Mobilny proces zakupowy na przykładach | Blog X-Coding
mobilny-proces-zakupowy-na-przykladach

Mobilny proces zakupowy na przykładach

17.02.2015 / / E-Commerce

Dziś skupimy się na przedstawieniu kilku przykładowych procesów zakupowych w mobilnych wersjach platform e-Commerce, które w moim odczuciu powinny być brane za wzór lub przynajmniej inspirować do stworzenia czegoś lepszego na własnym podwórku.

Rozwój e-handlu, połączony z rozwojem technologii mobilnych, wpłynął na powstanie nowej gałęzi handlu internetowego – m-Commerce. W ten sposób cały proces zakupowy został przeniesiony na ekrany smartfonów i tabletów. Jak pokazują ostatnie badania przeprowadzone przez firmę konsultingową PwC, pod koniec 2014 roku liczba smartfonów w Polsce miała przekroczyć próg 27 milionów, co stanowić miało prawie 48% wartości penetracji rynku polskiego. Trend ten powinien utrzymać się w ciągu najbliższych lat, w efekcie czego w 2017 roku, wartość wysycenia rynku powinna przekroczyć 70%.

Dla właścicieli e-biznesów jest to świetna okazja do zdobycia dodatkowych klientów i zamówień w swoich sklepach. Zgodnie z prognozami, wartość rynku m-Commerce w Polsce powinna w 2015 roku przekroczyć 5 mld złotych. Z tego też względu coraz więcej firm decyduje się na zbudowanie dedykowanej aplikacji mobilnej lub na dostosowanie obecnego sklepu do prawidłowego wyświetlania się na urządzeniach mobilnych, korzystając np. z technologii RWD (Responsive Web Design).

Niestety nadal wiele osób w tym firm zapomina o jednym z najważniejszych elementów, które decydują o zakupie produktu w sklepie, czyli użyteczności. Zobaczmy, jak poradzili sobie giganci.

1. Amazon

Jak przystało na tak potężnego gracza, wersja mobilna platformy sprzedażowej Amazon została wręcz idealnie dostosowana do tego, aby ułatwić użytkownikom składanie zamówień. Samo dodawanie produktów do koszyka jest bardzo proste, natomiast to, co zasługuje na największą uwagę to proces zakupowy, na którym się skupię.

Koszyk zakupowy

Koszyk zakupowy - Amazon

Koszyk zakupowy - Amazon

To, co decyduje o użyteczności koszyka, to między innymi:

  • Prostota i czytelność – zauważ, że wszystkie najważniejsze elementy są bardzo wyraźnie zaakcentowane;
  • Odpowiednio dobrane rozmiarami elementy, przez co poradzimy sobie dobrze nawet na małych ekranach;
  • Przycisk „save for later”, który umożliwia zapisanie produktu na liście życzeń i powrócenie do niego później.

Lista życzeń

Lista życzeń - Amazon

Bardzo rzadko korzystam z funkcji zapisywania produktu do „listy życzeń”, natomiast rozwiązanie, jakie wprowadził Amazon, jest naprawdę użyteczne i ciekawe:

  • Po naciśnięciu w koszyku zakupowym przycisku “save for later” zostajemy przeniesieni na osobną stronę, skąd możemy łatwo usunąć produkt lub wrócić do procesu zakupowego, kiedy będziemy gotowi.

Proces rejestracji

Proces rejestracji - Amazon

Nieodłącznym elementem każdego procesu zakupowego jest rejestracja nowego klienta. Niestety nadal wiele platform mobilnych wymaga wypełnienia nieskończonej ilości pól, ale jak pokazuje Amazon — może być i szybko i efektywnie.

