podziel-sie-know-how

Podziel się know-how!

Jakiś czas temu kupowałem do domu sprzęt grający. Jako że nie jestem specjalistą, swoją wiedzę czerpałem głównie z recenzji zamieszczonych w Internecie. Kiedy byłem gotowy do zakupu produktu, złożyłem zapytanie w jednym ze sklepów internetowych. Okazało się, że w międzyczasie zdążyła wejść nowa wersja urządzenia, niewiele droższa, za to znacznie lepsza w stosunku do poprzedniej. Obsługa mnie o tym poinformowała, zdecydowałem się i teraz jestem szczęśliwym posiadaczem dokładnie tego, co było mi potrzebne.

Powyższy przykład ilustruje następujące rzeczy:

  • przed podjęciem decyzji zakupowej szukam rzetelnych informacji w Internecie,
  • w momencie podjęcia decyzji zakupowej nie jestem ekspertem,
  • gdybym złożył zamówienie zamiast zapytania, prawdopodobnie byłbym niezadowolony z zakupu,
  • gdyby te wszystkie informacje były w jednym miejscu i były odpowiednio komunikowane, dużo szybciej stałbym się szczęśliwym nabywcą.

Dlatego w e-biznesie tak ważny jest content, który serwujesz klientom. Przyjrzymy się dzisiaj, po co i jak go tworzyć.

Po co mi treść?

Decyzja o inwestowaniu w treść w sklepie internetowym jest bardzo często spychana na boczny tor. Skupiasz się na produktach, niskich cenach i integracjach, żeby płynnie obsługiwać zamówienia. Tymczasem przykład ze wstępu pokazuje, że jest to bardzo istotny element prowadzenia sprzedaży. Klienci szukają rzetelnej informacji i partnera, który zna się na swojej branży, potrafi doradzić i budzi zaufanie.

Dokładnie te trzy płaszczyzny wymagają Twojej bezwzględnej uwagi:

  • wzbudzenie zaufania do Twojej firmy,
  • udostępnienie rzetelnych informacji,
  • profesjonalne doradztwo w zakresie asortymentu.

W ten sposób pokażesz, że Twój biznes to nie tylko obrót towarem.

„Dlaczego miałbym kupić Twoją firmę?”

To pierwsze pytanie, które pada ode mnie na warsztatach strategicznych w momencie rozpoczęcia projektu. Wbrew pozorom nie takie proste, bo nie interesują mnie wcale odpowiedzi typu „kreatywni, liderzy na rynku, ekologiczni” itd. – wszystkie firmy takie są. Na szczęście po dłuższej chwili uczestnicy potrafią opowiedzieć o sobie tak, że sprawdzam, czy stać mnie na zakup. Po takim warsztacie wszyscy wiemy, czemu dana firma jest wyjątkowa. To nie wystarczy! Potencjalni klienci także szukają zaufanego partnera. Dlatego im przede wszystkim powinieneś opowiedzieć swoją historią i pokazać, w czym jesteście najlepsi. Tak się buduje zaufanie, które jest konieczne, jeśli ktoś ma zostawić u Ciebie pieniądze.

Przykład – Poczta Kwiatowa

Poczta Kwiatowa Tak to robi Poczta Kwiatowa

Najważniejszą zaletą Poczty Kwiatowej jest zdecydowanie dostępność z każdego miejsca na ziemi, jak i gwarancja dostarczenia kwiatów lub upominków na czas – czyli to, co zapominalscy lubią najbardziej. Dzięki tym opcjom wiele potencjalnych klientów wybierze właśnie ten sklep.

Rzetelne informacje produktowe

Druga część contentu to rzetelne informacje produktowe. Możemy zasadniczo wyróżnić kilka typów takiej treści:

  • opisy produktów,
  • opinie użytkowników,
  • profesjonalne recenzje,
  • testy urządzeń.

Wszystkie te elementy wpływają na to, w jaki sposób klienci będą postrzegać Twoją ofertę. W tym wypadku bardzo ważne jest to, żeby informacje, które zamieszczasz, były maksymalnie obiektywne. Oznacza to, że przerzucenie ciężaru budowania wizerunku produktu na klientów (np. poprzez opinie produktowe) może nie wystarczyć. Coraz częściej takie opinie są postrzegane jako element marketingu firmy i pomijane przy decyzji zakupowej.

Przykład – TIM i ELMARK Automatyka

Za przykład posłuży mi konfiguracja, którą możecie znaleźć na stronie firmy TIM.

Tak to robi TIM Tak to robi TIM

Oraz publikacje firmy ELMARK Automatyka, dzielącej się wiedzą na różne tematy, które mogą zaciekawić a co ważniejsze pomóc nie jednemu klientowi.

Tak to robi ELMARK Automatyka … a tak ELMARK Automatyka

Wyciągnij pomocną dłoń

Trzecia część to pomoc klientom w dokonaniu zakupu. Może okazać się, że użytkownik będzie postrzegał Cię jako rzetelną firmę, będzie zdecydowany na produkt, ale nie będzie wiedział, czy będzie pasował lub, czy będzie umieć go podłączyć. Z tego powodu powinieneś zainwestować w treść, która będzie odpowiadała na pytania klientów jeszcze zanim je zadadzą. Wszelkie treści typu faq/pomoc oraz dodatkowe porady związane z produktem są tu mile widziane.

Przykład – Ikea

Tak to robi Ikea Ikei w zestawieniu zabraknąć nie mogło

Tutaj bez wahania podam przykład plannera Ikei, który po wprowadzeniu rozmiarów np. naszej kuchni niczym dobra zabawa z The Sims pozwoli na zaplanowanie oraz zwizualizowanie wymarzonego pomieszczenia, jednoczenie tworząc listę zakupów, która przyda się podczas ostatecznej realizacji zamówienia.

Podsumowanie

Powinieneś zainwestować w bogatą treść w swoim sklepie. Z jednej strony pozytywnie wpłyniesz na swój wizerunek (klienci oczekują kogoś, kto zna się na branży), a z drugiej strony dostarczysz użytkownikom wszystkich informacji, których poszukują, w jednym miejscu. Takie działania spowodują, że klienci chętniej będą do Ciebie zaglądać, a w efekcie częściej podejmą decyzje o zakupie.