Luty w świecie e-Commerce | Blog X-Coding
luty-w-swiecie-e-commerce

Luty w świecie e-Commerce

5.03.2019 / / E-Commerce

Powstał pierwszy polski sklep dla influencerów, Akeneo znalazło sposób na jeszcze lepsze zarządzanie informacją produktową, PAYBACK zbadał preferencje klientów co do treści video, a Allegro — Walentynkowe zwyczaje zakupowe Polaków. To wszystko działo się w lutym w świecie sprzedaży internetowej. Jak co miesiąc, zapraszamy na podsumowanie minionych tygodni w e-Commerce.

Akeneo PIM 3.0

Dla przypomnienia, PIM (Product Information Management) to system do zarządzania informacją produktową. W dobie coraz większych wymagań klientów, narzędzia PIM pozwalają dostarczać im kompletne informacje o produkcie, dostosowane do wymagań poszczególnych kanałów. Tutaj znajdziesz więcej informacji o wdrożeniach systemów PIM.

Akeneo — jeden z liderów na rynku systemów PIM — wypuszcza nową wersję swojego narzędzia. Akeneo PIM 3.0 największe zmiany przyniesie dużym graczom, posiadającym wersję Enterprise.

Akeneo Reference Entities

Jedną z nowości jest Reference Entities — funkcjonalność ułatwiająca tworzenie i dołączanie różnorodnych kolekcji danych produktowych dla wielu produktów. Jednym z przykładów wykorzystania Entities jest tworzenie rozbudowanych zestawów kolorów używanych przez producentów i dostawców i mapowanie ich na generyczne kolory używane np. w sklepie internetowym. Poniżej możesz zobaczyć jak działa:

Akeneo Reference Entities

Akeneo Franklin

Drugą z nowości jest możliwość podłączenia nowego narzędza dla posiadaczy Akeneo Enterprise – Franklina. Zapewnia ono dostęp z Akeneo PIM do Franklina – nowej, udoskonalonej biblioteki informacji produktowych. Franklin Insights oferuje interfejs do wizualnego mapowania atrybutów z subskrybowanych danych produktowych we Franklin do atrybutów produktu w katalogu Akeneo PIM. Franklin wymaga dokupienia odpowiedniej licencji i na razie dostepny jest przede wszystkim na rynkach anglojęzycznych, ale wkrótce nastąpi otwarcie na nowe rynki.

Akeneo Franklin

Akeneo Single Sign-On

Trzecią z nowości w Akeneo PIM 3.0 jest proces uwierzytelniania Single Sign-On (SSO), który umożliwia użytkownikowi dostęp do wielu aplikacji za pomocą tylko jednego zestawu danych logowania. Single Sign-On jest powszechną praktyką w przedsiębiorstwach, które obsługują wielu użytkowników i wiele aplikacji — teraz dostępną też w Akeneo.

Oprócz wspomnianych wyżej feature’ów, po migarcji na Akeneo 3.0 użytkowników czeka też bardziej przyjazny interfejs i szybciej ładująca się siatka produktowa. My już nie możemy doczekać się, aż nasi klienci zobaczą te zmiany!

Więcej informacji o Akeneo PIM 3.0 znajdziesz tutaj.

Pierwszy polski sklep dla influencerów

Fameshop strona głównaŹródło: fameshop.pl

Powstał pierwszy polski sklep tylko dla influencerów. Czym różni się od zwykłych e-Commerce? Przede wszystkim, gwiazdy Instagrama nie muszą płacić — a przynajmniej nie gotówką. Walutą w Fameshop jest zaangażowanie obserwatorów. Cały proces zakupowy wygląda tak:

Zakupy w Fameshop krok po kroku:

  1. Marka przekazuje pracownikom Fameshopu brief zawierający kluczowe informacje o produkcie i grupie docelowej;
  2. Fameshop udostępnia na swojej stronie informacje o produkcie — jego zdjęcia i opis oraz wymagania marki co do influencera, którego poszukuje do promocji;
  3. Influencerzy zgłaszają się do akcji reklamowej;
  4. Marka wybiera influencera i wysyła mu produkt;
  5. Po otrzymaniu produktu ma on 7 dni na publikację materiału, a w przypadku YouTube’a – 14 dni. Jeśli influencer nie wywiąże się ze swojego obowiązku, Fameshop nie będzie brał go pod uwagę przy okazji kolejnych akcji.

Pierwszy polski sklep dla influencerów jest projektem agencji influencer marketingu — Hash.fm. Platforma w ciekawy sposób łączy ze sobą instagramowych twórców i marki. Działy marketingu nie muszą już poświęcać czasu na wyszukiwanie odpowiednich influencerów, składanie propozycji i ustalanie warunków współpracy. Tym zajmuje się Fameshop. Twórcy z kolei zyskali platformę zbierającą w jedno miejsce dostępne oferty. Czy era wysyłania maili z prośbą o współpracę właśnie dobiega końca? Zobaczymy. Na pewno zależy to od ilości firm, które zdecydują się na skorzystanie z usług platformy. Na razie w ramach Fameshop swoje produkty oferowały m.in.: L’Oréal Paris, Home&You i Oriflame.

