MVP w e-Commerce - czym jest i jak je wdrożyć? | Blog X-Coding
mvp-w-e-commerce-czym-jest-i-jak-je-wdrozyc

MVP w e-Commerce – czym jest i jak je wdrożyć?

13.08.2019 / / E-Commerce

Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się podzielić wdrożenie sklepu internetowego na kilka etapów, rozpoczynając od wersji MVP (ang. Minimum Viable Product). Pozwala ona oszczędzić czas i pieniądze, skrócić Time To Market i zebrać opinię użytkowników końcowych o sklepie.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czym jest MVP;
  • Jakie są zalety MVP;
  • Czym grozi brak MVP w projekcie;
  • Jak krok po kroku wdrożyć MVP w e-Commerce.

Miłe złego początki, czyli czym grozi brak MVP

Planujesz wdrożenie e-Commerce. W głowie masz już kompletną wizję, jak będzie wyglądał Twój sklep. Zaplanowałeś dla użytkowników ogrom świetnych funkcjonalności i już nie możesz doczekać się, aż w panelu administracyjnym zaczną pojawiać się setki zamówień dziennie. Na pewno będą ich setki – przecież wszystko dokładnie zaplanowałeś!

Stop.

Zanim przejdziesz do realizacji swoich planów, skonfrontuj je z rzeczywistością. Być może Twoja wizja faktycznie sprosta oczekiwaniom użytkowników i w rezultacie odniesiesz ogromny sukces. Co jednak jeśli nie? Utopisz pieniądze i zmarnujesz swój czas. Co gorsza, będziesz musiał znaleźć nowe środki i czas, aby naprawić swoje błędy.

Z naszego doświadczenia wynika, że prawda zwykle leży gdzieś pośrodku. Prawdopodobnie część z Twoich pomysłów faktycznie jest dobra, inne natomiast wymagają modyfikacji, a jeszcze inne – w ogóle się nie sprawdzą.

Zamiast poświęcać czas i budżet na wdrożenie ich wszystkich, zacznij od MVP. To pozwoli Ci zoptymalizować koszty wdrożenia i zyskać wartościowy feedback z rynku.

MVP – a co to takiego?

Czym jest MVP

MVP to skrót od Minimum Viable Product. Mowa o produkcie prezentującym minimalną wartość niezbędną do zaprezentowania go grupie docelowej.

W przypadku e-Commerce niezbędna będzie np. możliwość dokonania zakupu. To dzięki niej sklep może spełniać swoją najważniejszą funkcję – sprzedawać.

Newsletter i integracje z narzędziami służącymi do odzyskiwania porzuconych koszyków nie są do tego niezbędne – i być może niekoniecznie muszą znaleźć się w wersji MVP.

Rozumiesz już o czym mówię?

Niektórzy mylą MVP z wersją beta sklepu. Inni sądzą, że MVP to wszystkie projekty, które nie są jeszcze kompletne, a już ujrzały światło dzienne. Obie te grupy się mylą.

W przypadku MVP słowem-kluczem jest “Viable”. Sklep przy uruchomieniu w wersji MVP musi nieść ze sobą wartość dla użytkownika. W praktyce sprowadza się to do zaoferowania konsumentowi możliwości skorzystania z podstawowych funkcjonalności sklepu i zebrania od niego feedbacku na ich temat.

MVP jest więc czymś, co jest już wartościowe, ale nie kompletne.

Zalety MVP

Przedsiębiorcy decydują się na wdrożenie MVP z kilku powodów:

  • Weryfikowanie pomysłów – Wizja, która nie została jeszcze urzeczywistniona jest bezpieczna w Twojej głowie. Możesz zachwycać się nią i wierzyć w jej słuszność. Kiedy tylko ujrzy światło dzienne, rynek zweryfikuje czy faktycznie była dobra. MVP sprawi, że wspomniana weryfikacja nastąpi szybciej i pozwoli Ci wyciągnąć z niej wnioski. Niestety prawdopodobnie nie wszystkie z nich Ci się spodobają. Brzmi brutalnie? Z pewnością mniej niż przekonanie się po kilkunastu miesiącach wdrożenia, że założenia były nietrafione;
  • Optymalizacja kosztów – Zamiast przepalać budżet, dowiesz się w rozwój których pomysłów warto go ulokować. Tutaj pole do popisu ma agencja. Dobra firma wdrożeniowa posłuży radą co do dalszego rozwoju sklepu;
  • Feedback – Jeśli umożliwisz pierwszym odbiorcom wyrażenie opinii o sklepie (np. za pomocą ankiety pozakupowej), zyskasz nie tylko informacje nad czym warto popracować, ale też sugestie w jakim kierunku rozwijać swój e-Commerce i jakie funkcjonalności mogą się przydać;
  • Szybszy zwrot z inwestycji – O pierwszych zyskach możemy mówić dopiero po uruchomieniu e-Commerce. Udostępniając wersję MVP klientom, szybciej umożliwiasz im dokonywanie zakupów, a sklep zaczyna na siebie zarabiać;
  • Skrócony czas wdrożenia – Po zebraniu feedbacku z rynku, część potrzeb, które chciałeś zrealizować odpadnie, potencjalnie skracając czas wdrożenia (chyba, że na ich miejsce pojawią się nowe, równie czasochłonne).
  • Szybszy Time To Market – Twój sklep szybciej ujrzy światło dzienne, zacznie gromadzić ruch na stronie i potencjalnych stałych klientów. Zaczniesz też budować wizerunek marki i jej rozpoznawalność. (Nawiasem mówiąc przyda Ci się do tego strategia komunikacji marki. Więcej na jej temat znajdziesz w naszym artykule)

