Polski rynek zrozumiał PIM | Blog X-Coding
polski-rynek-zrozumial-pim

Polski rynek zrozumiał PIM

Jeśli śledzisz naszego bloga regularnie, pewnie zauważyłeś, że ostatnio skupiamy bardzo wiele materiałów i wysiłków marketingowych wokół tematów PIM i Akeneo. Nie bez przyczyny. Od końcówki 2018 roku nasz rodzimy rynek coraz mocniej interesuje się zagadnieniami związanymi z PIM, a wciąż brakuje zaawansowanej i dostępnej wiedzy na ten temat. Skąd jednak ten boom?

To, że rynek polski pójdzie w ślady chociażby niemieckich czy francuskich firm wdrażających na szeroką skalę PIM, było do przewidzenia. We wspomnianych krajach konieczność odpowiedniego zarządzania informacją produktową istnieje w świadomości e-Commerce managerów od dobrych kilku lat. Światowej rangi gracze albo są w trakcie albo już z sukcesem zakończyli swoją transformację w obszarze informacji produktowej.

Marki, które w ostatnim czasie wdrożyły do swojego ekosystemu sprzedażowego Akeneo PIM to m.in.:

  • Carrefour,
  • Sephora,
  • Heineken,
  • Nuxe,
  • Universal Music Group,
  • Adidas,
  • Renault,
  • Eram (Źródło).

Jak to zwykle bywa, z lekkim opóźnieniem, ale do nas też dociera trend i polskie przedsiębiorstwa coraz lepiej rozumieją wagę PIM w kontekście skalowania własnych działań sprzedażowych. Coraz więcej firm pyta o wdrożenia, artykuły i e-book biją rekordy popularności. Słowem – otworzyła się dyskusja.

Porównując obecny stan do początków roku 2018 różnica jest diametralna. Klienci coraz rzadziej pytają “czym jest PIM” a częściej “jak skutecznie wykorzystać go w biznesie?”.

Dlaczego coraz częściej rozmawiamy o PIM?

Warto zawsze odpowiedzieć sobie na pytanie, na ile mówimy o dojrzewaniu e-biznesów, a na ile to kolejny buzzword, który przeleci przez branżę bez większego echa.

Co więc sprowadziło PIM na salony?

Wsparcie ze strony Akeneo

Akeneo Polska

W pierwszej kolejności wymieniam starania samych producentów rozwiązań PIM. Dylemat, co było pierwsze – jajko (starania producentów) czy kura (potrzeby użytkowników) zostawiam Tobie, ale bez wątpienia wspomniana praca przyczynia się do rosnącej świadomości.

Akeneo, którego jesteśmy partnerem, skupiło się na edukowaniu użytkowników (a także partnerów). Dzięki temu powstaje mnóstwo merytorycznych artykułów, które obiektywnie pokazują zalety PIM. Sami ostatnio tłumaczyliśmy e-book na temat rozwiązań PIM.

Zyski są dwa – z jednej strony producent pomaga nam wszystkim dojrzewać w zakresie PIM, z drugiej – dzieli się doświadczeniem i przygotowuje rynek na duże wdrożenia. Dzięki temu dostajemy praktycznie gotowe rozwiązanie problemów z zarządzaniem informacją produktową.

Inspirują nas statystyki i skuteczne wdrożenia

Na początku artykułu wspomniałem o firmach, które ostatnio wdrożyły u siebie PIM.

Lista jest oczywiście dłuższa, natomiast nie sposób nie docenić konsekwencji – inspirujemy się, patrząc na dużych graczy. Tak samo zaczynał m.in. e-Commerce w segmencie B2B. Potrzeba było kilku odważnych działań, żebyśmy powoli zaczęli odchodzić od ukrytych paneli B2B, bardziej przypominających Excela niż pełnoprawne platformy zakupowe.

W przypadku PIM przykład przyszedł z Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych. Dzięki temu coraz łatwiej nam ponosić inwestycje w nowe rozwiązania, bo zwyczajnie rozumiemy jego potrzeby.

Idą za tym także statystyki dotyczące:

  • usprawnienia pracy działów,
  • automatyzacji procesów,
  • lepszego zarządzania informacją,
  • pozytywnej reakcji klientów na prezentację produktu.

Trochę szkoda, że znów to my podążamy za trendami, a nie je tworzymy, ale pocieszeniem jest fakt, że w wyścigu technologicznym wciąż redukujemy straty i kto wie, co przyniesie jutro.

Szukamy możliwości skalowania biznesu na inne rynki

Sposób działania Akeneo PIM

Choć polski e-Commerce ma się świetnie i rynek rośnie z bardzo dużą dynamiką (szacuje się, że w 2019 roku wydamy w Internecie 50 mld złotych, a B2B nawet sześciokrotnie więcej), to i tak wyraźnie odstaje od światowych wyników, do których trzeba dodać jeszcze kilka zer.

Technologia też już nie jest żadną przeszkodą, a silniki sklepowe umożliwiające sprzedaż wielosklepową (np. w Magento) są już standardem. Nic dziwnego, że coraz odważniej podejmujemy decyzję o wychodzeniu za granicę, staje się to wręcz kamieniem milowym w firmach (nie tylko handlowych).