Jeśli chcesz dołączyć do tego grona, odwiedź oficjalną stronę Fameshop.

Walentynki na Allegro. Co kupowali Polacy?

Z roku na rok coraz więcej Polaków świętuje Walentynki. W ciągu 20 lat ilość konsumentów planujących przynajmniej symboliczne zakupy z tej okazji wzrosła z 42% aż do 80%.

Polacy najchętniej kupują pluszowe misie — ta maskotka ląduje w wirtualnym koszyku średnio co dwie minuty. Drugie miejsce na podium zajmują przebrania erotyczne — co 5 minut kupowany jest 1 komplet, a trzecie — koszulki i halki — 1 sztuka co 10 minut.

Pozostając w temacie bielizny, w dwa tygodnie przed Walentynkami sprzedaż rajstop spada o 17%, a pończoch — rośnie o 25%.

Co ciekawe, spada popularność świec — ich sprzedaż zmiejsza się o 8%. Być może nastrojowe oświetlenie powoli wychodzi z mody?

Jeśli chcesz dowiedzieć się, co jeszcze cieszy się zainteresowaniem Polaków w okresie Walentynek, przeczytaj podsumowanie od Allegro.

Walentynki 2019 allegroŹródło: magazyn.allegro.pl

Treści video popularne w e-zakupach

Już od kilku lat liderzy marketingu alarmują o rosnącej popularności treści video. Dobitnie świadczy o tym fakt, że nie ogląda ich już tylko 12% Polaków. Jak wynika z badania PAYBACK Opinion Poll, cała reszta poświęca na to maksymalnie godzinę dziennie (ponad ¾ ankietowanych), z czego 47% do 15 minut.

Prawie połowa badanych przyznaje, że materiały wideo pomagają im w podejmowaniu decyzji zakupowych, kiedy:

  • mogą dowiedzieć się z nich o aktualnych promocjach (51%),
  • są one dopasowane do ich zainteresowań (35%).

A jakie treści spotykają się z negatywnym odbiorem? Cóż, ankietowani najczęściej przerywają oglądanie video, kiedy jest ono niedopasowane do ich potrzeb i oczekiwań — tak zadeklarowała ponad połowa odbiorców.

Wniosek nasuwa się sam: przed przystąpieniem do tworzenia contentu video, marketingowcy powinni odrobić zadanie domowe, polegające na lepszym poznaniu odbiorcy. Pomocne będzie stworzenie Persona Buyer – sylwetki klienta idealnego. Tutaj znajdziesz informacje jak się za to zabrać.

M-commerce rośnie w siłę

mobile commerce dane

Z roku na rok konsumenci coraz bardziej zaprzyjaźniają się z mobile commerce. Niestety niektórzy właściciele e-sklepów wciąż nie idą w ich ślady. To duży błąd. Obecnie już 58% użytkowników wykorzystuje smartfon do zakupów i wszystko wskazują na to, że ta liczba będzie wciąż rosła.

Jeśli problem dotyczy też Ciebie, zapraszamy do lektury naszego przewodnika po UX w m-Commerce. Znajdziesz tam praktyczne wskazówki jak zoptymalizować mobilną wersję strony.

Nawet jeśli proces dostosowania sklepu do różnych urządzeń masz już za sobą, dzięki lekturze upewnisz się, że o niczym nie zapomniałeś.

Znajdziesz go tutaj.

E-przedsiębiorcy stoją przed wyzwaniem geolokalizacji

Przy okazji grudniowej prasówki wspominaliśmy o wchodzącym w życie nakazie przyjmowania przez e-sklepy zamówień z całej Unii Europejskiej. To duża rewolucja dla wielu przedsiębiorców sprzedających online.

Aby ułatwić firmom rozpoczęcie sprzedaży transgranicznej, magazyn „E-commerce w praktyce” zdecydował się poświęcić temu tematowi cały nowy numer.

magazyn ecommerce w praktyce

Znajdziesz w nim odpowiedzi na pytania:

  • Jakie są obecnie największe przeszkody w sprzedaży cross-border?
  • Od czego zacząć przygodę z e-handlem transgranicznym?
  • Jak zaplanować i prowadzić sprzedaż międzynarodową online?
  • Jakie są najważniejsze kwestie, o których należy pamiętać podczas planowania ekspansji zagranicznej?
  • Jakie są najpopularniejsze kierunki sprzedaży transgranicznej?
  • Jak ocenić atrakcyjność potencjalnych rynków zagranicznych dla e-sklep?

My również wtrąciliśmy swoje trzy grosze do tego wydania. Nasz CEO, Marek Kich podzielił się swoją wiedzą w artykule „Podbij zagraniczne rynki. Jak się przygotować do sprzedaży transgranicznej w e-Commerce”. Gorąco zachęcamy do lektury!

Magazyn możesz nabyć tutaj.

To już wszystko jeśli chodzi o prasówkę z lutego. Do zobaczenia za miesiąc!