Jak i gdzie szukać źródeł sprzedaży w social media | Blog X-Coding
w-jaki-sposob-gdzie-e-sprzedawcy-szukaja-zrodel-sprzedazy-w-social-media

W jaki sposób i gdzie e-sprzedawcy szukają źródeł sprzedaży w social media

28.04.2015 / / E-Commerce

Większość firm, z którymi mam okazję rozmawiać, a które już sprzedają online, dosyć sceptycznie podchodzi do tematu sprzedaży z wykorzystaniem social media. Jak pokazują liczne przykłady firm z Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych osiągniecie sukcesu w tym segmencie jest jednak możliwe. W poniższym artykule skupię się na analizie danych zgromadzonych przez firmę Sales For Life, poświęconych tematowi sprzedaży w social media.

Korzyści ze sprzedaży przez Social Media

79% sprzedawców, którzy wykorzystują social media jako narzędzie do pozyskiwania ruchu w platformie sprzedażowej, uzyskało dzięki temu wzrost konwersji.

Oto kilka rad dla tych, którzy planują pójść w ich ślady:

  • Portale społecznościowe e-sprzedawcom nie służą tylko do promocji produktów, ale przede wszystkim do budowania wizerunku profesjonalisty w danej dziedzinie. Jest to element, o którym bardzo wielu sprzedawców zapomina. W efekcie niejednokrotnie muszą walczyć o klienta ceną, a jak już nieraz wspominałem, jest to prosta droga do upadku przedsiębiorstwa;
  • Konsumenci nie boją się dzielić swoimi opiniami o produktach i zakupach w mediach społecznościach. Dzięki temu ten kanał jest bardzo dobrym medium do uzyskiwania informacji o ich potrzebach i problemach zakupowych;
  • Jak pokazują badania przeprowadzone przez Social Centered Selling i A Sales Guy, wejście w sprzedaż w social media wymaga, aby firmy szybko odpowiadały na pytania klientów. Od e-sprzedawców oczekuje się wręcz ciągłej dostępności online.

Gdzie działają sprzedawcy?

Gdzie działają sprzedawcy w social media

Jak pokazują dane zebrane przez Sales For Life, główny źródłem aktywności e-sprzedawców jest LinkedIn. Tak wysoka pozycja tego portalu nie jest zaskoczeniem. Biorąc pod uwagę fakt, że sklepy chcą być pozycjonowane jako profesjonaliści w danej dziedzinie, wybór najbardziej specjalistycznego spośród social media nie jest zaskoczeniem. Na kolejnych miejscach uplasował się Facebook, Google + oraz Twitter. Sporym zaskoczeniem dla mnie jest dopiero 4 pozycja Twittera, którego model biznesowy sprzyja skutecznej i szybkiej promocji w kanale online, o czym pisałem w jednym z wcześniejszych artykułów.

Jak działają sprzedawcy w social media

Firma Sales For Life, w oparciu o zebrane informacje, zbudowała diagram prezentujący normalny dzień z życia sprzedawcy, który aktywnie zdobywa klientów przez media społecznościowe:

Jak działają sprzedawcy w social media

Warto zauważyć, że podstawą takiego procesu jest generowanie dobrego contentu. W dalszej kolejności przeglądana jest lista osób, które po przeczytaniu artykułu, odwiedziły profil sprzedawcy. Najlepiej rokującym konsumentom wysyłane są zaproszenia do udziału w sieci społecznościowej e-sklepu. Po ich akceptacji odbywa się kolejna weryfikacja potencjalnych kupujących i na jej podstawie wybieranych jest kilku, którym przedstawiana jest specjalna i spersonalizowana oferta sklepu.

Efekty z rozpoczęcia sprzedaży z wykorzystaniem social media

  • Jak pokazują badania przeprowadzone przez IDC, sprzedawcy po rozpoczęciu sprzedaży w kanale online stali się bardziej produktywni. Zrozumieli, że konsumenci sami analizują rynek, zanim podejmą decyzję zakupową. Jeśli chcą zachęcić ich do zakupu, muszą się z nimi proaktywnie komunikować.
  • Ankiety przeprowadzone przez Demand Gen Report, pokazują że sprzedawcy działający w social media generują o 45% więcej leadów sprzedażowych niż firmy, które nie zdecydowały się na rozpoczęcie sprzedaży z wykorzystaniem tego kanału.
  • E-sprzedawcy, którzy osiągnęli wartość SSI (ang. Social Selling Index – indeks sprzedaży w kanale społecznościowym) na poziomie 51% i wyższym osiągają wyższą wartość koszyka zamówień.

Podsumowanie

Sprzedaż online jest procesem, w którym w sposób ciągły należy dostosowywać swoją ofertę do potrzeb klientów i ich wymagań. Jednym z takich elementów jest rozwój aktywności e –sprzedawców w portalach społecznościowych, które przyciągają ogromną liczbę potencjalnych kupujących. Co więcej, dzięki grupom tematycznym sprzedawcy dostają możliwość targetowania swojej oferty bezpośrednio do zamierzonej grupy odbiorców. Mam nadzieję, że powyższy artykuł stanie się źródłem ciekawych pomysłów na to, jak skutecznie wykorzystać media społecznościowe do zwiększenia wolumenu sprzedaży w sklepach internetowych.