Influencer marketing, czyli jak wzmocnić swoją markę - X-Coding IT Studio

Influencer marketing, czyli jak wzmocnić swoją markę

Internauci coraz częściej skarżą się na rosnącą liczbę reklam, które przeszkadzają i denerwują. Marketerzy muszą toczyć między sobą walkę, żeby skutecznie przykuć uwagę potencjalnych klientów. W jaki sposób ci ostatni decydują się na wybór konkretnej marki? Dzięki opinii osób trzecich.

Nie od dziś wiadomo, jak ważne w podejmowaniu decyzji zakupowej jest nie tylko zdanie innych, ale również wiarygodność i zaufanie. To ostatnie jest niezwykle trudne do zdobycia, o czym niejednokrotnie przekonują się przedsiębiorcy. Jak więc uzyskać zaufanie do naszej marki i wzmocnić wiarygodność? Otóż wystarczy znaleźć kogoś wpływowego, rozpoznawalnego, kto umiejętnie poleci nasz produkt, identyfikując się z nim. Mowa tutaj o influencerach.

Kim właściwie jest influencer?

Influencerem określamy znaną osobę, która ma bezpośredni wpływ na opinie innych. Media społecznościowe mocno przyczyniły się do wzrostu popularności oraz liczby takich osób. Oni sami bardzo chętnie dzielą się swoim zdaniem, wrzucając coraz to nowsze wpisy i zdjęcia na Facebooka, czy Instagram. W ten sposób wchodzą w interakcje ze zgromadzoną wokół siebie społecznością, budując nie tylko swoją pozycję, ale i wiarygodność marki, z którą współpracują. To wynik naturalnego zachowania ludzi — czy nie zdarzyło się Wam kupić konkretnych butów, czy samochodu tylko dlatego, że ktoś z Waszego otoczenia już to ma i jest zadowolony z danej marki? Ja sam tak robię. O wpływie blogerów na opinię publiczną powstają już nawet prace naukowe, a rosnąca liczba osób, które obserwują ich profile społecznościowe oraz blogi, mówi sama za siebie — liczymy się z ich zdaniem. Influencer marketing to jeden z najszybszych sposobów na komunikację z klientem, szczególnie jeżeli mówimy o relacji długofalowej.

Czy to mi się opłaci?

Znaczenie influencer marketingu w budowaniu zaufania do marki jest obecnie faktem — liczby mówią same za siebie. Dzięki ostatnim badaniom wiemy, że 81% marketerów współpracujących z influencerami, potwierdza ich skuteczność w kampaniach. Nie da się ukryć, że społeczeństwo kocha influencerów za ich zaangażowanie, pasję i szczerość. To z kolei przekłada się na mnogość działań, w których mogą zaprezentować się z Twoim produktem, również w życiu codziennym. Takie osoby są bliskie użytkownikom, którzy mocno identyfikują się z nimi, bo przecież większość z nich, to na co dzień też zwykli ludzie, tacy jak my. Dzięki temu można ich postrzegać, jako autorytety w danej dziedzinie. Firmie można nie zaufać, ale konsumentowi takiemu jak ja, już bardziej. Korzyści, które płyną ze współpracy z influencerami, są długofalowe i nie wszystkie da się zmierzyć. Zainteresowany klient, który polubi zdjęcie lub wpis influencera, nawet jeżeli nie kupi od nas teraz, to zrobi to przy odpowiedniej okazji.

Dodatkowo jest to forma marketingu, która jak wspomniałem, mocno angażuje użytkowników, dzięki czemu sama napędza zainteresowanie produktem. Użytkownicy, którzy wejdą w dyskusję na forach, czy komentarzach, dużo chętniej polecą naszą markę swoim znajomym. Jeżeli nie widzieliście, to gorąco polecam film “Niedościgli Jonesonowie”. W bardzo dosadny sposób ukazuje mechanizm działania zachowań, z którymi możemy mieć styczność na co dzień i nie do końca zdawać sobie z tego sprawę.

Wszystko fajnie ale jak go wybrać?

Wybór odpowiedniego influencera powinien wynikać z przemyślanej strategii komunikacji i odpowiadać rodzajowi naszej kampanii. Abyśmy mogli mówić o prawdziwej skuteczności działań, powinniśmy dobrać lidera opinii tak, aby pasował do wizerunku marki. Są oczywiście pewne wzorce i czynniki, które pomagają podjąć dobrą decyzję:

1. Odpowiednia komunikacja

Przed dokonaniem wyboru, warto zadać sobie pytanie, czy sposób, w jaki wypowiada się nasz potencjalny influencer i media, które do tego wykorzystuje, są odpowiednie i czy zostaną zrozumiane przez naszą grupę docelową.

2. Wybierz lidera

Zdecydowanie nie zaszkodzi, jeżeli wcześniej sprawdzisz najnowsze rankingi, dotyczące popularności influencerów. Nie jest to oczywiście ostateczny wyznacznik — najważniejsze jest to, żeby był on w tym autentyczny, a nasza kampania wpisywała się w ogólną koncepcję jego bloga, czy kanału. Błędy na tym polu mogą wiele kosztować obie strony.

3. Traf w swój target

Niby proste, a jednak przysparza problemów. Pamiętajmy, że to w dalszym ciągu marketing i obowiązują w nim takie same prawa dotyczące grupy docelowej, jak w przypadku innych jego form. Jeżeli promowany przez Ciebie produkt, to wózek dla dziecka, to najlepiej wcześniej sprawdzić, czy w gronie odbiorców influencera, są rodzice. Czasami mniej, znaczy skuteczniej.

Podsumowanie

Światowe marki wykorzystują potęgę influencerów w walce o swoich klientów. Pozornie nic się nie dzieje, ale za kulisami jest o nich głośno, a o to przecież w tym wszystkim chodzi. Pojęcie influencer marketing jest tak naprawdę znane już od dawna, a co najmniej od XVII w. kiedy to Robert Wedgewood z Wedgewood China wykorzystał poparcie rodziny królewskiej w celu zwiększenia sprzedaży ceramiki.

Współczesne technologie i wzrost znaczenia social media w życiu społecznym z pewnością pozwoliły wejść temu zjawisku na zupełnie nowe tory — ta tendencja będzie stale rosła.