PIM, czyli skuteczne zarządzanie informacją produktową #2

6.11.2018 / / E-Commerce

W poprzednim tygodniu poruszyliśmy temat PIM-u. Przedstawiliśmy jego zalety i porozmawialiśmy o korzyściach z wdrożenia. Dziś wejdziemy w temat trochę głębiej — porównamy PIM z innymi rozwiązaniami mogącymi służyć do zarządzania informacją produktową.

Poradnik autorstwa Christel Grizaut — Wiceprezes działu marketingu Akeneo, tłumaczenie: X-Coding IT Studio

Korzyści biznesowe z używania PIM

Produkty to podstawa Twojego biznesu, dlatego sensownie jest upewnić się, że informacje o nich są tak dokładne i kompletne, jak to tylko możliwe i pozwalają nawiązać emocjonalny stosunek z nabywcami. Nie można mówić o świetnym User Experience bez przekonującego doświadczenia produktowego.

Z wydajnością, jaką zapewnia, PIM znacząco zwiększa możliwości, dając zespołowi marketingowemu czas i pewność, że informacje o produkcie są przekonujące, aktualne, spójne, konsekwentne i spersonalizowane we wszystkich kanałach. Wytrzymały interfejs PIM umożliwi Ci stworzenie najlepszych z dostępnych na rynku doświadczeń produktowych.

Oto trzy główne korzyści, które PIM wniesie do Twojego biznesu:

Większa sprzedaż, mniej zwrotów

Zwiększenie współczynnika konwersji. Wyższej jakości i bardziej wyczerpujące dane o produkcie, które obejmują informacje emocjonalne, szybciej przekonują klientów do zakupu. Kiedy są one dopasowane do kanału, przyczynia się to dodatkowo do zwiększenia współczynnika konwersji.

Zmniejszenie ilości zwrotów. Niekompletne i błędne informacje o produkcie są głównym czynnikiem wpływającym na zwrot zakupu — jeśli klienci nie otrzymają tego, co myśleli, że kupili, zwrócą to. Będzie to kosztować Cię pieniądze i potencjalnie przyszłą sprzedaż. PIM pomaga zmniejszyć współczynnik zwrotów poprzez eliminację ręcznych błędów danych, podświetlenie niekompletnych informacji o produkcie i wdrożenie procesów walidacji, aby zapewnić, że dostarczasz kompletne i dokładne informacje o produkcie za każdym razem.

Wdrożenie nowych technologii i personalizacji. Wszyscy wiemy, że w handlu B2B i B2C zachodzą duże zmiany: voice-commerce, chatboty, rzeczywistość rozszerzona (AR), sztuczna inteligencja (AI) i inteligentna personalizacja. To, co łączy te nowe technologie, to ogromne zapotrzebowanie na dane strukturalne. Dużą ilość danych. PIM centralizuje i strukturalizuje dane produktowe, czyniąc je natychmiastowo dostępne dla technologii, przy jednoczesnym znacznym uproszczeniu procesu wdrażania tych nowych inicjatyw sprzedażowych i marketingowych.

Większa produktywność zespołu

Twój zespół ds. marketingu produktów jest wynagradzany za umiejętność tworzenia i utrzymywania sugestywnych opisów produktów, które zmieniają przeglądających w kupujących. Jednak bez PIM, Twoi ludzie spędzają większość czasu, przechodząc między wieloma aplikacjami i platformami i wykonując ręczne, żmudne i powtarzalne zadania w desperackiej próbie nadążenia za stale zmieniającymi się specyfikacjami i modelami w wielu kanałach i regionach.

PIM automatyzuje do 80% zadania, które wcześniej musiały być wykonywane ręcznie, tak aby Twój zespół mógł wykonywać pracę, za którą tak naprawdę płacisz — sprawianie, że klienci pożądają Twoich produktów, a także tworzenie dynamicznego katalogu, dobrze przystosowanego do organizacji promocyjnych eventów lub sprzedaży sezonowej.

PIM automatyzuje import surowych danych o produktach z systemów źródłowych, jak i eksport wzbogaconych danych do każdego kanału. Wszystko, co pozostaje do wykonania przez zespół marketingowy to stworzenie uwodzicielskich opisów produktów.

PIM potrafi również przekształcić często chaotyczny proces wzbogacania produktu poprzez wbudowany workflow, który w jasny sposób prowadzi każdego członka zespołu przez kolejne etapy. Umożliwia to większą produktywność i pozwala na lepszą współpracę między działami, departamentami i regionami.

