Logo - proces projektowania od strony klienta | Blog X-Coding
logo-proces-projektowania-strony-klienta

Logo – proces projektowania od strony klienta

W poprzednim artykule dowiedzieliśmy się, że logo jest ważnym elementem wizerunku firmy, dzisiaj zastanowimy się, jak stworzyć genialne logo. Właściciele firm dzielą się na dwie grupy: na tych, co wiedzą, czego chcą i tych mniej zdecydowanych, którzy wolą powierzyć projektowanie specjalistom. Jeżeli jesteś osobą, która ma gotowy pomysł w głowie, ale nie masz umiejętności, by go wykonać, nie szukaj agencji kreatywnej. Szkoda Twojego czasu i pieniędzy. Znajdź osobę, która umie obsługiwać program graficzny i wcieli w życie Twoją wizję — tym samym zaoszczędzisz czas i pieniądze. Jeżeli zdajesz sobie sprawę, że potrzeba Ci dobrego projektu, a sam nie masz pomysłu na niego, ani umiejętności do jego wykonania, to powierz to zadanie ludziom specjalizującym się w tym fachu. Jednocześnie musisz zdawać sobie sprawę, że proces projektowania i wymyślania idei musi potrwać trochę czasu.

Stwórzmy brief

Pierwsza faza projektu to wypełnienie briefu projektowego — bądź przygotowany na długą listę pytań. Projektant musi poznać Ciebie, Twoje oczekiwania i profil działalności firmy. Jeżeli powierzasz się w ręce eksperta, musisz mu zaufać, nie możesz mówić co ma robić. Bez obaw, jeśli pojawią się niejasności podczas projektowania to obie strony będą mogły odwołać się do briefu.

Poznajmy się wzajemnie

Bardzo ważne jest, żebyście dobrze się poznali. Czy sposób pracy odpowiada obu stronom i jak będzie przebiegała współpraca? Dla projektanta ważne są nie tylko podstawowe informacje, takie jak nazwa firmy i czym się zajmuje, ale także jej ideologia, historia powstania, jaki chce kreować wizerunek oraz kiedy planowany jest ostateczny termin zakończenia prac. Jaki jest budżet i jakie firma ma obawy związku z nowo projektowanym logo? Musisz znać odpowiedź na te pytania, na typ etapie każdy szczegół może być istotny.

Pomysły i szkice koncepcyjne

Po stworzeniu założeń do projektu, kolejną rzeczą, na którą czekasz, to pierwsze pomysły i szkice koncepcyjne. Dzięki temu będziesz czuł się bezpieczniej, zobaczysz, że wszystko idzie w dobrą stronę, zanim otrzymasz efekt prac. Nie oczekuj od projektanta piętnastu różnych koncepcji. Oczywiście dobrze mieć wybór, ale naprawdę trzy pomysły Ci wystarczą. Pewnie przeszła Ci przez głowę myśl, że przez umówiony czas dostałeś tylko tyle?! Pod tymi trzema pomysłami kryje się wiele szkiców, rozmyślań i własnych badań projektanta na temat konkurencji. Jeżeli się zastanawiasz, którą koncepcję wybrać, chciałbym Cię przestrzec przed pytaniem się o radę osób postronnych — możesz trafić na osoby, które się nie znają na projektowaniu graficznym, albo nie rozumieją profilu działalności Twojego przedsiębiorstwa. W razie wątpliwości wróć do briefu i poradź się eksperta.

Końcówka

Została już ostatnia prosta — jeszcze tylko parę poprawek i Twoje logo jest gotowe! Wspaniale by było, gdybyś otrzymał od razu księgę znaku, gdzie byłoby opisane jak poprawnie stosować logo w wersji kolorowej i czarno białej, a także jaka może być najmniejsza jego wielkość. Warto też na samym początku współpracy zapytać się, w jakiej formie otrzymasz gotowy projekt. Nie zapomnij poprosić o wersję wektorową, czyli taką, która będziesz mógł użyć w każdej wielkości bez utraty jej jakości.