Jakie cechy powinna posiadać aplikacja mobilna?

Kolejny piątek, kolejny wpis na blogu XC, kolejne ciekawostki, które możecie przemyśleć/wprowadzić w ramach swojego e-biznesu. Dalej będę kontynuował temat mobile, jako że jest to dziedzina, którą upodobałem sobie najbardziej. W ostatnim wpisie skupiłem się na korzyściach z posiadania aplikacji mobilnej. Dzisiaj chciałbym skupić swoją uwagę na pewnym problemie występującym w „kręgu apek”, a mianowicie ich działaniu.

Cechy aplikacji mobilnej

Zapewne większość przedsiębiorców, tworząc/rozbudowując swój biznes, choć przez chwilę pomyślało o uruchomieniu kanału mobile, a co się z tym wiąże aplikacji mobilnej wspomagającej sprzedaż bądź oferującej „kieszonkowy” dostęp do usług. Przed rozpoczęciem jej tworzenia warto zwrócić uwagę na kilka ważnych punktów, aby po zakończeniu projektu nasza aplikacja nie była słaba, a co gorsze bezużyteczna.

Działać

Zdaje sobie sprawę, że pierwszy punkt może wydawać się niedorzeczny.  Niestety rzeczywistość, jaką możemy spotkać w Google Play, Windows Store lub App Store jest często odwrotna, a nasze oczekiwania wobec aplikacji mobilnej zostają wystawione na test cierpliwości. Wiele z apek udostępnionych w wyżej wymienionych sklepach nie działa. Pobierasz aplikacje, instalujesz na swoim smaftfonie, cieszysz się że prawdopodobnie zyskasz nową funkcjonalność a po uruchomieniu brakuje łączności z serwerem, a w najgorszym wypadku pojawia się błąd i zostajemy przeniesieni do pulpitu (i tak raz po razie). Pierwsza zasada tworzenia brzmi, aplikacja ma działać.

Aplikacja mobilna ma działać Niby trywialne, ale aplikacja mobilna MA DZIAŁAĆ

Działać szybko

Skoro rozpoczęliśmy debatę na temat działania, to warto zagłębić się również w wątku szybkości aplikacji na smartfona. Biorąc za przykład e-biznes, który posiada stronę responsywną/mobilną a instalacja programu na telefonie wiąże się z podobnymi funkcjami, naszą uwagę musimy skupić na innych plusach — jednym z nich jest szybkość działania. Nie możemy pozwolić sobie, aby wszelkie atuty aplikacji na telefon zostały zapomniane, a przecież grafika pobrana i zapisana w pamięci wraz z instalacją apki może przyczynić się to szybkości wczytywania. Jeżeli tego nie zrobimy, nasz kanał mobilny może działać identycznie jak strona responsywna, bądź wolniej, przez co posiadanie jej na smartronie nie będzie miało żadnego sensu. Druga zasada brzmi, aplikacja ma działać szybko.

Kompatybilna z urządzeniami

Brnąc dalej w temat poprawnego działania weźmy na widelec różnorodność urządzeń, co prawda iOS zwinnie przemknął przez ten problem jednak smartfony z systemem Android bądź Windows Phone posiadają wiele urządzeń, które różnią się komponentami. Mam na myśli rozdzielczość ekranu, posiadanej ilości pamięci RAM, mocy procesora czy ilości miejsca. Aplikacja powinna dopasowywać się do każdych urządzeń tak, aby użytkownik, który nie jest zwolennikiem posiadania jedynie flagowych urządzeń, mógł z niech korzystać bez ograniczeń. Trzecia zasada jest równie prosta, aplikacja powinna działać na każdym urządzeniu.

Wykorzystywać atuty urządzenia

Nasze urządzenia są z roku na rok są modyfikowane a podzespoły, takie jak żyroskop czy GPS wzbogacają funkcjonalność naszego smartfona. Jeżeli aplikacja twojego e-biznesu jest w stanie wykorzystać te atuty w ramach lepszej funkcjonalności, dodatkowych opcji, to szkoda czasu na zastanawianie się, wykorzystajmy go lepiej na polepszanie. Czwarta zasada brzmi, nie ograniczaj swojej aplikacji tylko do podstawowych funkcji.

Wygląd dopasowany pod odpowiedni system operacyjn

Każdy z systemów operacyjnych na urządzenia mobilne ma swoich zwolenników. Jeżeli zrobimy trzy screenshoty, i przedstawimy je użytkownikom bez zastanowienia powiedzą, na jaki OS patrzą. Tajemnica tkwi w tym, że jesteśmy na tyle zaznajomieni z otaczającą technologią, a rozpoznawanie jej nie stanowi dla nas większego problemu. Wybierając interesujący nas system, zwracamy uwagę na każdy szczegół, i zapewne miło nam będzie uruchamiać aplikację mobilną nieodróżniająca się od całokształtu. Zasada piąta, dopasuj wygląd apki do systemu operacyjnego.

Kompatybilna z wersjami systemu

Użytkownicy, zwłaszcza systemu Android najbardziej czują różnicę pomiędzy producentem/modelem urządzenia a wersją oferowanego systemu. Niestety zdarzają się aplikacje (najczęściej najnowsze), które nie działają w starszych wersjach systemu. Warto mieć na uwadze, że nie wszyscy producenci dbają o systematyczną aktualizację swoich urządzeń. Zasada szósta, nasza aplikacja powinna działać na różnych wersjach systemu.

Posiadać wszystkie funkcje (co strona/sklep)

Jeżeli Twój biznes doczekał się własnej aplikacji mobilnej, która będzie również służyła, aby generować przychód skupmy się, żeby wersja na smartfony nie odbiegała od tego, czego możemy się spodziewać uruchamiając sklep na PC. Użytkownik, który będzie czuł różnice w funkcjonalności na 99% odinstaluję ją ze swojego telefonu i już do niej nie powróci. Zasada siódma, ważne, aby aplikacja posiadała wszystkie ważne funkcje.

Wygodna w użytkowaniu

Jako że już poruszyłem już tematy działania, kompatybilności oraz funkcjonowania aplikacji mobilnej, na koniec dodam „to nie wszystko!”. Pamiętaj, że nawet najbardziej rozbudowana aplikacja spotka się z grymasem na twarzy użytkownika, jeżeli będzie niewygodna w użytkowaniu. Dzisiejszy posiadacz smartfonu ceni swój czas, jeżeli zakup za pośrednictwem mobile będzie oporny, logowanie zbyt długie. Zasada ósma, wygoda, wygoda, wygoda.

Jakie cechy powinna posiadać aplikacja mobilna Wygodne aplikacje najczęściej zdobywają laur zwycięzcy

Podsumowanie

Teraz wszystko zależy od Ciebie i podejścia do wyżej wymienionego tematu. Postaraj się, aby projekt związany ze stworzeniem aplikacji był dokładnie sprawdzony, bo przecież nie chcemy, aby twój sklep znalazł się na „czarnej liście” użytkowników mobilnych. Z wielką ulgą mogę powiedzieć, że tendencja wypuszczania aplikacji „bezużytecznych” jest coraz mniejsza. A aplikacje e-biznesów znajdujące się Google Play czy App Store stają się coraz lepsze – tak trzymać.

Pobierz najnowszy e-book o e-commerce

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn