Raport E-Commerce w Polsce 2018 | Blog X-Coding
raport-e-commerce-w-polsce-2018

Raport E-Commerce w Polsce 2018

Drogi czytelniku, entuzjasto świata e-Commerce, rozsiądź się wygodnie i przygotuj na serię artykułów bazujących na najnowszym raporcie Gemius Polska, którą dla Ciebie szykujemy. Dziś, słowem wstępu, omówimy sobie, dlaczego te statystyki są ważne, co zawierają i jak z nich korzystać.

Halo, halo! Ale dlaczego ten raport jest tak ważny?

Jak co roku Gemius Polska, na podstawie ankiet, bada zachowania polskich e-konsumentów. Badania przeprowadzane są na sporej grupie reprezentatywnej, a zakres analizy jest naprawdę szeroki. Skoro jesteś zainteresowany tematem rozwoju e-Commerce (zgaduję, że właśnie z tego powodu tutaj trafiłeś) to nie znajdziesz bardziej zaufanego i rzetelnego źródła informacji o zachowaniach klientów niż wywiady z nimi.

Co znajdziemy w raporcie?

Raport podzielony jest na 12 rozdziałów strukturalnych oraz 10 merytorycznych.

Lista rozdziałów merytorycznych:

  • E-commerce w Polsce oczami internautów
  • Znajomość spontaniczna serwisów w e-handlu
  • Zachowania zakupowe w internecie
  • Wybory klientów
  • Produkty w e-handlu
  • Źródła informacji. Efekt ROPO i odwróconego ROPO
  • Wydatki
  • Zakupy przez urządzenia mobilne
  • Niekupujący przez internet
  • Kupowanie przez komputer vs. laptop vs. urządzenie mobilne

Większość odpowiedzi na pytania do ankietowych jest dodatkowo charakteryzowana przy użyciu poniższych wytycznych:

  • Płeć
  • Wiek
  • Wykształcenie
  • Miejsce zamieszkania
  • Materialna sytuacja gospodarstwa

Raport zawiera graficzne wykresy pomagające zrozumieć i łatwiej przyswoić przekazywaną wiedzę.

Cele badania

Oto jak Gemius Polska przedstawia cele badania:

Celem badania było poznanie postaw, zwyczajów i motywacji związanych z kupowaniem online. W szczególności przyjrzeliśmy się:

  • postawom wobec zakupów internetowych wśród kupujących i niekupujących w sieci,
  • znajomości marek obecnych w e-handlu,
  • motywacji w zakresie wyboru sklepów internetowych,
  • kupowanym produktom oraz wydatkom na poszczególne kategorie,
  • planom w zakresie zakupów w sieci,
  • źródłom informacji na temat produktów,
  • efektowi ROPO,
  • preferencjom dotyczącym sposobu realizacji transakcji internetowych,
  • wykorzystaniu urządzeń mobilnych.

Jak możesz wykorzystać raport?

Niewątpliwie najistotniejsze jest nie tyle zapoznanie się z wynikami badania, ile analiza tych danych oraz wykorzystanie ich we własnym sklepie.

Jeśli jesteś przedsiębiorcą, który dopiero planuje otworzenie swojego e-sklepu, zwróć szczególną uwagę na to, jak klasyfikuje się Twoja grupa odbiorców i klientów. Znajdź w raporcie branżę, w której będziesz działał i rozpisz sobie główną grupę wiekową, przeważającą płeć, wykształcenie itd.

Na podstawie tych danych dowiesz się, jak bardzo istotne w Twoim przypadku będzie inwestowanie w wersję mobilną sklepu, jakie sposoby płatności zaspokoją potrzeby większości Twoich klientów, jakie sposoby dostawy są pożądanymi itd.

Przydadzą się też ogólne statystyki. Przed rozpoczęciem budowy sklepu warto ustalić kwestię np. kompletnej i atrakcyjnej polityki zwrotów, jest to bowiem jeden z głównych czynników budujących zaufanie klienta. Dodatkowo warto zadbać także o satysfakcję z procesu zakupowego i obsługi (szybka dostawa, intuicyjny proces zakupowy), te czynniki przekładają się bezpośrednio na ilość oraz wydźwięk opinii o sklepie — a to właśnie opinie o sklepie 57% pytanych wybrało w pytaniu o czynnik wpływający na wiarygodność danego sklepu.

Niemalże połowa raportu to analiza znajomości marek w danej branży, czyli Twojej potencjalnej konkurencji. Świadomość tego, z jakimi przeciwnikami przyjdzie Ci się zmierzyć i jakie są ich słabości (np. brak zainteresowania ze strony osób z wyższym wykształceniem) pozwoli Ci wykreować swoje przewagi konkurencyjne.

Jeśli już posiadasz działający sklep, ale zależy Ci na rozwoju, poszerzaniu horyzontów sprzedażowych, zdobywaniu nowych grup klientów, pracy nad ich zadowoleniem i lojalnością to raport „E-commerce w Polsce 2018” również dostarczy Ci konkretnych informacji i pomysłów, dzięki którym zbliżysz się do celu. Potraktuj te dane jako szablon idealnego (w sensie dopasowania do potrzeb konsumentów) sklepu i sprawdź, w których obszarach radzisz sobie gorzej, na które elementy do tej pory nie zwracałeś uwagi. Informacje te mogą także wspomóc Twoje działania marketingowe. Zastanawiałeś się może przy tworzeniu kampanii, jak określić grupę docelową, aby optymalnie wykorzystać środki? Raport pozwoli Ci zawęzić grono odbiorców reklam do tych, którzy rzeczywiście będą gotowi coś kupić.

W dalszych artykułach będziemy analizować poszczególne elementy raportu i wyciągać z nich przydatne wnioski. W ramach krótkiego podsumowania zwrócę jednak uwagę, że dane z badania przeprowadzonego przez Gemius Polska mają wartość zarówno dla już prosperujących przedsiębiorstw, a także tych dopiero planowanych; dla branży obuwniczej, jak i dla sklepów spożywczych; dla sklepów opartych o Magento lub Prestashop. Jak to zwykło się mówić: „dla każdego coś dobrego”.