PIM, czyli skuteczne zarządzanie informacją produktową #1

30.10.2018 / / E-Commerce

Wszystko, co potrzebujesz wiedzieć o PIMie — systemie do zarządzania informacją produktową:

  • Czym jest PIM?
  • Jakie korzyści może przynieść Twojej firmie?

Poradnik autorstwa Christel Grizaut — Wiceprezes działu marketingu Akeneo, tłumaczenie: X-Coding IT Studio

Wprowadzenie

PIM oznacza system do zarządzania informacjami o produkcie. Jest to gorący temat w handlu B2B i B2C — zarządzanie informacją produktową to branża rosnąca w tempie wykładniczym. Według firmy Ventana Research, do 2021 roku 50% organizacji skoncentrowanych na produktach, będzie używać nowoczesnego dedykowanego środowiska PIM do zarządzania nimi i dostarczania klientom wysokiej jakości doświadczeń produktowych.

Narzędzia PIM umożliwiają utworzenie centralnego koncentratora do wspólnego zarządzania wszystkimi informacjami o produkcie. To radykalnie upraszcza proces tworzenia, utrzymywania i używania opisów produktów i specyfikacji dla katalogów online i offline.

Podczas gdy PIM może usprawnić proces zarządzania informacją produktową, jest to również podstawowa technologia, zapewniająca:

  • doskonałe wrażenia produktowe,
  • marketing omnichannel,
  • zwiększenie współczynnika konwersji,
  • zmniejszenie liczby zwrotów produktów,
  • szybszy TTM (czas wprowadzenia produktu na rynek),
  • większy asortyment produktów,
  • ekspansję na nowe rynki,
  • wdrażanie nowych pomysłów, takich jak sprzedaż detaliczna chatbotów.

Brzmi świetnie, prawda? Zagłębmy się więc w ten temat.

Czym jest PIM?

Zarządzanie informacjami o produktach (PIM) to zestaw praktyk i kategoria aplikacji biznesowych, które koncentrują się na zarządzaniu informacjami o produkcie w celu wykorzystania w całej organizacji — od łańcucha dostaw aż po handel.

Rozwiązanie PIM zapewnia jedno miejsce do gromadzenia, zarządzania i wzbogacania informacji o produkcie, tworzenia katalogów produktów oraz dystrybucji informacji do kanałów sprzedaży i e-Commerce. Dzięki PIM marketerzy mogą znacznie poprawić jakość danych oraz ich dokładność i kompletność, jednocześnie upraszczając i przyspieszając zarządzanie katalogiem produktów. W rezultacie przedsiębiorstwa korzystające z rozwiązania PIM mogą łatwiej i szybciej tworzyć i dostarczać na rynek atrakcyjne produkty, zapewniać dobre doświadczenia u klientów, zdobywać więcej rynków, poprawiać współczynników konwersji i korzystać z nowych kanałów sprzedaży.

Rysunek 1 przedstawia prostą wizualizację działania systemu PIM na wysokim poziomie:

Działanie PIM Narzędzie PIM usprawnia procesy i zapewnia lepszą jakość informacji o produktach we wszystkich kanałach

  • Informacje o produkcie są zbierane z różnych wewnętrznych i zewnętrznych źródeł i ładowane do rozwiązania PIM;
  • Marketerzy, menedżerowie eCommerce, menedżerowie marek i kategorii oraz inni eksperci ds. danych produktowych mogą wzbogacić, sklasyfikować i zlokalizować informacje o produktach w PIM. Reguły biznesowe i procedury sprawdzania poprawności, a także narzędzia do zarządzania użytkownikami, pozwalają zachować kontrolę nad procesami wzbogacania i lokalizacji;
  • Wzbogacone i zlokalizowane dane mogą być rozpowszechniane w platformach e-Commerce, aukcjach rynkowych, w katalogach drukowanych, punktach sprzedaży, aplikacjach mobilnych, chatbotach i wszystkich innych kanałach.

PIM można wykorzystać do zarządzania różnymi rodzajami informacji:

  • Informacje techniczne: specyfikacja produktu: rozmiar, kolor, waga, materiał i składniki;
  • Informacje o użytkowaniu: opisy produktów wraz z sugestiami, gdzie są używane, instrukcje i przykłady użycia;
  • Informacje emocjonalne: bogate opisy produktów, historie i zdjęcia, które pomagają tworzyć emocjonalną więź z kupującymi.

