pzu-tpsa-poczta-polska-najslynniejsze-zmiany-logotypow-w-historii

PZU, TP S.A., Poczta Polska. Najsłynniejsze zmiany logotypów w historii

Każda z firm obecnych na rynku chce mieć swój unikalny, wyjątkowy wizerunek. Zależy nam na takiej tożsamości, którą klienci, jak również konkurencja, będą postrzegać jednoznacznie. A jak Ty prezentujesz się w oczach klientów? Zapamiętują Cię?

Logo jako element Coportate Identity jest jednym z najważniejszych elementów budujących tożsamość firmy. Jeśli jest ono niepowtarzalne, rzucające się w oczy i współgra w pełni z założeniami CI, istnieje ogromna szansa, że klienci zapamiętają je na długie lata. Należy przy tym pamiętać, że logo musi się zmieniać w czasie.

Właściwie dlaczego musi?

Wyróżnić można 4 główne powody zmiany logotypu (rebrandingu):

  1. Najczęstszym powodem podjęcia decyzji o zmianie jest zmiana strategii biznesowej firmy, wprowadzenie nowych grup produktowych, próba wejścia na nowe rynki. To wszystko implikuje potrzebę dostosowania wizerunku (w tym logotypu) do nowych wyzwań i możliwości rynkowych, czyli repozycjonowania marki i rebrandingu.
  2. Innym powodem zmiany loga, jako części składowej Corporate Identity, są działania prowadzone przez konkurencję, która nie śpi i stara się wyprzedzić Cię w walce o palmę lidera. Wyobraźmy sobie, że jedna z firm wprowadziła na rynek nowoczesny i innowacyjny produkt. Reszta firm zmuszona jest do utrzymania tego tempa. W tym też celu, oprócz zmiany portfolio ofertowego, bardzo często dokonywane są drobne korekty logotypu. Dobrym przykładem na to jest Poczta Polska, która w ciągu ostatnich kilku lat zaczęła gwałtownie tracić rynek i potrzebne były zdecydowane działania zmierzające nie tylko do wprowadzenia nowych produktów, ale i do praktycznie całkowitej zmiany Corporate Identity.
  3. Kolejnym powodem podjęcia decyzji o zmianie są negatywne wydarzenia, które dotknęły firmę, lub problemy rynkowe, z którymi się spotkała. Słaba jakość obsługi i produktów, nieterminowość lub nierzetelność może skutecznie sabotować wizerunek nawet najlepiej prowadzonej firmy.
  4. Ostatnim powodem zmiany logotypu i pełnego rebrandingu jest zmiana właściciela firmy. Na naszym rynku możemy spotkać z kilkoma dużych rebrandingami, które spowodowane były zmianą w akcjonariacie, np. Era przekształciła się w T-Mobile.

Z naszego podwórka

Jak pokazuje historia, czasami nawet najbardziej atrakcyjne logotypy z czasem tracą na swoim blasku i „powszednieją” klientom. Poniżej zamieszczamy infografikę, prezentującą jak na przestrzeni lat zmieniły się jedne z najbardziej znanych brandów na polskim rynku.

Rebranding w Polsce Rebranding w Polsce Zobacz pełną infografikę

Podsumowanie

Zmiana logotypu jest jednym z tych działań, które może przynieść pozytywne skutki już w krótkim czasie. Należy zdać sobie sprawę, że jest to najczęściej dopiero pierwszy krok związany z dalszymi zmianami w polityce Corporate Identity danego przedsiębiorstwa, a jego celem nadrzędnym jest zapewnienie wzrostu sprzedaży i rozwoju firmy.