  • System skupia się tylko na tych elementach, które są najważniejsze z punktu widzenia procesu zakupowego – zalogować się, jeśli już posiadam konto, lub zarejestrować się, a do tego potrzebuje tylko adres email, hasło i imię – jest to szczególnie przydatna funkcja dla nowych klientów.
  • To, że system umożliwia tylko wykonanie jednej z dwóch opcji na tej stronie, jest naprawdę dobrym rozwiązaniem, bo użytkownik nie jest w żadnym momencie niczym rozpraszany, a to bardzo ważne w trakcie procesu zamówienia.

Zamówienie

Zamówienie - Amazon

Proces składania zamówienia to już koniec drogi, którą przemierza klient w celu nabycia produktu. Najgorszą rzeczą jaką można teraz zrobić, to utrudnić mu realizację tych celów. Zamówienie w platformie Amazonu to przede wszystkim:

  • Czytelność i uproszczenie do minimum – strona Amazonu jest czytelna i intuicyjna. Klient ma wszystkie informacje przedstawione w formie krótkiego prostego podsumowania;
  • Jeśli chce się cokolwiek, zmienić zawsze jest dedykowany przycisk, który znacząco wyróżnia się na tle całej strony.

Reasumując, przykład Amazona dowodzi jednego – czytelność w przypadku mobilnych wersji sklepu jest bardzo ważna.

2. Eastbay

Eastbay to jedna z większych platform e-Commerce, wyspecjalizowana w sprzedaży obuwia. Posiada bardzo ciekawą stronę mobilną.

Koszyk zakupowy

Koszyk zakupowy - Eastbay

Podobnie, jak twórcy Amazona, Eastbay położył największy nacisk na prostotę, czytelność oraz jasny przekaz.

  • Po dodaniu produktu do koszyka pokazuje się strona, na której znajdziemy wszystko, co najbardziej potrzebne, czyli nazwę produktu, cenę, zdjęcie oraz łatwą możliwość zmiany ilości sztuk poprzez dedykowane przyciski.
  • Biorąc pod uwagę grupę odbiorców sklepu Eastbay, zaimplementowana została tutaj także wtyczka społecznościowa, która umożliwia podzielenie się ze znajomymi informacjami o produkcie. Jest to jeden z ciekawszych mechanizmów promocji sklepu i jego oferty.
  • Na plus działają też wyraźnie zaakcentowane przyciski call to action, które wyróżniają się na tle całej strony (można tylko zastanawiać się, czy użycie takiego połączenia kolorów to dobry wybór).

Proces rejestracji

Rejestracja - Eastbay

Firma Eastbay postawiła w tym kroku na trochę inne atrybuty, tj.:

  • Zamówienie jako gość – każdy klient ma możliwość złożenia zamówienia bez rejestracji, a dane, które musi podać, są ograniczone do niezbędnego minimum. Wszystko jest czytelne, proste i przejrzyste, a przez to łatwe do wypełnienia;
  • Na plus należy także zaliczyć podanie informacji na temat zamówienia wraz z dokładną ceną.

Opcje dostawy

Opcje dostawy - Eastbay

Eastbay, podobnie jak Amazon, udowadnia, że najważniejsze jest odpowiednie zaprojektowanie interakcji z użytkownikiem. Poprawi to funkcjonowanie sklepu nawet wtedy, kiedy do samej szaty graficznej można mieć mniejsze lub większe zastrzeżenia.

3. TIM S.A.

Aplikacja dedykowana, stworzona dla firmy TIM S.A., przeniosła ogromną platformę e-Commerce jednej z największych polskich hurtowni sprzętu elektroinstalacyjnego na urządzenia mobilne. Przykład powyższej firmy pokazuje, że rozwój sprzedaży wielokanałowej, w kierunku urządzeń mobilnych możliwy jest także dla firm oferujących swoje usługi w bardzo wyspecjalizowanym sektorze.

