krotko-o-poczatku-nowego-roku-a-sprzedazy-inwestycjach-b2b

Krótko o początku nowego roku a sprzedaży i inwestycjach w B2B

Nowy rok to najlepszy okres dla usługodawców i sprzedawców z sektora B2B. Dlaczego?

  • Jakie przesłanki każą nam wysuwać takie wnioski?
  • Czym styczeń i luty różni się od innych miesięcy?
  • W jaki sposób przygotować się do tego okresu, aby maksymalnie zwiększyć zyski?

Na te i więcej pytań postaram się odpowiedzieć w tym artykule.

Dlaczego styczeń i luty są wyjątkowe dla B2B?

Zaskoczeniem nie będzie stwierdzenie, że sektor B2B rządzi się innymi prawami niż B2C. Przedsiębiorcy oferujący sprzedaż i usługi innym przedsiębiorstwom muszą wiedzieć, jak działają w nich główne procesy i rozumieć sposób funkcjonowania firm w wybranym sektorze, tak aby wybrać najlepszy moment do współpracy.

Początek roku to rozpisywanie budżetu

Większość przedsiębiorstw właśnie w styczniu/lutym kończy rozpisywanie budżetów. To najbardziej istotny z dowodów, że okres następujący po Nowym Roku jest decydujący. Jeśli na etapie rozpisywania budżetu uda nam się zainteresować potencjalnego klienta naszą usługą bądź produktem, istnieje duże prawdopodobieństwo, że ujmie on nas w swoim budżecie. To ważne, bo dostępność funduszy to aspekt, którego nie da się przeskoczyć. Wielu handlowców i sprzedawców usłyszało nieraz (szczególnie w okresie jesiennym), argument, że „budżet nie pozwoli nam już na rozpoczęcie prac/zakup w tym roku”.

Wypoczęci i zmotywowani pracownicy

Tak naprawdę w ciągu roku są tylko dwa okresy, w których większość z nas może w pełni wypocząć, przemyśleć wiele spraw, nabrać motywacji i chęci do rozwoju. Jeden z tych okresów to wakacje a drugi to okres świąteczno-noworoczny. W nowym roku ludzie wracają do pracy wypoczęci, ze świeżymi pomysłami i motywacją, aby je realizować. Jeśli Twoja sprzedaż jest zależna od tego, w jaki sposób przebiegać będą rozmowy np. z działem handlowym partnera, to ich pozytywne nastawienie i motywacja mogą znacznie ułatwić Ci pracę.

Ograniczona rekrutacja

Przedsiębiorcy zazwyczaj nie rekrutują w okresie zimowym. Zdarzają się od tego drobne wyjątki, ale jak zgodnie potwierdzają pracownicy HR, grudzień, styczeń i luty to miesiące, w których rekrutacje wyraźnie spowalniają. Czy ma to wpływ na nas? Zdecydowanie! Możemy dzięki tej zależności przypuszczać, że pracownicy partnera nie będą świeżo zatrudnionymi osobami, tylko dobrze przygotowanymi i doświadczonymi osobami, z którymi współpraca będzie o wiele łatwiejsza i bardziej owocna.

Wykorzystajmy grudzień!

Grudzień to jeden z tych miesięcy, w których bardzo ciężko o atencje innych firm. Wszyscy gorączkowo zapinają najważniejsze tematy przed świętami, w ludziach jest też mniej ogólnej motywacji, w końcu mają już w głowie świąteczny odpoczynek i zabawę. Wykorzystajmy zatem ten okres do tego, aby możliwie najlepiej przygotować się do początku roku. Przede wszystkim przygotujmy dobry plan razem z terminami. Niech obejmuje on wszystkie działania, które podejmujemy w celu zwiększenia sprzedaży naszych produktów lub usług. Jeśli zdarza nam się publikować artykuły sponsorowane, to weźmy je pod uwagę w planie, jeśli wysyłamy kampanie mailingowe lub newslettery to także umieśćmy je w planie.

Mając już taki plan, przejdźmy do przygotowania wszystkich niezbędnych materiałów. Napiszmy artykuł, sporządźmy kampanię mailingową, zaprojektujmy banery i reklamy do social media. Dzięki tym czynnościom wejdziemy w nowy rok pewni siebie i nadchodzących zysków.

Pamiętajmy o tych, którym budżetu brakło w zeszłym roku

Jeśli jako sprzedawcy i handlowcy zderzyliście się z argumentem o braku środków w tegorocznym budżecie, powiadomcie osobę zainteresowaną, że odezwiecie się w nowym roku. Warto także sporządzić listę tego typu kontaktów i regularnie ją uzupełniać. W nowym roku można wówczas odezwać się do tych osób, a szansa na sukces będzie o wiele większa, wszak jeden powód do odmowy pokonaliśmy.

Jak podaje One Page CRM, w styczniu i w lutym sprzedaż usług potrafi być wyższa nawet o 100% niż końcowych miesiącach roku. Pamiętajmy o tym i działajmy!