Jak pozyskać pierwszego klienta w sklepie internetowym? | Blog X-Coding
jak-skutecznie-pozyskac-pierwszego-klienta

Jak pozyskać pierwszego klienta w sklepie internetowym?

2.04.2015 / / E-Commerce

Wraz z decyzją o rozpoczęciu sprzedaży w internecie, wszystkie Twoje starania poświęcone są na zdobywaniu nowych zamówień. Jak pokazują doświadczenia e-sprzedawców, zdobycie pierwszego klienta jest najtrudniejsze. Jak przyciągnąć jego uwagę oraz zachęcić do zakupu?

W niniejszym artykule skupię się na sposobach pozyskania pierwszego klienta. Dam Ci wskazówki, które pozwolą Twojemu e-biznesowi ruszyć z miejsca, a Tobie lepiej zrozumieć podstawowe zasady rządzące rynkiem e-Commerce.

1. Wyślij maile do osób zainteresowanych Twoją ofertą

Cold mailing

Wielu klientom doradzam, żeby przed otwarciem sklepu, uprzednio promowali go przez bloga, udział w dyskusjach na forach itp. Pozwoli to zdobyć listę osób, które będą zainteresowane poznaniem Twojej oferty. Posiadając wstępną listę klientów, bezpośrednio po rozpoczęciu działania sklepu, będziesz mógł poinformować ich o tym fakcie, np. drogą mailową, proponując 5% rabatu na pierwsze zakupy. Aby nie generować kosztów na starcie i w pełni zautomatyzować ten proces, możesz posłużyć się narzędziami do e-mail marketingu takim jak MailChimp, który umożliwia darmowy mailing do 2000 adresów z Twojej listy. To powinno wystarczyć na początek.

2. Poinformuj znajomych i rodzinę

Friends and family

Oczywiście, jeśli nie przygotowałeś wcześniej listy potencjalnych klientów i nie zadbałeś o promocję sklepu przed jego otwarciem, to metoda pierwsza nie ma racji bytu. W takiej sytuacji możesz poprosić rodzinę i znajomych o to, aby zaczęli promować Twój sklep wśród swoich znajomych. Ta metoda stosunkowo niewielkim kosztem przybliży Cię do celu zdobycia pierwszego klienta.

3. Zorganizuj konkurs lub zaoferuj prezent

Pozyskiwanie klientów - konkursy

Prezent do pierwszego zakupu i konkurs, w którym klient może wygrać dany produkt to jedna z najczęściej stosowanych metod promocji e-sklepów. Tą metodą jesteś w stanie w bardzo krótkim czasie poinformować dużą ilość potencjalnych klientów o istnieniu sklepu. W efekcie istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że zaczną spływać pierwsze zamówienia. Nie jest to metoda idealna, ponieważ w sposób świadomy rezygnujesz w niej z części Twojego zysku, jednak potencjalne korzyści, mogą spowodować, że inwestycja szybko się zwróci. Pamiętaj jednak, aby przeprowadzić taką kampanię w sposób świadomy jej ryzyka oraz jak najciekawszy dla potencjalnych klientów.

4. Wykorzystaj social media

Pozyskiwanie klientów w social mediach

Jeśli poprosiłeś swoich znajomych o polecenie Twojego sklepu, warto jeszcze rozszerzyć te działania — poproś ich o udostępnienie linku do witryny w ich social media. W efekcie, ze swoim przekazem dotrzesz do kilkuset, o ile nie kilku tysięcy potencjalnych konsumentów. Jeśli nawet jakiś promil z nich dokona zakupu, osiągnąłeś swój cel. Pamiętaj, że warto wtedy podziękować im za zakup, np. poprzez napisanie prostej wiadomości poprzez Facebook-a. Zwiększy to ich pozytywne emocje związane z dokonanym przed chwilą zakupem.

5. Zastanów się nad Allegro, eBayem i porówynwarkami cenowymi

Pozyskiwanie klientów na zewnętrznych portalach

Sprzedaż poprzez Allegro czy eBay w moim odczuciu stanowi udział w pewnego rodzaju wyścigu szczurów, który wygrywa najczęściej ten, który oferuje najniższą cenę, przy zachowaniu odpowiedniego pozornego poziomu bezpieczeństwa. Jeszcze parę lat temu uważałem, że portale aukcyjne stanowią ciekawy poligon doświadczalny dla e-sprzedawców. Obecnie zauważam, że walka o klienta sprowadza się tam głównie do konkurowania ceną. Sytuacja wygląda podobnie w przypadku porównywarek cenowych, gdzie sprzedawcy specjalnie obniżają ceny produktów, a po wejściu do ich sklepu, dodaniu produktu do koszyka i opłaceniu zamówienia, okazuje się, że nie mają go na stanie lub jego specyfikacja jest inna. Między innymi takie praktyki spowodowały, że bardzo wielu klientów zaczęło z dużą dozą ostrożności podchodzić do zakupów przez portale aukcyjne, jak i porównywarki cen. Reasumując, decydując się na sprzedaż w ramach serwisów aukcyjnych i porównywarek cen, pamiętaj, że uczestniczysz w wyścigu, którego wynik nie zawsze Cię usatysfakcjonuje.

6. Załóż fanpage i blog

Pozyskiwanie klientów przez fanpage

Jeśli w twoim sklepie znajdują się specjalistyczne produkty, warto uruchomić dodatkowe kanały komunikacji, np. blog lub fanpage. Wykorzystasz je do promowania nowych produktów i prowadzenia małego kącika porad dotyczących ich użycia. W ten sposób zyskasz okazję, aby wykreować się na specjalistę w danej dziedzinie, a to przełoży się na pozytywne odczucia klientów związane z dokonanymi zakupami. Pamiętaj, że Twój pierwszy klient ma przez długi czas jak najmilej wspominać dokonany w nim zakup. Twój potencjalny zysk z tej transakcji może być mały, natomiast to na nim będziesz uczył się podstaw sprzedaży, obsługi oraz logistyki w kanale online.

7. Skorzystaj z Google Adwords

Pozyskiwanie przez paid search

Google Adwords jest jedną z metod promocji e-sklepu, która może w stosunkowo krótkim czasie przynieść wymierne korzyści. Pamiętaj, że potencjalny sukces lub porażka tej metody będzie zależeć m.in. od branży, w której działasz. Jeśli oferujesz unikatowy np. ręcznie robiony produkt, to Google Adwords, może być bardzo przydatnym źródłem ruchu w Twoim sklepie i szybko zapewnić Ci pierwszego klienta.

Podsumowanie

Twój pierwszy klient jest kimś szczególnym dla Twojego e-biznesu. To na nim będziesz zdobywać pierwsze doświadczenia i poznawać mechanizmy rządzące sprzedażą online. Pamiętaj, że w zależności od tego, ile nauczysz się podczas tej misji, będzie zależeć, jak szybko zdobędziesz kolejnych i jak skuteczny w tym będziesz. Nie przejmuj się, że wydasz więcej na to działanie. Będzie to lekcja, która w niedalekiej przyszłości szybko się zwróci, pod warunkiem, że odpowiednio ją zaplanujesz i przeprowadzisz.