Dodanie produktu do koszyka

Dodawanie produktu - TIM

Sam proces obsługi klienta w dedykowanej aplikacji jest trochę innymi niż w przypadku przeglądarki internetowej:

  • podczas dodawania produktu, zawsze pojawia się prosty monit z informacją, czy chcemy przejść do koszyka, czy kontynuować zakupy. Wdrożone rozwiązanie jest dzięki temu proste, czytelne i intuicyjne;
  • rozmiar przycisków jest tak dobrany, aby klient nigdy nie miał problemu z trafieniem.

Koszyk

Sam koszyk został zaprojektowany tak, aby klient wszystkie najważniejsze informacje miał zawsze na wierzchu, a podsumowanie zamówienia było dobrze widoczne w dolnej części aplikacji.

Koszyk - TIM

Koszyk - TIM

Najważniejsze zalety takiego rozwiązania to:

  • czytelność – wszystkie dane dotyczące kosztów zamówienia zostały przedstawione w formie czytelnej strony;
  • kontrola – dzięki pojawieniu się na dole podsumowania z najważniejszymi informacjami, klient zyskał dostęp do ciągłej kontroli kosztów zamówienia oraz wartości koszyka;
  • informacja o stanie magazynowym – w bardzo przystępny i przejrzysty sposób została zaprezentowana informacja o stanie magazynowym, co pozwala klientowi łatwo zorientować się, kiedy otrzyma towar;
  • intuicyjność – łatwość wyboru najważniejszych elementów zamówienia sprawia, że używanie takiego sklepu staje się przyjemne, a klient czuje się prowadzony za rękę aż do samego końca.

Uzupełnianie zamówienia

Uzupełnianie zamówienia - TIM

Proces uzupełniania danymi poszczególnych pól zamówienia potrafi niejedną osobę przyprawić o zawrót głowy, ale w tym przypadku system pyta nas tylko o to, co najważniejsze.

  • Łatwość – po raz kolejny wygoda użytkowania oraz ograniczenie do niezbędnego minimum informacji, które klient musi wpisać, stają się kluczem do sukcesu i użyteczności;
  • Przejrzystość – wszystkie dane zaprezentowane są w przyjemnym dla oka formularzu, którego przeglądanie nie nastręcza klientowi żadnych problemów.

Jednym zdaniem

Amazon, Eastbay i TIM S.A. pokazują, że można odnieść sukces w kanale m-Commerce, jeśli umiejętnie zaprojektuje się proces zakupowy. Nawet przy tak specjalistycznej branży, w której działa firma TIM S.A., udało się umieścić wszystkie najważniejsze informacje w aplikacji mobilnej.

Niniejszy artykuł miał na celu uwypuklenie najważniejszych elementów procesu zakupowego na urządzeniach mobilnych, które decydują o sukcesie lub porażce. Można z nich wyciągnąć kilka uniwersalnych wniosków:

  • Prostota i czytelność są najważniejsze – użytkownicy urządzeń mobilnych oczekują konkretnej informacji i jasno sprecyzowanych kroków;
  • Wszystkie CTA (Call To Action) muszą być tak zaprojektowane, aby klient nigdy nie miał problemu z trafieniem w nie;
  • Lista życzeń – nadal znaczna część klientów przegląda sklepy na urządzeniach mobilnych, a dokonuje zakupu na laptopie lub komputerze stacjonarnym, dlatego też tak ważne jest, aby produkty zapisane do listy życzeń były zapamiętane przez każdą wersję platformy;
  • Rejestracja – zakup realizowany przez użytkownika bez rejestracji musi być jak najprostszy;
  • Informacje – wszystkie dane związane z kosztami produktu, przesyłki oraz płatnościami muszą być prezentowane w jak najbardziej czytelny sposób i nie mogą powodować wątpliwości po stronie klienta;
  • Nawigacja – w tym przypadku mniej równa się lepiej. Niestety nadal spotyka się sklepy, które mają za dużo przycisków, w efekcie czego klient może przez przypadek nacisnąć nie ten przycisk co trzeba i powrócić do sklepu, bądź w najgorszym przypadku go opuścić.