Wdrożenie MVP

Proces wdrożenia MVP

Wdrożenie – Analiza – Modyfikacje

Jeśli regularnie odwiedzasz naszego bloga, na pewno wiesz, że w większości przypadków odpowiedź na pytanie “W jaki sposób?” brzmi “To zależy”. Wdrożenie MVP również jest sprawą indywidualną. Dużą rolę odgrywa Twoja branża, sektor (B2B, B2C), grupa docelowa i plany na rozwój. Wszystkie wdrożenia MVP łączy jednak jedno – na pierwszy miejscu warto postawić główne założenie produktu. Sklep internetowy ma za zadanie sprzedawać. A więc:

  • Na początku wdrażamy podstawowe funkcjonalności, które to umożliwiają;
  • Następnie rozwijamy e-Commerce mając na uwadze czy nowe rozwiązania poprawią sprzedaż. Cały proces można więc opisać jako wdrożenie – analiza (zebranie feedbacku z rynku) – modyfikacje (dodanie nowych funkcjonalności, optymalizacja lub usunięcie tych, które nie działają jak powinny).

MVP na przykładach

Ok, ale jak się za to zabrać? Na początek rozważ:

  • Skupienie ux/design na ścieżce krytycznej – sklep powinien zawsze perfekcyjnie działać i dobrze wyglądać. Na początku można jednak skupić wysiłek na ścieżce zakupowej, a dopiero później personalizować inne podstrony;
  • Tylko niezbędne integracje – W nowym sklepie liczba zamówień raczej nie będzie od razu imponująca. Warto zastanowić się, czy w tym kontekście nie przyspieszyć wdrożenia kosztem pełnej integracji;
  • Najpierw B2C, potem B2B (lub odwrotnie) – Jeśli działasz w obu sektorach, warto rozważyć wdrożenie MVP tylko dla jednej grupy docelowej. Dzięki temu część klientów będzie mogła już korzystać ze sklepu, gdy Ty będziesz wdrażać rozwiązania dla reszty;
  • Formularz zamiast konfiguratora – Wdrożenie rozbudowanego konfiguratora to czasochłonna sprawa (tutaj dowiesz się więcej). Jeśli nie jesteś pewien czy Twoich klientów interesują spersonalizowane produkty, zacznij od udostępnienia im tej opcji za pomocą formularza, zamiast od razu wdrażać konfigurator.

Jak zbierać feedback

  • Indywidualne rozmowy – Sprawdzą się zwłaszcza w przypadku B2B. Możesz zapytać klientów co sądzą o nowej platformie przez telefon lub spotkać się z nimi osobiście;
  • Ankieta – Możesz przeprowadzić ją np. po zakończeniu procesu zakupowego, dopytując klienta co sprawiło mu trudność i jakich funkcjonalności zabrakło;
  • Mail, telefon – Kanały za pomocą których klienci kontaktują się z Tobą to dobre źródło informacji o ich odczuciach. Uczul Zespół Obsługi Klienta, aby powiadamiał Cię o uwagach, które otrzymuje;
  • LiveChat – Wielu klientów mając do wyboru skontaktowanie się mailowo lub telefonicznie, a napisanie na czacie, wybierze to ostatnie. Śledź wiadomości z chatu firmowego, żeby dowiedzieć się o ewentualnych problemach na ścieżce zakupowej;
  • Google Analytics – w GA możesz śledzić m.in. skuteczność sprzedaży, transakcje i czas zakupu;
  • Narzędzia śledzące zachowania użytkowników – Oprócz Google Analytics możesz zainwestować też w inne narzędzia analityczne, np. te udostępniające mapy ciepła, pokazujące klikalność poszczególnych elementów lub nagrywających ruch na stronie. Dzięki temu możesz odkryć np., że nie warto dopieszczać strony głównej, bo użytkownicy trafiają z wyszukiwarki prosto na kartę produktu.

Podsumowanie

MVP umożliwia rozpoczęcie sprzedaży internetowej szybciej, taniej i przede wszystkim z głową. Warto rozważyć tę drogę wdrożenia i zamiast na wstępie zarzucać użytkowników wieloma wymyślnymi funkcjonalnościami, skupić się na tym, co w sklepie najważniejsze – sprzedaży. Powodzenia!