Taka eskpansja transgraniczna wymaga od nas jeszcze większej pracy nad danymi produktowymi.

I tutaj pojawia się problem.

Jeśli borykamy się z niewydajnym rozwiązaniem problemu danych produktowych, dodanie nowych kanałów tylko nasze trudy zwielokrotnia. Brak lub ubogie narzędzia, źle dobrane procesy czy po prostu bałagan uniemożliwiają skuteczne inwestowanie w rozwój.

Dla takich firm wdrożenie PIM to nie tylko dostarczenie narzędzia, ale przede wszystkim przebudowa procesów, która umożliwia im skalowanie się. Zauważam ten problem szczególnie po wstępnych rozmowach z moimi klientami – w zakresie zarządzania danymi produktowymi naprawdę mamy dużo pracy przed sobą.

Szukamy optymalizacji i przewag

Myślę, że nie popełnię błędu mówiąc, że nasz rodzimy rynek sprzedaży elektronicznej jest już rynkiem dojrzałym.

Tak jak rosną wskaźniki sprzedaży i udział konsumentów w obrocie, tak samo rośnie poziom zaawansowania firm, które na ten kanał się zdecydowały. Zdecydowanie potrzeba dziś więcej, niż tylko samej obecności w kanale internetowym, żeby skutecznie konkurować. Niech potwierdzeniem będzie jedna statystyka – wg Bisnode Polska obecnie na polskim rynku e-Commerce funkcjonuje 30 000 sklepów (Źródło).

Dlatego firmy, które dziś są liderami, szukają czegoś więcej, bo wielkie wdrożenia e-Commerce mają już za sobą.

Gdzie szukać?

Gdy wydaje się, że w e-Commerce za wiele już nie da się zrewolucjonizować (przynajmniej eksplozywnie w danym momencie), naturalnym kandydatem będą narzędzia z otoczenia kanału online, dzięki którym managerowe poprawią wyniki, oszczędzą koszty czy zwiększą wydajność pracowników.

Jednym z takich naturalnych kierunków rozwoju jest PIM. Zdziwiłbyś się, jak wiele firm przerzuca się danymi produktowymi przez Excela albo używając rozwiązań, w których zmiana jednego atrybutu w 200 produktach to 200 akcji, które musi wykonać użytkownik.

A co jeśli nie sprzedajesz on-line?

Wdrożenie Akeneo PIM

Większość argumentów powyżej zakłada, że e-Commerce to Twoja codzienność i teraz się już tylko rozwijasz.

Co jednak, jeśli ta rewolucja jest dopiero przed Tobą?

Wtedy tym bardziej warto spojrzeć w kierunku Akeneo. Odwracając kolejność, czyli wdrażając PIM przed sklepem internetowym:

  • unikniesz często kosztownej migracji danych,
  • będziesz mógł równolegle pracować nad integracją, co skróci Time to Market,
  • uporządkujesz procesy biznesowe,
  • posprzątasz dane produktowe, zanim te trafią do sklepu.

Dokładnie w taki sposób podeszliśmy do pracy w projekcie dla firmy Majster S.A. Efekt? Nikt na nikogo nie czeka, dział produktu rozwija ofertę, a my przygotowujemy skuteczne rozwiązania, żeby ją sprzedawać. I wszyscy uczymy się jednocześnie.

Akeneo daje coraz nowsze możliwości

Największy gracz w obszarze pure PIM, czyli Akeneo, ma znaczący wpływ na światową społeczność e-Commerce. A rok 2019 zaczął się od intensywnych wydarzeń. Akeneo Summit w Paryżu czyli spotkanie partnerów, wdrożeniowców i firm korzystających z rozwiązań Akeneo, odbiło się szerokim echem w e-Commerce’owych kręgach. Najprawdopodobniej wydarzenie to okaże się przełomowym i skutkującym wieloma nowymi wdrożeniami.

Premiera Akeneo 3.0 także przypadła na początek tego roku, a wdrożony w wersji 3.0 “Ask Franklin” to dla wtajemniczonych nie lada gratka. Tutaj poczytasz więcej o nowościach w Akeneo PIM 3.0.

Wiele dyskusji i poruszenia w związku z tymi wydarzeniami to też większe zainteresowanie samym produktem, co widać!

Podsumowanie

Wyżej opisałem te czynniki, które w głównej mierze wpływają na większe zainteresowanie PIM i Akeneo w ostatnim okresie. Postarałem się też przedstawić sugerowane tło biznesowe, które jest pośrednim ale urodzajnym gruntem do rozwoju tego obszaru e-Commerce.

Podsumowując, najważniejsze czynniki wpływające na obserwowany przez nas wzrost zainteresowania systemami PIM to:

  • działania marketingowe i szkoleniowe Akeneo;
  • aktywność producentów PIM na świecie;
  • znakomite przykłady skutecznego wykorzystania PIM u naszych sąsiadów;
  • potrzeba udrożnienia procesu ekspansji sprzedaży;
  • poszukiwanie nowych rozwiązań wspierających sprzedaż – podążanie za trendami.

W X-Coding taki obrót sytuacji bardzo nas cieszy. Z chęcią opowiadamy o PIM i sugerujemy jego wdrożenie. Jeśli zainteresowaliśmy także Ciebie, zapraszamy do kontaktu.