otwieramy-wlasny-e-biznes-z-raportem-gemius

Otwieramy własny e-biznes z raportem Gemius

O raporcie „E-commerce w Polsce 2018” sporządzonym przez Gemius wspominałem już na łamach naszego bloga. Obiecałem wówczas, że przygotujemy dla Ciebie kilka ciekawych wpisów bazujących na zebranych w nim danych. Dziś chciałbym, abyśmy wcielili się w rolę świeżego przedsiębiorcy, który postanowił sprzedawać odzież drogą internetową. Omówimy sobie jak pozyskać cenne i przydatne informacje dzięki analizie raportu i w jaki sposób je wykorzystać. Jeśli nie planujesz sprzedawać ubrań, ale inne produkty, to w analogiczny sposób pozyskasz z raportu dane przydatne w Twoim przypadku. Poprzednią część artykułu znajdziesz tutaj, a my zaczynajmy!

Konkurencja

Nasze dywagacje i analizy rozpoczniemy od zapoznania się z konkurencją.

Znajomość spontaniczna serwisów internetowych

Powyższy wykres prezentuje wyniki badania związanego ze znajomością e-sklepów sprzedających odzież. Najbardziej znane nadal pozostaje Allegro, co może być dla Ciebie przydatną informacją. Odzież należy do grupy produktów, które warto sprzedawać w wielu kanałach. Wsparcie sprzedaży własnego sklepu aukcjami na Allegro (pomimo stałego pogarszania się warunków prowizyjnych tego portalu) nadal jest powszechnie stosowane i opłacalne. Warto zaznaczyć, że na Allegro częściej kupują kobiety, mężczyźni zaś najczęściej odpowiadali, że nie znają żadnego miejsca sprzedaży odzieży online. Nie mniej jednak, z pozycjami na tej liście przyjdzie nam się zmierzyć.

Wiek

Jeśli potrafimy sprecyzować, do jakiej grupy wiekowej skierowany jest nasz asortyment, to będziemy również w stanie określić, jakie są upodobania zakupowe naszego targetu. I tak zakładając, że chcemy sprzedawać ubrania dla młodzieży, możemy na podstawie raportu wywnioskować, że młodzież (18 – 24) o wiele rzadziej niż inne grupy wiekowe kupuje na Allegro, częściej wybierając firmowe strony sklepów jak np. H&M, Reserved czy Zara. Jednocześnie 37% tej grupy wiekowej wskazało, że kupuje w innych miejscach niż proponowane w ankiecie. To świetna informacja dla naszego świeżego interesu – jest miejsce na nowe sklepy!

Znajomość e-sklepów sprzedających odzież Znajomość e-sklepów sprzedających odzież cz.2

Sytuacja materialna

Sprzedając online możemy manipulować ceną produktów. Załóżmy na potrzeby naszego artykułu, że sprzedawane przez Ciebie ubrania należą do drogich. Odpowiedzmy sobie zatem na pytanie, gdzie obecnie kupują odzież rodziny z dobrą sytuacją materialną. Otóż najwięcej, bo aż 30% badanych wskazuje, że kupuje ubrania w innych miejscach niż proponowane w ankiecie. Zakładając, że w badaniu użyto sklepy najczęściej kojarzone przez internautów, zauważamy, że dobra sytuacja materialna sprzyja eksperymentom zakupowym i zakupom w mniej popularnych miejscach. Bogatsi unikają zakupów w serwisie Olx, to miejsce można więc pominąć w planach sprzedażowych.

Preferencje internautów

Bez względu na sprzedawany towar, warto zapoznać się z ogólnymi zachowaniami e-klientów, wspólnymi dla wszystkich rodzajów sprzedaży internetowej. Czynniki, które skłaniają konsumentów do częstszych zakupów to:

  • 67% Niższe koszty dostawy;
  • 58% Niższe ceny niż w sklepach tradycyjnych;
  • 50% Zniżka dla osób kupujących przez internet.

Natomiast to, co zniechęca klientów do zakupów to:

  • 40% Długie oczekiwanie na dostawę produktów;
  • 39% Natrętne reklamy oglądanych wcześniej produktów;
  • 37% Wysokie koszty dostawy.

Projektując więc sklep z najlepszymi ubraniami dla bogatej młodzieży, weźmy pod uwagę te czynniki, wykorzystajmy pozytywne aspekty i ustrzeżemy się przed tymi negatywnymi. Dla powyższej grupy wiekowej najbardziej pożądaną metodą dostawy byłby kurier DHL oraz DPD. Nie zapomnij o tym przy ustalaniu form dostawy. Młodzi preferują często także odbiór w paczkomatach.

Projektując informację o naszym asortymencie, musimy zwrócić uwagę na to, aby zawierała możliwie najwięcej informacji o produkcie. Grupa wiekowa 18 – 24 bowiem, jako główny czynnik zachęcający ją do robienia zakupów w sieci podaje bogatą informację o produktach.

Czynniki motywujące do zakupów internetowych

Nie zapomnij także o możliwości zwrotów zakupionych towarów. Przy temacie zwrotów zatrzymam się jeszcze na chwilę. Zgłębiając informację z raportu Gemius, możemy dowiedzieć się, że to właśnie polityka zwrotów jest jednym z najważniejszych elementów przy budowaniu zaufania klienta, zaraz obok opinii o sklepie i możliwości płatności przy odbiorze.

Zaufanie klienta co do sklepu internetowego

Dodatkowe informacje

Świetna wiadomość dla naszego planu biznesowego — internauci najczęściej kupują właśnie odzież.

Najczęściej kupowane kategorie produktów

Najwięcej odzieży (ogólnie) kupują kobiety – 74% pytanych kobiet wskazało, że dokonuje zakupów odzieży przez internet. Gorszą informacją jest natomiast to, że młodzież (18 – 24 lata) stanowi dopiero 3 grupę wiekową, która kupuje odzież w internecie.

Jeśli chodzi o status majątkowy, to trafiłeś idealnie z targetem. Najbogatsi najchętniej kupują odzież przez internet.

Zakupy przez internet a deklarowana sytuacja majątkowa

Wydatki

Odzież to nie tylko najchętniej kupowany asortyment w Polsce, ale również jeden z najcenniejszych. Polacy wydają średnio 224 zł miesięcznie na zakup odzieży, oddając miejsce lidera tylko butom, na które wydajemy 299 zł miesięcznie.

Średnie miesięczne wydatki na poszczególne kategorie produktowe

Informacje uzupełniające

To już koniec naszych analiz opartych na raporcie Gemius. Mój artykuł był symulacją, opartą tylko i wyłącznie o dane zawarte w raporcie. Warto zapoznać się z nimi i przemyśleć ich wartość i zastosowanie. Są to bardzo cenne wskazówki, ale nie są one oczywiście sztywnymi ramami, których należy się trzymać. W dzisiejszym biznesie elastyczność jest nieodłącznym towarzyszem sukcesu. Pamiętajmy o tym i mądrze budujmy swoje biznesplany, czerpiąc wiedzę, skąd tylko możemy.

Źródło: https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/internauci-zaufali-e-sklepom-raport-e-commerce-w-polsce-2018-juz-dostepny.html