PIM, czyli skuteczne zarządzanie informacją produktową #3

Dziś podpowiemy Ci jak wybrać odpowiedni PIM i jak przekonać przełożonych, że warto w niego zainwestować.

Poradnik autorstwa Christel Grizaut — Wiceprezes działu marketingu Akeneo, tłumaczenie: X-Coding IT Studio

Jak wybrać właściwe rozwiązanie PIM?

Na rynku istnieje wiele narzędzi PIM do wyboru, z których każde ma swoje mocne i słabe strony. Ważne jest, aby wybrać rozwiązanie PIM, które sprosta Twoim specyficznym potrzebom już dziś i będzie w stanie dostosować się też do przyszłych potrzeb. Mając to na uwadze, poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, które pomogą wybrać interfejs PIM, który uwolni kreatywność Twojego zespołu, dostosowując się do produktu lub definiując procesy zarządzania informacją produktową.

Pozwól, aby elastyczność była Twoim przewodnikiem

PIM dostarcza wartość, ponieważ jest kluczowym elementem pośrodku i pomiędzy różnymi systemami. Dotyczy to zarówno interoperacyjności technicznej, jak i ludzkiej. To, co można powiedzieć z całą pewnością na temat swoich procesów technicznych, to, że będą one ewoluować, być może często, w nadchodzących latach. Dlatego musisz mieć pewność, że Twój PIM rozwija się wraz z biznesem.

Interoperacyjność

Kluczowym wymogiem dla każdego systemu PIM powinno być to, czy może współdziałać z aktualnymi i planowanymi źródłami informacji oraz miejscami docelowymi. Jeśli Twój PIM nie może łatwo połączyć się z wewnętrznym systemem ERP i systemami danych o produktach Twoich dostawców, jak również Twoimi sklepami internetowymi, aplikacjami mobilnymi, systemami POS i drukowaniem katalogów, to w rezultacie zabraknie Ci podstawowych korzyści płynących z PIM. Idealny PIM zawiera konektory ułatwiające interoperacyjność wszystkich systemów w celu usprawnienia operacji.

Pamiętaj, że zmiany wewnętrzne, jak również przejęcia, są faktem. Im większa lista obsługiwanych systemów, tym lepiej. Kwestią nietypowych i domowych systemów zajmiemy się w dalszej części, o open source.

Ekosystem

Wielkość i siła całego ekosystemu PIM jest ogromnym czynnikiem wpływającym na żywotność Twojego rozwiązania. Interfejsy PIM nie są jednorazowym wdrożeniem. Muszą stale rosnąć i dostosowywać się do zmieniających się, powiązanych ze sobą systemów i technologii. Szukaj zdrowej i samowystarczalnej społeczności integratorów, programistów i partnerów technicznych wspierających rozwój Twojego PIM.

Użyteczność

PIM wymaga zaadaptowania i codziennego użytkowania przez wielu użytkowników na różnych poziomach. Podobnie jak system operacyjny lub system zarządzania plikami, w PIM najlepszy interfejs użytkownika jest tak intuicyjny, że wydaje się prawie niewidoczny.

Jednocześnie sama objętość danych o produkcie może być przytłaczająca, więc interfejs PIM musi zawierać jasne wskazówki dla użytkowników dotyczące tego, co powinni robić oraz ogólny status katalogu produktów. Jeśli użytkownicy czują, że potrzebują osobnego narzędzia do zarządzania projektami danych produktu, interfejs PIM zawiódł.

Automatyzacja

Czy PIM po prostu zapewnia Ci inne miejsce do wzbogacania danych i wypełniania brakujących pól? Czy też automatyzuje powtarzalne zadania i usprawnia procesy? Szukaj rozwiązania PIM, które wykona część pracy za Ciebie, sprawdzi Twoją pracę, prześledzi kompletność informacji przed opublikowaniem katalogu i uwolni Twój zespół marketingowy, aby mógł poświęcić czas naprawdę wartościowym aktywnościom.

Personalizacja

Wiele firm posiada bardzo złożone procesy i systemy do nabywania, organizacji i handlu produktami. Potrzebujesz PIM-u, który wspiera zarówno obecne, jak i przyszłe systemy i procesy.

Kluczowe znaczenie ma to, aby moduł PIM mógł dostosować się do systemów i procesów, a nie wymuszać, aby było na odwrót! Oznacza to często rozległe dostosowywanie się do potrzeb klienta co do warunków importu/eksportu danych oraz zmiany UIs.

Lokalizacja

Czy prowadzisz działalność w regionach, w których używane są różne języki? Upewnij się, że Twój PIM może ułatwić wejście na rynek w i spełnić wymagania poszczególnych kanałów.

