
Logo, ważna część wizerunku Twojej firmy
Codziennie z każdej strony bombardują nas logotypy. Patrzymy na nie już od momentu wstania z łóżka, wyłączając budzik w komórce, szczotkując zęby, szczoteczką danej marki, używając wybranych kosmetyków. Nawet nalewając wodę z czajnika, widzimy nazwę firmy, która go wykonała.
Logo Android kojarzy nam się z robotem, słowo Apple nasuwa na myśl nadgryzione jabłko, zaś czekolada Milka już zawsze będzie dla nas fioletowa. Logotyp jest bardzo ważną częścią wizerunku firmy, która pozwala się z nią identyfikować. Kultowe projekty mają tę szczególną cechę, że zapadają w pamięć na długo. Gdy widzimy dwa żółte łuki w obcym mieście, to już wiemy, jakiego lunchu możemy się spodziewać.
Jak pisze w swojej książce David Airey:
Wybieramy produkt na podstawie wartości postrzeganej, a nie rzeczywistej
Przenosząc swój biznes do internetu, musimy zadbać o swój wizerunek, dlatego nie możemy zapomnieć o logo. Jeżeli jeszcze nie przemyśleliśmy naszego znaku firmowego, a obecny jest zrządzeniem przypadku, warto jak najszybciej to zmienić. Jak można poznać, że projekt jest dobry? Warto to zadanie przydzielić osobie doświadczonej w tej kwestii.
Podobne pytanie zadał sobie projektant Ditete Ramss, znany ze swoich kultowych przedmiotów dla firm Braun. Stworzył dekalog dobrego designu, który według mnie można odnieść również do projektowania znaku graficznego.
1. Dobre wzornictwo jest nowatorskie
Czy logo firmy wyróżnia się na tle konkurencji? A może jest to kolejny projekt realizowany w oparciu o istniejący już pomysł?
2. Dobre wzornictwo sprawia, że produkt jest użyteczny
Czy logo wygląda równie dobrze w dużej skali, co w pomniejszeniu? Znak marki nie może mieć dużo szczegółów, które giną po przeskalowaniu.
3. Dobre wzornictwo jest estetyczne
Obrazy, którymi się otaczamy, mają wpływ na naszą psychikę.
To nie musi tak wyglądać (źródło: gazeta.pl)
4. Dobre wzornictwo sprawia, że produkt jest zrozumiały
Logotyp powinien reprezentować firmę i być z nim związany. Firma, która zajmuję się narzędziami, nie powinna mieć w swoim znaku firmowym kwiatka (oczywiście istniejąc odstępstwa od tej reguły).
5. Dobre wzornictwo jest dyskretne (skromne)
Wystarczy, żeby logo na tle konkurencji wyróżniało się jedną cechą.
6. Dobre wzornictwo jest szczere
Złym pomysłem jest kuszenie klienta obietnicami nie do spełnienia. Jeżeli znak odnosi się do lokalnych tradycji, a firma ich nie posiada, nie należy oszukiwać klienta.
Logo Orlen
7. Dobre wzornictwo jest długotrwałe
Dobre logo nie może się znudzić i musi odporne na modę. Nie będziemy go zmieniać co pół roku. Nie może stracić na swojej aktualności z dnia na dzień.
Logo McDonald’s
8. Dobry design jest dopracowany do ostatniego szczegółu
Żaden fragment znaku nie powinien być przypadkowy. Zapewne wiele klientów korzystających z usług FedEx nie spostrzegło się widniejącej strzałki pomiędzy literą E a X.
Logo FedEx
9. Dobre wzornictwo jest przyjazne środowisku
Dobrze zaprojektowanego znaku nie trzeba unowocześniać, dzięki czemu oszczędzamy czas i pieniądze. Nie trzeba wymieniać materiałów reklamowych i nadwyrężać środowiska.
10. W dobrym designie jest tak mało designu, jak to tylko możliwe
Less is more – jak mówił Ludwig Mies van der Rohe. Proste projekty częściej zapadają w pamięć niż te skomplikowane, które trudno opisać jednym słowem.
Tego nie mogło zabraknąć
Podsumowanie
To tylko kropla w morzu informacji, które powinniście wiedzieć na temat projektowania swojego logo. Trendy zmieniają się z dnia na dzień. Tworzenie wizerunku firmy wymaga nie tylko dużej wiedzy, ale również czasu i wysiłku.