jak-zbudowac-sprzedajacy-sklep

Jak zbudować sprzedający sklep

7.04.2015 / / E-Commerce

Rozwój technologii webowych oraz łatwiejszy dostęp do Internetu spowodowały, że coraz więcej firm zastanawia się nad zbudowaniem sklepu internetowego i sprzedażą także w tym kanale. Części osób, z którymi mam okazję rozmawiać, wydaje się, że założenie sklepu internetowego to „bułka z masłem”. Owszem, z technicznego punktu widzenia, taki krok nie musi wymagać wielkich inwestycji. Jednak samo „zbudowanie“ sklepu oraz jego uruchomienie to dopiero początek. W niniejszym artykule nie będę starał się stworzyć kolejnego poradnika, jak wygląda proces założenia sklepu internetowego, bo takich wpisów w Internecie można znaleźć na pęczki. Będę natomiast starał się przedstawić moje przemyślenia i wnioski z rozmów z wieloma firmami i osobami, które chciały rozpocząć sprzedawać w internecie i jakie mieli z tym trudności.

1. Budżet

Budżet na e-Commerce

To, o czym teraz powiem, być może wywoła zdziwienie oraz zniechęcenie u wielu osób, którzy myślą o założeniu sklepu internetowego. Zbudowanie funkcjonalnej, sprzedającej, dostosowanej do dzisiejszych standardów platformy e-Commerce i m-Commerce to wydatek co najmniej 30 000 – 50 000 złotych netto. Mam na myśli tutaj sam wkład w prace programistyczne, graficzne oraz funkcjonalne, bez budżetu marketingowego związanego z jego promocją. Tak moi drodzy, zdajmy sobie sprawę, że jeśli sklep internetowy ma być sposobem na to, abyście odnieśli sukces, to nie można działać tutaj metodą półśrodków. Nawet najbardziej innowacyjny produkt zaprezentowany w „byle jaki” sposób nie sprzeda się, bo nikt nie będzie chciał go bliżej poznać. Wystarczy zastanowić się, jak często dokonujecie zakupów w sklepach, które odrzucają wyglądem, lokalizacją i ułożeniem towarów.

2. Wybór software house’u

Temat omawiany był już na licznych konferencjach i spotkaniach biznesowych, jednak wraca jak bumerang zawsze wtedy, gdy dostaję zapytanie od firmy X, która szuka firmy Y do tego, aby zbudować platformę e-Commerce. Najczęściej firma X w pierwszej kolejności prosi o przesłanie portfolio wraz z adresami platform e-Commerce, a potem o szacunkową wycenę na podstawie 2-zdaniowej specyfikacji. Niestety, przy takim opisie, wycena nie będzie miała nic wspólnego z rzeczywistością. Najczęściej przytacza się tu „cenę samochodu”. Nie ma czegoś takiego, wszystko zależy od szczegółów. Jeśli kupowaliście samochód w salonie, doskonale wiecie, o czym mowa.

3. Dropshipping

Polski internet w ciągu ostatnich dwóch lat przeżywa prawdziwy boom na dropshipping – zdefiniowany jako przeniesienie procesu wysyłki na dostawcę. Sklep internetowy w tym wypadku jest tylko stroną pośredniczącą w transakcji.

Zdaję sobie sprawę, że jest to rozwiązanie bardzo korzystne finansowo. Nie trzeba posiadać własnego magazynu, pracowników działu logistyki itp. Na pierwszy rzut oka same plusy, jednak ten model w połączeniu ze zbyt optymistycznym traktowaniem zapewnień dostawców o czasie realizacji zamówień generuje opóźnienia w ściąganiu niedostępnego towaru, a to najczęstszy powód negatywnych opinii klientów. Allegro, Opineo, Ceneo pełne są negatywnych opinii mówiących o tym, że np. przez miesiąc klient nie otrzymał zamówienia, w efekcie czuje się oszukany i zgłasza sprawę na policję. Moi drodzy, zdaję sobie sprawę, że rozpoczynając nową działalność szukacie oszczędności ale wybór modelu sprzedaży musi być w pełni wiarygodny i nie spowodować falstartu. Opinia na temat Waszej firmy będzie ciągnąć się w nieskończoność, a „Google nie zapomina”.

4. Nazwa, budowanie marki

Budowanie marki

Bardzo wielu moich rozmówców uważa, że dobra nazwa firmy i domena czynią cuda. Oczywiście nie sposób nie docenić tych dwóch elementów, niemniej jest to bardzo mały wycinek procesu budowania marki. Pamiętajcie, że Corporate Identity, czyli tożsamość firmy, w sposób jednoznaczny definiuje kierunek rozwoju oraz działania przedsiębiorstwa. Jeśli będzie on spójny z przekazem, jaki trafia do klientów, istnieje szansa osiągnięcia sukcesu.

5. Zakup oprogramowania sklepu internetowego

Bardzo często taka decyzja podejmowana jest zbyt szybko i w sposób nieprzemyślany. W pierwszej kolejności ustal czego dokładnie potrzebujesz i przetestuj wybraną platformę, czy jest w stanie spełnić te wymagania. Pamiętaj, aby zachować zdrowy rozsądek i umiarkowanie. Decydując się na oprogramowanie pudełkowe, jesteś ograniczony przez jego twórców, najczęściej do podstawowych funkcjonalności sklepu. Jeśli okaże się, że nie znajdziesz tych funkcjonalności których potrzebujesz, zacznij szukać software house-u, który wykona dla Ciebie spersonalizowaną platformę e-Commerce np. w oparciu o oprogramowanie open source.

6. Opisy produktów

Pamiętaj, że im lepiej, bardziej obrazowo opiszesz produkt potencjalnemu klientowi, tym większa szansa, że zdecyduje się on na zakup. Konsument dokonując zakupu przez internet, nie ma możliwości dotknięcia produktu, dlatego tak ważne jest, aby karcie produktu znalazł wszystkie informacje. Otwierając sklep, nie twórz lakonicznych opisów, staraj się budować je w taki sposób, aby były one jak najbardziej wyczerpujące i atrakcyjne dla klienta.

7. Marketing

Sprzedający sklep - marketing

Jeśli sklep ma odnieść sukces, to Twój budżet roczny na marketing powinien równać się przynajmniej budżetowi na uruchomienie sklepu internetowego. Równocześnie należy liczyć się z tym, że wydatki w ten sposób poniesione zwrócą się najwcześniej po około 6 miesiącach. Pamiętaj o tym, aby nie rozpoczynać wszystkich kampanii naraz, bo wprowadzi to ogromną dezinformację w poszczególnych kanałach. Dobrym krokiem jest rozpoczęcie od kampanii AdWords, potem porównywarki cen, a na końcu sieci afiliacyjnych. W międzyczasie możesz myśleć o rozwoju bazy klientów poprzez uruchomienie newslettera.

Podsumowanie

Pisząc kolejne artykuły, zawsze powtarzam – to nie jest panaceum. Zawsze musisz dostosować wszystko do swojego kontekstu. To moje przemyślenia po spotkaniach z klientami, wizjonerami. Pamiętaj, że myśląc o założeniu sklepu, należy zabezpieczyć tę inwestycję zarówno od strony finansowej, jak i od strony magazynowej, logistycznej i księgowej. Tylko w ten sposób, można ustrzec się przed sytuacją, w której po zbudowaniu platformy e-Commerce nie będzie ona zarabiać.