem.

Musimy tylko wiedzieć, że w przypadku niszy, prędzej czy później pojawi się konkurencja, a przypadku branży powszechnej, konkurencja już na nas czeka. Tak czy inaczej, pamiętajmy — ona nigdy nie śpi.