Mobile First Index - zmiany w wynikach wyszukiwania | Blog X-Coding
mobile-first-index

Mobile First Index, czy szykują się duże zmiany w wynikach wyszukiwania?

19.05.2017 / / E-Commerce

Nie da się ukryć, że gdy w październiku zeszłego roku Gary Illyes ogłosił, że zostanie wprowadzony osobny indeks na urządzenia mobilne i desktopowe, wielu przedsiębiorców i marketerów zwiększyło ilość leków uspokajających. To bardzo duża zmiana, szczególnie dla tych, którzy z jakichś powodów zaniedbali mobilną wersję swojej strony. Spekulacje na temat daty wprowadzenia Mobile First Index nie są jasne i obecnie mówi się o początku 2018 roku, co daje właścicielom stron czas na przystosowanie się do przyszłych realiów.

Powinniśmy zatem wiedzieć, z czym będą wiązały się zmiany i jak one wpłyną na pozycję w wynikach wyszukiwania.

Co się zmieni?

Najważniejszym punktem zmian, będzie oddzielny indeks na urządzenia mobilne i stacjonarne, co będzie miało wpływ, na odmienne pozycje wyszukiwania w obu tych przypadkach. To nie będzie oczywiście jedyna zmiana. Google już kilka lat temu informował, że mobilne wersje strony będą bardziej promowane w wyszukiwarce. Teraz idzie o krok dalej i jak sama nazwa zmian wskazuje, indeks mobilny będzie miał również albo i przede wszystkim wpływ, na pozycję strony w wersji desktopowej. Co zatem w przypadku, gdy nie posiadamy mobilnej wersji strony? Na ten moment brak jeszcze szczegółowych informacji, ale nie powinniśmy spodziewać się dobrego rankingowania naszej strony w wersji desktopowej, gdy nie będzie ona użyteczna dla użytkowników mobilnych. To właśnie użyteczność ma wpływ na popularność strony. Gdy ta nie będzie spełniała odpowiednich norm, w myśl nowych zmian, nie będzie promowana na urządzeniach stacjonarnych.

Co z mobilnymi ograniczeniami treści i linków?

Nie od dziś wiadomo, że mobilna wersja strony wiąże się z mniejszą ilością contentu oraz linków. Po wprowadzeniu Mobile First Index będzie to niewątpliwie problem, który marketerzy firmy powinni jak najszybciej rozwiązać. Jeżeli mobilna wersja będzie wyznacznikiem do pozycji strony także na desktopach, to Google zobaczy prawdopodobnie jedynie okrojoną wersję treści i linków, a jaki będzie tego skutek, możemy się domyślić. Dobrym rozwiązaniem jest wprowadzenie responsywnej wersji strony, która posiada tę samą ilość contentu. Jest to oczywiście wynik dopasowania uzyteczności do łatwiejszego wyszukiwania informacji na tych urządzeniach.

Polityka Google

Wszyscy zdążyliśmy zaznajomić się z ostatnimi wielkimi zmianami dotyczącymi jakości linków prowadzących do strony. Poprzednie zmiany odnosiły się do wersji na urządzenia stacjonarne, ta będzie dotyczyła wersji mobilnej. Polityka Google nie ulegnie jednak zmianie i nadal będzie on stawiał nacisk na jakość linków, a nie ich ilość. Po wprowadzeniu zmian będziemy jednak musieli poszukiwać nowych rozwiązań, bowiem hierarchia pozycji może ulec diametralnej zmianie. Oczywiście zmiany nie zostaną wprowadzone natychmiast. W tej chwili wszystkie z nich są w fazie testów i na pełne ich wprowadzenie będziemy musieli trochę poczekać. To dobrze dla wszystkich, którzy jeszcze nie zajęli się na poważnie mobilną wersją swojej strony. Wprowadzenie Mobile First Index może też otworzyć drzwi nowym, niedostrzegalnym dotąd graczom na rynku online.