przyszlosc-zaczela-sie-wczoraj-potrwa-co-najmniej-jutra-cz-1

Przyszłość zaczęła się wczoraj i potrwa co najmniej do jutra. Cz. 1

Prawie dwa miesiące temu miałem okazję pisać o początkach e-Commerce. Następnie delikatnie poruszyłem temat konkurencji. Z kolei w dzisiejszej odsłonie chciałbym wspólnie z Wami przenieść się do przyszłości.

Rozwiązania, które będę opisywał, są oczywiście tylko i wyłącznie moim wyobrażeniem, ale w swojej imaginacji nie mam zamiaru „wróżyć z fusów” czy uciekać się do futuryzmu. A to dlatego, że pewne kierunki rozwoju zostały już wytyczone i w przyszłości będą stale rozwijane.

Mam tutaj na myśli takie pomysły jak:

  • iBeacon,
  • Big Data,
  • Hologram
  • Sztuczna inteligencja.

Przyszłość zaczęła się wczoraj i potrwa co najmniej do jutra. Cz. 1

Oni już wiedzą…

Ostatnimi czasy wśród największych, polskich firm zajmujących się handlem detalicznym, widać wyraźny wzrost zainteresowania w kierunku sprzedaży internetowej. Takie markety jak:

  • Alma,
  • Tesco,
  • Piotr i Paweł,
  • Leclerc,
  • Carrefour,

już posiadają sklepy online i stale nad nimi pracują. Intermarche z kolei umożliwia obecnie zamawianie produktów przez Internet, z odbiorem osobistym w sklepach stacjonarnych. Wśród wymienionych firm działających w sektorze handlu detalicznego, ewidentnie brakuje dwóch sklepów, od lat walczących o miano lidera rynkowego. Mowa oczywiście o Biedronce i Lidlu, którzy zgodnie z krążącymi opiniami pracują nad własnymi e-sklepami.

Rzecz jasna proces wejścia w sferę online, dla tak dużych przedsiębiorstw nie jest łatwy i wymaga odpowiedniego podejścia uwzględniającego strukturę oraz politykę firmy. Może dojść do sytuacji, kiedy nowy kanał dystrybucji będzie wymagał przeorganizowania pewnych wewnętrznych procedur czy sprawdzonych rozwiązań. Nie sztuką jest stworzyć sklep, który będzie generował wewnętrzne problemy i przynosił więcej kłopotów, niż pożytku. Dlatego też w mojej ocenie spóźnienie Biedronki i Lidla może być tylko pozorne i wynikać z faktu, iż zaszła potrzeba wewnętrznej reorganizacji.

Co dalej…

Sytuacja, w której to duże firmy wykorzystują technologię do budowania swojej pozycji, jest bardzo pozytywnym symptomem. Bogate przedsiębiorstwa mają pieniądze na rozwój, a biorąc pod uwagę branżę handlu detalicznego, firmy te doskonale zdają sobie sprawę, czym jest konkurencja i walka o klienta. Stąd też uważam, że to właśnie technologia będzie głównym atutem wspierającym rozwój marki oraz przekonanie klienta do swoich usług.

Przyszłość…

Na samym początku wspomniałem o kilku technologiach, które w mojej ocenie będą często wykorzystywane w przyszłości. Przenieśmy się zatem kilkanaście lat w przód i oczami wyobraźni zobaczmy, jak wtedy będzie wyglądał supermarket.

Jak to często bywa, jedziemy po większe zakupy, dlatego musimy wziąć wózek. Podchodzimy do stanowiska, wyciągamy komórkę i parujemy pierwszy „pojazd” z naszym telefonem. W rezultacie wózek wyjeżdża z boksu i niczym wierny pies podąża za nami, umożliwiając tym samym szybsze zakupy. Dzięki zlokalizowanym czujnikom oraz dokładnie zaprogramowanej mapie sklepu wózek bez najmniejszych problemów omija przeszkody, a w sytuacjach bez wyjścia informuje o potrzebie reakcji ze strony klienta. Dodatkowo umieszczony jest na nim mały komputer, a w zasadzie wyświetlacz oparty na grafenie, który służy jako nawigacja po sklepie. Istnieje też możliwość udostępnienia listy zakupów, którą komputer odpowiednio przetworzy i posortuje. W rezultacie od momentu wejścia do supermarketu będziemy kierowani po kolei do poszczególnych sekcji bez konieczności cofania się po produkty, których nie zauważyliśmy.

Teraźniejszość…

Obecnie coraz głośniej się mówi o autonomicznych pojazdach, które lada dzień zaleją rynek. Nie ma w tym nic dziwnego z uwagi na ilość technologicznie zaawansowanych firm rozpoczynających rozwijanie tego pomysłu. Mowa tutaj o takich gigantach jak Google, Apple, Tesla, oraz koncernach samochodowych, jak Audi, BMW, Mercedes czy Volvo. Już dzisiaj można spotkać pierwsze samochody, wyposażone w systemy pozwalające na włączenie „autopilota”. Z kolei w Stanach Zjednoczonych, a dokładniej w mieście Pittsburgh prowadzone są testy automatycznych taksówek. Uczestniczy w nich firma Uber oraz wspomniane już Volvo.

W mojej ocenie potrzeba jeszcze kilku lat, aby idea automatycznych samochodów została dopracowana, biorąc pod uwagę fakt, iż w planach jest także wypuszczenie na drogi działających w tym samym modelu ciężarówek marki Mercedes.

Powrót do przyszłości…

Zaraz po wejściu do sklepu na telefonie pojawia się komunikat o treści “Witaj! Miło, że znowu nas odwiedziłeś. Specjalnie dla Ciebie przygotowaliśmy następujące promocje…”. Obok każdego promocyjnego produktu znajduje się stosowny przycisk, który dodaje daną pozycję do listy zakupów.

Patrzymy na listę promocyjnych produktów i zauważamy, że ponad połowa z nich to artykuły, które kupowaliśmy w trakcie poprzednich wizyt w markecie oraz przez e-sklep. Dodatkowo, wśród propozycji znalazły się produkty, których szukaliśmy przez internet. Oznacza to, że sklep w jakimś stopniu musi mieć dostęp nie tylko do historii zakupowej, ale także do aktywności w internecie.

Powrót do przyszłości

Podsumowanie

W jaki sposób system supermarketu zidentyfikował nas już na samym początku wizyty? Pomijając historię zakupów, w jaki sposób zaproponowano produkty, tak spójne z preferencjami? Jakie jeszcze udogodnienia technologiczne napotkamy na swojej drodze w trakcie tej niezwykłej podróży w przyszłość?

Na te i wiele innych pytań odpowiem już za tydzień, w drugiej części artykułu.