Elastyczność wdrażania

Czy PIM uruchamiasz w swoim centrum danych, czy w chmurze? W zależności od Twojej strategii IT będziesz chciał rozwiązania PIM, które wspiera zarówno wdrożenie obu opcji, jak i będzie w stanie dopasować się do Twojego krajobrazu IT w miarę jego rozwoju. Dla jasności oto kilka szybkich definicji:

  • On-premises: Organizacja wdraża i utrzymuje wszystkie aplikacje  i dane na własnych serwerach — zazwyczaj za ich zaporą sieciową. Wewnątrz tej tradycyjnej konfiguracji, organizacja jest odpowiedzialna za całe utrzymanie i infrastrukturę podstawową. Pozwala to na uzyskanie maksimum elastyczności i kontroli, ale wymaga najwięcej zasobów informatycznych.

  • PaaS (Platform-as-a-Service): Aplikacja i dane są przechowywane przez stronę trzecią. Zazwyczaj organizacja wdrażająca nadal utrzymuje aplikacja i dane, ale zewnętrzny gospodarz dba o to podstawową infrastrukturę. Pozwala to na niezwykle wysoki poziom dostosowania do indywidualnych potrzeb, a nie wymaga tak intensywnego wsparcia IT dla podstawowych zadań.

  • SaaS (Software-as-a-Service): Wszystko od aplikacji aż po infrastrukturę podstawową jest utrzymywane przez pierwotnego dostawcę. Zapewnia to maksymalną łatwość obsługi, ale zazwyczaj wymaga kompromisu w sprawie elastyczności.

Jak wspomniano powyżej, każda opcja wdrażania ma swoje zalety i wady. Wybierając styl wdrożenia, upewnij się, że PIM dopasuje się do potrzeb Twojej organizacji.

Najlepsze rozwiązanie rozwija się wraz z organizacją

Ponieważ wymagania PIM mogą zmieniać się radykalnie w czasie, najlepsze z nich może być takim, które umożliwia zmianę opcji wdrażania i ewoluuje, aby dopasować się do zasobów i potrzeb Twojej organizacji.

Najlepszy PIM

Open source czy zastrzeżone rozwiązania?

Oto gdzie należy się skupić na PIM, jeśli chodzi o open source kontra dedykowane rozwiązania.

Blokada dostawcy: Jeśli kiedykolwiek będziesz musiał być w stanie dostosować swój PIM do nowych funkcjonalności lub zmodyfikować obecne, open source zdecydowanie będzie miał tu przewagę. Możliwość swobodnego dostępu do zasobów społeczności i modyfikowanie kodu źródłowego daje maksymalną elastyczność. Z drugiej strony, zastrzeżony PIM może wystarczyć, jeśli jesteś pewien, że będzie on nadążał za Twoimi potrzebami i nigdy nie będziesz potrzebował niestandardowych funkcjonalności.

Interoperacyjność: Większość interfejsów PIM posiada konektory lub inną interoperacyjne możliwości dla głównych systemów ERP, platform e-commerce, narzędzi do druku katalogów itp. Jednakże, jeśli posiadasz (lub możesz odziedziczyć poprzez nabycie) systemy, które są niejasne, mocno zindywidualizowane lub rozwijane w domu, to prawdopodobnie będziesz musiał samemu zbudować lub dostosować niektóre konektory. Dostęp do źródła i pełen zakres możliwości dostosowania się do potrzeb może być pomocny w porównaniu z koniecznością polegania na sztywnych — lub nieistniejących — API.

Społeczność: Czy są dostępne zasoby, które pomogą Ci, jeśli będziesz tego potrzebował? Komercyjne rozwiązania open source, oprócz wsparcia dostawcy, zazwyczaj mają duże, tętniące życiem społeczności programistów i inne zasoby edukacyjne, z którymi aktywnie współpracuje rozwiązanie PIM. Dostawcy dedykowanych rozwiązań zazwyczaj mają znacznie mniejszą społeczność oraz zasoby. Zamiast tego polegają na partnerstwie handlowym z integratorami w kwestii pomocy w dostosowania do indywidualnych potrzeb i wdrażaniu.

Całkowity koszt posiadania: Koszt posiadania dużego PIM to nie tylko roczne opłaty licencyjne. Obejmuje dostosowanie do indywidualnych potrzeb, wdrożenie i utrzymanie systemu. Jak wspomniano powyżej, jedną z zalet otwartego oprogramowania jest unikanie blokady sprzedawcy — tam, gdzie organizacja stoi w obliczu ogromnych kosztów związanych ze zmianą dostawcy, zaczyna się stagnacja lub opłaty eksploatacyjne idą w górę.

