PIM, czyli jak zarządzać informacją produktową | Blog X-Coding
pim-czyli-jak-zarzadzac-informacja-produktowa

PIM, czyli jak zarządzać informacją produktową

26.08.2016 / / E-Commerce

Zarządzanie informacją produktową jest zagadnieniem coraz częściej dotykającym przedsiębiorstwa operujące w branży internetowej. Klienci oczekują coraz większej ilości informacji do podjęcia decyzji zakupowej. To wymusza inwestycję w rozbudowaną informację produktową, a firmy, które ponoszą ten nakład, budują swoją przewagę konkurencyjną.

Wdrażając strategię omnichannel, powinieneś pamiętać, żeby informacja produktowa była spójna pomiędzy poszczególnymi kanałami sprzedaży. To, w przypadku braku centralnego sposobu zarządzania, generuje dodatkowe koszty walidacji oferty.

Jak zatem efektywnie zarządzać skomplikowaną ofertą produktową? Z pomocą przychodzą rozwiązania klasy PIM.

Co to jest PIM?

PIM (ang. Product Information Management) to narzędzia wspierające proces zarządzania informacją produktową. O rozwiązaniu możemy myśleć w dwóch kategoriach:

  • repozytorium informacji produktowej,
  • narzędzia do zarządzania danymi.

Część pierwsza oznacza tyle, że w PIM znajdują się informacje o produkcie kluczowe dla biznesu:

  • podstawowe dane (nazwa, opis, SKU, tytuł, etc.),
  • (zesłownikowane) cechy produktu,
  • media produktowe (obrazki, filmy),
  • załączniki do produktu,
  • kategoryzacja,
  • relacje między produktami.

Warto dodać, że informacje przechowywane są w wielu językach, co ułatwia tłumaczenia danych.

Co zawiera PIM Pim to taka walizka z informacjami o produkcie

Część związana z zarządzaniem to zestaw funkcjonalności, który zapewniają wygodną edycję i wprowadzanie danych produktowych. To również mechanizmy uprawnień i procesów (ang. Workflow), umożliwiające decydowanie o dostępie użytkowników do poszczególnych funkcjonalności, a także kontrolę nad publikacją zmian w zewnętrznych systemach.

Jakie efekty daje wdrożenie PIM?

Centralne zarządzanie informacją produktową

Najczęstszym problemem, z którym spotykam się podczas rozmów z firmami, jest brak efektywnego zarządzania produktami. Sytuacja, w której firma do prowadzenia biznesu używa kilku rozwiązań informatycznych, doprowadza do momentu, gdy trudno zdecydować się na sposób zarządzania produktami. Często prowadzi to do jednej z dwóch poniższych sytuacji:

  • informacja produktowa jest częściowo powielana w wielu systemach;
  • wprowadzane są mało efektywne „protezy” w postaci arkuszy kalkulacyjnych z informacjami lub podobnych.

Zwyczajnie trudno się w tym połapać, przez co zwiększają się koszty obsługi i wydłuża czas od rozpoczęcia prac do publikacji wyników.

Łatwość integracji

Integracja informacji produktowych przebiega na dwóch płaszczyznach:

  • z repozytorium do kanałów zewnętrznych,
  • od dostawców do repozytorium.

Dzięki centralizacji zarządzania informacją produktową importowanie i eksportowaniedanych staje się dużo łatwiejsze, bo obejmuje spójne mechanizmy — łatwiej posiadać nad nimi kontrolę.

Warto zauważyć, że takie podejście powoduje też możliwość „translacji danych” od dostawców. Jeżeli odpowiednio zbudujemy importowanie informacji z innych systemów, produkty otrzymają zmapowane atrybuty i trafią do odpowiedniej kategorii, upraszczając późniejsze prace.

Czy potrzebujesz dodatkowych narzędzi?

Mimo że mówię o PIM w samych superlatywach, niekoniecznie wszystkie organizacje wymagają wdrożenia takiego rozwiązania. Warto najpierw zadać sobie pytania:

  • Czy posiadasz w ofercie dużo indeksów produktowych?
  • Czy informacje o Twoich produktach są rozbudowane?
  • Czy informacje produktowe publikujesz w więcej niż jednym kanale?
  • Z ilu źródeł pobierasz informacje o produktach?
  • Czy proces publikacji produktu jest długi i kosztowny?
  • Czy potrzebujesz zaawansowanej kontroli dostępu do zarządzania informacją produktową?
  • Czy dane produktowe muszą być tłumaczone na większą ilość języków?

Czy potrzebujesz PIM Jak każda, decyzja o PIM powinna zostać przemyślana

Jeżeli odpowiedź na większość pytań brzmi „tak”, może to oznaczać, że potrzebujesz dedykowanego narzędzia dla Twojego działu produktowego. Zaufaj mi, opłaci się.

Podsumowanie

Zarządzanie informacją produktową, w zależności od sytuacji w Twojej firmie, może być czynnością prostą lub bardzo skomplikowaną. W tym drugim przypadku warto wziąć pod uwagę wdrożenie PIM. W efekcie możesz zaoszczędzić pieniądze, przyspieszyć proces publikacji produktu, a także utrzymać kontrolę nad spójnością danych pomiędzy kanałami.

W następnej części omówimy 2 narzędzia, które warto rozważyć przy wdrażaniu PIM we własnej działalności.