Wyszukiwarka Produktów | Blog X-Coding
wyszukiwarka-produktow

Wyszukiwarka Produktów

20.01.2015 / / E-Commerce

W czasach rozkwitu sprzedaży online oraz ogromnego przyzwyczajenia konsumentów do korzystania z głównej usługi Google, nieodzownym elementem każdego sklepu internetowego jest szybka oraz skuteczna wyszukiwarka produktów.

Podczas projektowania sklepu, firmy często zwracają głównie uwagę na przejrzystość i funkcjonalność samej oferty. Dbają więc w szczególności o wysoką estetykę prezentacji produktów, właściwą kategoryzację itp., zapominając przy tym o jakości wyszukiwarki, która jest jednym z kluczowych elementów sklepu internetowego. Jak pokazują badania, konsument poświęca nie więcej niż 60-70 sekund na znalezienie interesującego go produktu. Dobra wyszukiwarka jest dla sklepu internetowego bardzo ważna, to ona niejednokrotnie przyczynia się do wzrostu konwersji lub jego spadku.

Dobra wyszukiwarka w sklepie:

  1. działa szybko i skutecznie,
  2. jest łatwa do znalezienia,
  3. jest odporna na błędy i odpowiednio podpowiada użytkownikowi,
  4. jest użyteczna.

Powyższa lista powstała w wyniku poczynionych przeze mnie obserwacji zachowań klientów w sklepach internetowych i licznych rozmów z właścicielami sklepów. Zwłaszcza ci pierwsi wskazują, że wyszukiwarki wdrożone w sklepach internetowych są dalekie od bycia skutecznymi oraz łatwymi w przefiltrowaniu wyników. To zresztą właśnie głos konsumenta był główną motywacją do opracowania niniejszego artykułu. Chcę z jednej strony zwrócić uwagę przedsiębiorców na potrzeby klientów, a z drugiej wskazać przykłady naprawdę fajnie i rozsądnie zaprojektowanych wyszukiwarek.

1. Szybka i skuteczna

Każda wyszukiwarka musi działać szybko i skutecznie. Jest to fakt, z którym nie można dyskutować. Już pierwsze wyszukiwarki, które w minionym wieku stosowane były na uczelniach całego świata, miały za zadanie w umożliwić łatwe i szybkie znalezienie interesującej pozycji w spisach uczelni.

W 2015 roku każdy sklep musi mieć szybko i skutecznie działającą wyszukiwarkę. Nie do pomyślenia jest sytuacja, kiedy to wpisując w wyszukiwarkę w sklepie nazwę produktu, uzyskujemy wyniki dalekie od oczekiwanych. Buduje to tylko niechęć do dalszego poznawania oferty sklepu i najczęściej kończy się opuszczeniem go. Pamiętajmy, jaki jest główny cel wyszukiwania – skrócić czas na znalezienie produktów.

Przykład

„Świeca” czy „świeczka”? No właśnie. W drogerii internetowej te dwa słowa są wystarczająco blisko siebie, że klienci posługują się nimi zamiennie.

Świeczka - Rossnet Wynik wyszukiwania dla „Świeczka”

Świeca - Rossnet Wynik wyszukiwania dla „Świeca”

Co ciekawe, wyniki wyszukiwania zawierają wspólną kategorię „Świece zapachowe”. Pamiętaj, że po pierwszym tego typu wyszukaniu klient pomyśli raczej negatywnie o wielkości Twojej oferty, niż poszuka w głowie synonimów.

2. Łatwa do znalezienia

Aby móc w ogóle skorzystać z wyszukiwarki w sklepie, musi być ona bardzo dobrze widoczna. Należy zatem unikać umieszczania okna wyszukiwarki w miejscach tradycyjnie zarezerwowanych na reklamę i przez to narażonych na efekt ślepoty banerowej (czyli miejsc, gdzie klienci domyślnie oczekują reklam – na większości portali reklamy umieszczane są w centralnej oraz prawej części strony, przez co też klienci omijają je wzrokiem). Naturalnym miejscem jest górna część serwisu tak jak np. w sklepie mall.pl

Wyszukiwarka w mall.pl Tak to zrobił mall

3. Odporna na błędy i podpowiadająca

Chyba większości z nas zdarzyło się niejednokrotnie wpisać w wyszukiwarkę błędną frazę, np. zmieniając kolejność liter. Dobra wyszukiwarka powinna mieć zaimplementowany mechanizm korekcji takich błędów i podpowiadania fraz już w trakcie ich wpisywania. Bardzo dobrym przykładem tak funkcjonującego rozwiązania jest sklep Conrad.pl, gdzie nie tylko mamy bardzo dobrą korektę błędów:

Korekta w Conrad.pl Korekta w Conrad.pl

ale i ciekawy system podpowiadania sugerowanych wyników wyszukiwania:

Podpowiadanie w Conrad.pl Podpowiadanie w Conrad.pl

Platforma Conrad jest jedną z nielicznych, która oferuje tak dobrze i sprawnie działające systemy korekcji błędów oraz podpowiadania wyników wyszukiwania, wraz z ładnie zaprezentowanymi wynikami.

Poniżej zamieszczam kilka ciekawych przykładów opisanej funkcjonalności

Podpowiadanie w Electro Podpowiadanie w Electro

Podpowiadanie w Ebay Podpowiadanie w Ebay

4. Użyteczna

Jakość wyników oraz mnogość funkcji ich filtrowania to konieczność w dzisiejszych platformach e-Commerce. Dobra wyszukiwarka nie tylko prezentuje wysokiej jakości, aktualne wyniki i poprawia błędy, ale także daje możliwości filtrowania wyników oraz prezentuje je w ciekawy i łatwy w użyciu sposób. Przykładem tak wdrożonego rozwiązania jest platforma Ceneo.pl, należąca do grupy Allegro, która powinna być wzorem do naśladowania dla wielu sklepów internetowych.

W głównej jej części możemy znaleźć wyniki wyszukiwania wraz z liczbą odpowiadającej jej ilości indeksów, na lewo od nich znajdują się opcje filtrowania, a u góry umieszczone zostały funkcje sortowania otrzymanych wyników. Taki układ pozwala szybko odnaleźć się konsumentowi oraz przefiltrować otrzymane wyniki, tak by nie musieć przeglądać ogromnej ilości podstron. Zwróć uwagę, w jak ciekawy sposób, zostały zaprezentowane atrybuty produktu. Nie jesteśmy zmuszeni do zaglądania do opisu, aby dowiedzieć się, jakie są najważniejsze parametry danego urządzenia.

Wyszukiwanie w Ceneo.pl Wyszukiwanie w Ceneo.pl

Podsumowanie

Chcąc podsumować w kilku zdaniach niniejszy artykuł, chciałbym odnieść się do naszych przyzwyczajeń i zarazem sukcesu wyszukiwarki Google. Tak jak łatwo i intuicyjnie korzystamy z Google, tak samo powinni czuć się klienci korzystając z Twojej wyszukiwarki umieszczonej w sklepie internetowym. Jeśli tak nie jest, możesz być pewny, że znaczna cześć klientów opuści Twój sklep bez dokonania zakupu. Powód jest bardzo prosty – klient nie może szybko i sprawnie znaleźć poszukiwanego przedmiotu.