PIM zapewnia szybszy Time-To-Market

Rozszerz swoje produkty, kanały i rynki, zwiększając asortyment

PIM pozwala Twojemu zespołowi poświęcać mniej czasu na zarządzanie bieżącymi produktami i wdrażanie nowych. Produkty można szybko organizować w rodziny, które automatycznie dzielą się atrybutami i opisami. Marketingowcy mogą korzystać z działań, mających na celu masowe wzbogacanie i edycję informacji o produktach oraz wykorzystanie zasad biznesowych do automatycznego przypisania wartości do produktów, grup lub kategorii.

Zrób więcej, poświęcając mniej

Silny marketing omnichannel. W dzisiejszym hiperkonkurencyjnym środowisku każda firma chce być wszędzie tam, gdzie są jej klienci. Niestety, każdy kanał i każdy platforma ma różne wymagania dotyczące danych produktowych, w celu osiągnięcia optymalnych wyników sprzedaży. PIM daje Twojemu zespołowi narzędzia potrzebne do bezproblemowego eksportu zoptymalizowanych opisów produktów dla każdej platformy i każdego kanału.

Bądź wszędzie tam, gdzie Twoi klienci

Rozszerz działalność na nowe rynki. PIM rewolucjonizuje ręczne wzbogacanie i lokalizację produktów i zastępuje je wysoce zautomatyzowanym i ustrukturyzowanym procesem, zoptymalizowanym dla zespołów rozproszonych po całym świecie. Zespoły mogą łączyć się z narzędziami tłumaczeniowymi, przeglądać zatwierdzanie informacji o lokalnych produktach i publikowanie katalogów w nowych regionach – wszystko to bez wychodzenia z PIM!

Organizuj globalne zespoły

Organizuj globalne zespoły

Jak wypada PIM w porównaniu z MDM, DAM i PLM?

Świat zarządzania danymi jest pełen akronimów i może być mylący, gdy zajmujesz się sąsiednimi technologiami. Oto co musisz wiedzieć:

PIM kontra MDM: MDM (Master Data Management) jest inicjatywą IT ukierunkowaną na stworzenie scentralizowanego „złotego rekordu” danych głównych i referencyjnych w wielu dziedzinach: klienta, produktu, lokalizacji, dostawcy, finansów itd. Celem jest stworzenie dokładnych i spójnych informacji dostępnych dla wszystkich pracowników i dla każdego systemu w całej organizacji.

PIM (Product Information Management) jest podzbiorem MDM, który koncentruje się na dostarczaniu wysokiej jakości i dokładnych informacji o produkcie i jest najczęściej wykorzystywany do wspierania merchandisingu i marketingu.

Jako rozwiązanie biznesowe, a nie inicjatywa IT, PIM zazwyczaj ma znacznie łatwiejszy i bardziej opłacalny proces wdrożania niż bardziej ambitne i ogólnoorganizacyjne wdrożenie MDM.

PIM kontra DAM: DAM (Digital Asset Management) koncentruje się na zarządzaniu cyfrowym plikami multimedialnymi, takimi jak obrazy, wideo itp. DAM zapewnia specjalistyczną wersję kontroli i wyszukiwania, która pozwala organizacjom zmaksymalizować istniejące aktywa cyfrowe.

Wiele rozwiązań PIM obejmuje możliwość zarządzania zasobami cyfrowymi, takimi jak obrazy, filmy wideo, pliki PDF itp., które są wykorzystywane do dostarczania kompletnych informacji o produkcie. DAM zarządza znacznie szerszym zakresem zasobów cyfrowych i jest używany nie tylko do zarządzania informacją o produkcie. System DAM dla przedsiębiorstw jest komplementarny do rozwiązania PIM — istnieje wiele integracji, które łączą popularne systemy PIM i DAM.

PIM kontra PLM: PLM (Product Lifecycle Management) jest repozytorium na cały cykl życia produktu od projektu do wsparcia technicznego po wycofanie produktu z obiegu. PLM umożliwia producentom śledzenie szkiców, plików CAD, części, informacji o zapasach, szczegółów dotyczących utylizacji itp.

PLM koncentruje się na wewnętrznych interesariuszach i nie zawiera zbyt wielu, jeśli w ogóle, informacji skierowanych do klienta. PIM może jednak wyciągać odpowiednie specyfikacje oraz inne informacje o produktach z PLM w celu przygotowania produktów do bezpośredniego kontaktu z klientem.

Cechy wspolne i roznice miedzy systemami PIM, MDM, PLM i DAM Cechy wspólne i różnice między systemami PIM, MDM, PLM i DAM.

Podsumowanie

To już wszystko na temat poszczególnych systemów do zarządzania informacją produktową. Już za tydzień podpowiemy jak wybrać odpowiedni PIM i jak przekonać przełożonych, że warto w niego zainwestować.