Jeśli wdrożenie PIM nie jest w dużym stopniu uzależnione od indywidualnych ustawień, szkolenia personelu, integracji itp., blokada własnościowa nie jest tak dużym problemem, ponieważ w razie potrzeby można łatwiej przełączać interfejsy PIM.

Jak przekonać przełożonych, że potrzebuję rozwiązania PIM?

CMO i dyrektorzy e-Commerce

Robiące wrażenie doświadczenia produktowe, które zwiększają tożsamości marki i przyspieszają jej wzrost

PIM wspiera rozwój i ekspansję biznesu, umożliwiając lepszą i bardziej efektywną informację o produkcie, co z kolei tworzy lepszych klientów i ich doświadczenia z marką we wszystkich kanałach sprzedaży. Ostatecznym wynikiem jest wyższy współczynnik konwersji, redukcja zwrotów i znacznie większe możliwości skalowania.

Ujednolić doświadczenia produktowe we wszystkich kanałach i skróć czas wprowadzania produktu na rynek.

Inne osoby decyzyjne na poziomie C/główny zarząd

Doświadczenie zakupowe z 21 wieku

PIM jest aplikacją biznesową. Umożliwia sprawną i ciągłą ekspansję większej ilością ofert produktowych na większą ilość rynków oraz kanałów. Zasila doświadczenie produktowe i spełnia aktualne wymagania klienta w zakresie informacji o produkcie. Zwrot z inwestycji można szybko udowodnić na podstawie zwiększonej liczby konwersji, redukcji zwrotów i lepszemu doświadczeniu we wszystkich nowych kanałach, w tym w wyszukiwaniu głosowym.

PIM zapewnia szybki zwrot z inwestycji.

Menedżerowie ds. marketingu produktów i katalogów

Wzrost produktywności

PIM jest narzędziem zwiększającym produktywność, pozwalającym zespołom ds. marketingu produktów na robienie więcej przy mniejszym nakładzie pracy. Więcej marketingu, mniej brudnej roboty. Eliminując powtarzające się, ręczne i uciążliwe zarządzanie informacją o produkcie, przesuwasz punkt ciężkości z wycinania i wklejania danych z obciążonych błędami arkuszów kalkulacyjnych na tworzenie wysokiej jakości danych produktowych z ładunkiem emocji. Aktualizacje produktów mogą być w dużej mierze zautomatyzowane, co skraca potrzebny na to czas z dni i tygodni do godzin. PIM poprawi i przyspieszy bieżące procesy.

Wzrost produktywności o 50% lub więcej.

Osoby decyzyjne w IT

Daj marketingowcom narzędzia, z których mogą korzystać

PIM jest jak CRM dla produktów. Wdrożenie formalnego PIM wprowadzi zarządzanie danymi produktowymi w całej organizacji, dając Ci kontrolę nad tym, kto co robi i synchronizuje z innymi systemami i aplikacjami przedsiębiorstwa. Wyeliminuje „łatanie” przez organizację luk pomiędzy systemami ERP a platformami e-commerce z formalnym PIM. PIM oferuje nieszablonowe rozwiązania i kwitnące ekosystemy dla konsultantów wdrożeniowych, którzy stworzą elegancki, wspierający i skalowalny system do zarządzania informacją produktową.

PIM to CRM dla produktów.

O Akeneo

Akeneo jest światowym liderem w dziedzinie rozwiązań do zarządzania informacją o produktach (PIM), które umożliwiają sprzedawcom detalicznym i korporacjom dostarczanie klientom spójnych i bogatych we wszystkich kanałach sprzedaży, w tym w handlu elektronicznym, mobilnym i punktach sprzedaży detalicznej. Akeneo z otwartym dostępem do kodu źródłowego PIM poprawia jakość i dokładność danych o produktach, upraszczając i przyspieszając zarządzanie katalogami.

Wiodące światowe marki, w tym Sephora, Shop.com, Auchan, Jabra, Sunbelt, Rentals i Fossil ufają rozwiązaniom Akeneo w zakresie skalowania i personalizacji ich inicjatyw omnichannel. Korzystając z Akeneo, marki i sprzedawcy detaliczni mogą poprawić doświadczenia klienta, zwiększyć sprzedaż, skrócić czas wprowadzania produktu na rynek i pobudzić produktywność marketingu. Siedziby firmy znajdują się w Stanach Zjednoczonych, Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Izraelu.