Uwaga: PIM koncentruje się na opisach i specyfikacjach produktów. Informacje o transakcjach, takie jak stany magazynowe i ceny nie są zarządzane w rozwiązaniu PIM.

PIM cytat

Dlaczego PIM jest taki świetny?

Według MarketsandMarkets kategoria PIM będzie rosła w tempie rocznym 25,3% do 15,8 miliarda dolarów.

Dlaczego tak wiele firm tak szybko wprowadza PIM? Najważniejsze powody, które wynikły z badań, to:

Oczekiwania klientów co do jakości danych

Klienci oczekują dokładnych i aktualnych informacji o produkcie, wraz z jego zdjęciami i innymi formami wizualizacji. Jeśli nie znajdą tego, czego chcą lub nie uzyskają potrzebnych informacji od jednego sprzedawcy/dystrybutora, przejdą do innej witryny lub katalogu. Przedsiębiorstwa o tym wiedzą i chętnie inwestują w rozwiązania, dzięki którym można szybko i łatwo gromadzić i dystrybuować kompletne i dokładne informacje o produkcie.

Zarządzanie danymi produktowymi

Tworzenie wysokiej jakości, kompletnej informacji produktowej nie może odbywać się bez zwracania uwagi na proces — kto jest zaangażowany, kto może potwierdzić dane, kto decyduje, czy informacje są kompletne itp. Przedsiębiorstwa używają rozwiązań PIM do zarządzania, kontroli oraz śledzenie procesu tworzenia informacji o produkcie i — coraz częściej — również jako części swoich większych inicjatyw zarządzania danymi.

Szybki zwrot z inwestycji dzięki wyższej wydajności i cięciom kosztów

W porównaniu z dużo droższymi rozwiązaniami do zarządzania danymi prowadzonymi przez IT (MDM), projekt PIM jest prowadzony przez firmę, a tym samym jest relatywnie szybszy i tańszy w realizacji, przynosząc łatwe do zmierzenia korzyści biznesowe.

Twarde liczby ze zwiększonych współczynników konwersji sprzedaży i zmniejszonych zwrotów produktów zazwyczaj zapewniają okresy spłaty krótsze niż rok (mogą być nawet krótsze, biorąc pod uwagę zwiększoną zwinność i skalowalność zespołu marketingowego).

Zarządzanie informacją produktową

Dlaczego potrzebujesz systemu PIM?

Poza celami ukierunkowanymi na poprawę samej informacji o produkcie, zainteresowanie PIM ma miejsce też w szerszym kontekście biznesowym.

Jeśli Twoja firma boryka się z jednym z poniższych problemów, powinieneś sprawdzić, co PIM może do niej wnieść:

Bodziec do rozwoju

Nadrzędznym bodźcem do rozwoju firmy za granicą jest widok konsolidujących się rynków i coraz potężniejszych korzyści z tego płynących. Skuteczna ekspansja produktów stała się wąskim gardłem dla wielu firm, które chcą się rozwijać w nowych rynkach i kanałach. PIM pozwala im łatwo skalować swoje katalogi i rozpowszechniać informacje o produktach.

Personalizacja i lokalizacja

Skala globalna jest skuteczna tylko wtedy, gdy jest dopasowana do możliwości szczegółowego dostosowywania produktu do potrzeb każdego klienta. PIM umożliwia globalnym zespołom tworzenie wysoce ukierunkowanych doświadczeń produktowych dostosowanych do różnych ustawień regionu, kanałów i języków.

Szybkość wejścia na rynek

Zwycięstwo nie zawsze trafia do największych graczy. Wyścig o pierwsze miejsce na rynku jest bardziej krytyczny niż kiedykolwiek wcześniej. Narzędzia PIM umożliwiają firmom usprawnienie procesu wprowadzenia nowego asortymentu i sezonowych kolekcji o wiele szybciej w porównaniu z posługiwaniem się informacjami o produktach w arkuszach kalkulacyjnych lub innych nieodpowiednich systemach.

Podsumowanie

Na dziś to już tyle, jeśli chodzi o zarządzanie informacją produktową. Za tydzień skupimy się na korzyściach biznesowych, jakie niesie ze sobą PIM, porównamy go z innymi rozwiązaniami (MDM, DAM i PLM) oraz dowiemy się jak wybrać właściwy system. Do zobaczenia!