Jak skutecznie wyróżnić się na tle konkurencji - strategia marki | Blog X-Coding
jak-skutecznie-wyroznic-sie-na-tle-konkurencji-strategia-marki

Jak skutecznie wyróżnić się na tle konkurencji – strategia marki

23.04.2015 / / E-Commerce

Wielu przedsiębiorców zastanawia się, jak to się dzieje, że na myśl o zakupie mebli większości Polaków pierwsza do głowy przychodzi Ikea, a marką samochodu, który kojarzy się z luksusem, jest Mercedes. Co powoduje, że niektóre marki są tak mocno zakorzenione w naszych głowach? Odpowiedź na to pytanie zawarta jest w pojęciu strategii marki, która jest jednym z ważniejszych elementów tworzonego przez przedsiębiorstwo Corporate Identity. W niniejszym artykule skupię się na potędze budowy brandu w dynamicznie rozwijającym się rynku e-Commerce. Przedstawię kilka idei oraz ciekawych przykładów, jak właścicielom platform e-Commerce udało się w niecodzienny sposób osiągnąć sukces.

Czym jest strategia marki?

Strategia marki, w najprostszym ujęciu to odpowiedź na pytanie, jak chcesz, aby Twoja firma była odbierana przez klientów? Mając dobrze zaplanowaną strategię marki, można w stosunkowo łatwy sposób powiedzieć, jakie są jej największe atuty na tle konkurencji i jak skutecznie wpływać na decyzje zakupowe klientów. Z punktu widzenia prowadzenia i zarządzania platformą sprzedażową, podczas ustalenia strategii marki, należy zastanowić się nad odpowiedzią na poniższe pytania:

  • Czy Twoja platforma sprzedażowa ma misję?
  • Czy Twoje produkty lub usługi, rozwiązują jakikolwiek problem?
  • Co obecni klienci myślą o Twoim przedsiębiorstwie?
  • Co potencjalni klienci mogą pomyśleć o Twojej firmie?
  • Jaki standard obsługi klienta chcesz zaproponować swoim klientom?

Odpowiedzi na powyższe pytania to podstawa do stworzenia przekazu, jaki powinieneś promować na swojej platformie sprzedażowej. Dobrym pomysłem jest uwypuklenie na stronie głównej Twoich przewag nad konkurencją. W połączeniu z ciekawym logo i atrakcyjną szatą graficzną możesz spodziewać się, że ich pierwsze wrażenie będzie pozytywne. Następnie warto pomyśleć o przyjęciu tej strategii we wszystkich kanałach komunikacji z klientami. Pozwoli to uzyskać spójny obraz marki, niezależnie gdzie klient będzie się z nią stykał.

Poniżej przedstawiam kilka ciekawych pomysłów budowy marki, na przykładzie już istniejących przedsiębiorstw.

1. Odkryj swoją wyjątkową metodę sprzedaży

Stworzenie wyjątkowego doświadczenia zakupowego, które będziesz chciał przekazać swoim klientom to fundament skutecznej strategii marki. Celem głównym tego działania jest wyróżnienie platformy sprzedażowej na tle konkurencji, co pozwoli klientom uzyskać dodatkowy powód do dokonania zakupu w Twoim sklepie. Z tego względu warto podkreślić historię marki, jej filozofię oraz dlaczego zdecydowałeś się na sprzedaż takich, a nie innych produktów. Są to elementy, które spowodują, że klientom będzie łatwiej związać się z Twoją firmą — dla klientów nie będziesz kolejnym sklepem internetowym, tylko unikalnym doświadczeniem.

Jako przykład posłużyć może Mast Brothers z Nowego Jorku.

Mast Brothers

Firma specjalizuje się w produkcji ręcznie robionej czekolady, przygotowywanej na miejscu. Dzięki temu klienci mogą nie tylko delektować się jej smakiem, ale i zobaczyć na własne oczy jak jest produkowana. Przeniesienie tego doświadczenia do platformy sprzedażowej było największym wyzwaniem dla firmy Mast Brothers. O ile w sklepie stacjonarnym klienci mogą wszystko zobaczyć na żywo, o tyle w internecie ich możliwości poznawcze są mocno ograniczone. Jak firma rozwiązała ten problem? Po wejściu na stronę główną sklepu klienci zabierani są w podróż po historii firmy, dowiadują się, dlaczego cały proces produkcyjny jest wykonywany ręcznie i jakie korzyści z tego płyną. Dopiero w dalszej kolejności mogą przejść do przeglądania oferty. Dzięki temu wprowadzeniu udało się uzyskać bardzo wysoki procent klientów powracających.

Przykład firmy Mast Brothers dowodzi, że umiejętnie stworzona strategia marki, przeniesiona do wszystkich kanałów sprzedaży, pozwala odnieść sukces.

2. Skup się na jakości produktu

Użycie jakości produktu jako atutu, w celu zbudowania strategii marki jest bardzo skutecznym narzędziem marketingowym. W dzisiejszych czasach, jeśli oferujesz produkty niskiej jakości, możesz być pewien, że klienci nie wrócą po kolejny zakup. Co więcej, w bardzo krótkim czasie możesz spotkać się z trendem ich odpływu z Twojej platformy sprzedażowej oraz napływem reklamacji. Dlatego nie warto wchodzić w rozwiązania, produkty i usług wątpliwej jakości. Pamiętaj, że oferowanie produktów, które klientom będą długo służyć, ma jedną zasadnicza zaletę — nie będą oni ich reklamować, a raczej z czystym sumieniem polecać swoim znajomym.

Przykładem firmy, która postanowiła z jakości sprzedawanych produktów stworzyć dźwignię przewagi nad konkurencją, jest Casper.

Casper

Już na stronie głównej platformy sprzedażowej można spotkać się z wyróżnionymi najważniejszymi cechami produktu. Casper obiecuje, że każdy, kto kupi ich produkt, będzie zadowolony. Oferują też możliwość zwrotu produktu do 100 dni. Jest to niebezpieczna strategia, ale buduje zaufanie klientów.

Jak pokazują badania przeprowadzone przez Quick Sprout, zaproponowanie przez sklep gwarancji zwrotu towaru dłuższy niż 30 dni, powoduje 21-procentowy wzrost sprzedaży.

3. Spersonalizowane doświadczenia klientów

Czy kiedykolwiek otrzymałeś produkt zamówiony przez internet, którego sposób zapakowania, podania itp. przekroczył Twoje najśmielsze oczekiwania? Ja nie, natomiast jak pokazują liczne przykłady, da się osiągnąć taki efekt. Strategia marki oparta, m.in. właśnie na tym elemencie pozwala osiągnąć efekt pozytywnego zaskoczenia ze strony kupujących.

Ciekawym przykładem firmy, która postanowiła wykorzystać ten atut, jest Loot Crate, które oferuje comiesięczne subskrypcje boxów dla graczy.

Loot Crate

Pamiętajmy, klienci kupują oczami, a sposób przekazania im produktu będzie przez nich zapamiętany na długo. Czy będą to pozytywne emocje czy nie, zależy tylko i wyłącznie od Ciebie.

4. Podziękuj

W zatłoczonym świecie e-Commerce wiele firm zapomina o komunikacji posprzedażowej. Jest to ogromnym błędem. Zamiast utrzymać pozytywne emocje lub skutecznie załagodzić negatywne, nie wykonują nic. W efekcie klient szybko zapomina o firmie, w której przed chwilą dokonał zakupu.

Niezależnie czy sprzedajesz dziennie 10 czy 1000 produktów, warto po dokonaniu zakupu przez klienta, podziękować mu za zaufanie do Twojej firmy. Kreowanie pozytywnych doświadczeń zakupowych jest jednym z ważniejszych elementów, o które powinna zostać oparta strategia marki. Można to realizować poprzez np. ciekawe zapakowanie produktu, ewentualnie podziękowanie klientom za dokonanie zakupu w sklepie. Firma Helpscout przygotowała poradnik jak podziękować klientom za zakupy.

Help Scout

Podsumowanie

Budowanie strategii marki jest procesem trudnym. Jednak to właśnie m.in. dzięki niej Twoja firma jest w stanie pozytywnie wyróżnić się na tle konkurencji. Kto wie, może za kilka lat będzie tak samo rozpoznawalna jak Mercedes i Ikea?