Jak samodzielnie pozycjonować sklep internetowy? | Blog X-Coding
jak-samodzielnie-pozycjonowac-sklep-internetowy

Jak samodzielnie pozycjonować sklep internetowy?

28.03.2020 / / E-Commerce

Co mogę zrobić, żeby we własnym zakresie pozycjonować swój sklep internetowy? Od czego zacząć? Na czym się skupić? – te pytania zadaje sobie wielu właścicieli sklepów internetowych. Najczęściej są to osoby zaczynające swoją przygodę z e-Commerce, uruchamiające nowy sklep lub właściciele małych biznesów, których budżet nie pozwala na rozpoczęcie stałej współpracy ze specjalistą SEO.

Wczuj się w rolę właściciela całkowicie nowego, niewielkiego sklepu internetowego. W takiej sytuacji współpracę z agencją lub freelancerem należałoby traktować jako inwestycję. Przez około pierwsze 3 miesiące Google będzie nabierał zaufania do Twojej nowej strony. Po tym czasie poprawnie prowadzony proces pozycjonowania zazwyczaj przynosi zauważalne efekty – widoczność strony w Google zaczyna rosnąć. Po około pół roku wzrósłby ruch organiczny, który dopiero w kolejnych miesiącach generowałby sprzedaż. Niestety nie każdego stać na taką inwestycję i finansowanie działań SEO zanim pojawią się konwersje.

Nie oznacza to, że z działań SEO należy całkowicie zrezygnować. Prowadząc sklep internetowy nie należy pomijać ruchu organicznego, ponieważ jest to świetny sposób na pozyskanie nowych Klientów. Strony znajdujące się wysoko w wyszukiwarce cieszą się dużym zaufaniem użytkowników. Pojawiając się w Google pracujesz nad zwiększeniem rozpoznawalności sklepu.

Google ma największy zasięg pod kątem docierania do użytkowników – innymi słowy, to właśnie tam będzie mogła znaleźć Cię większość Twoich potencjalnych Klientów. Korzysta z niego aż 98% polskich internautów. Żadna inna wyszukiwarka na polskim rynku nie cieszy się taką popularnością, a inne portale czy porównywarki cenowe – nie mają szans się z nią równać właśnie pod kątem zasięgu.

Statystyki użycia Google Statystyki użycia Google

Wiesz już, że nie warto odpuszczać działań SEO. Pewnie teraz zastanawiasz się, ile to Cię będzie kosztować. Odpowiedź zależy w 100% od Ciebie. Możesz prowadzić działania SEO całkowicie samodzielnie, ale wymagać to będzie poświęcenia sporych nakładów czasu. Jak to mawiają “czas to pieniądz” – Twoją indywidualną decyzją jest to, czy chcesz działać samodzielnie, zlecić część określonych prac (np. copywriting, prace developerskie) czy zdecydujesz się na podjęcie stałej współpracy i podpisanie umowy na pozycjonowanie

Od czego zacząć? Jakie narzędzia będą mi potrzebne i jakie informacje warto zgromadzić?

Narzędzia analityczne

Wprowadzając zmiany na stronie będą interesowały Cię efekty – nie warto tutaj bazować na subiektywnych odczuciach typu “mam mało zamówień, więc ruch nie rośnie”, ponieważ może się okazać, że ruch rośnie, jednak coś zniechęca użytkowników do zakupu na samej stronie.

Właśnie dlatego, Twoim pierwszym krokiem powinno być skonfigurowanie narzędzi analitycznych – gromadź poprawne dane o ruchu i je analizuj. Do tego celu możesz użyć narzędzia Google Analytics. Nie zapomnij też o mierzeniu konwersji. Część systemów posiada domyślnie możliwość przesyłania takich danych do Google Analytics , część wymaga doinstalowania wtyczki lub modułu, ale niestety w niektórych systemach mierzenie konwersji będzie wymagało prac developerskich. Warto jednak wykonać je już na początku istnienia sklepu, aby później móc bazować na kompletnych danych historycznych.

Drugim ważnym narzędziem analitycznym jest Google Search Console. Należy go zweryfikować dla całej domeny lub dla poszczególnych protokołów (http/https, www/bez www). Dzięki temu narzędziu uzyskasz informacje o tym, czy Twoja strona wyświetla się w Google, czy pojawia się tam coraz częściej oraz czy użytkownicy przechodzą na nią. Search Console jest dedykowany wyłącznie do ruchu organicznego z Google. Znajdziesz tam również informacje o najpopularniejszych dla Twojej strony frazach, o stanie indeksacji czy błędach.

Google Search Console Google Search Console informuje o ilości wyświetleń strony w Google oraz przejściach na stronę z wyszukiwarki

Analityka słów kluczowych – postaw na frazy typu long-tail

Jako właściciel najlepiej znasz swój biznes i swoje produkty – zastanów się, w jaki sposób chcesz je promować w wynikach wyszukiwania. Zastanów się, czym Twoja strona ma się wyróżnić na tle konkurencji. Już to wiesz? Jeśli tak – świetnie! Teraz zastanów się: jako potencjalny użytkownik, jak wyszukiwałbyś swój sklep. Określ czy jesteś “internetowym sklepem zoologicznym”, “sklepem z tanią odzieżą”, czy może oferujesz “ekskluzywne meble do salonu”.

Wybierz priorytetowy asortyment i w podobny sposób dobierz do niego odpowiednie słowa kluczowe – określ wyróżniki i zastanów się co wpisałbyś w Google szukając takiego produktu.

Pamiętaj o tym, że w większości przypadków krótkie frazy kluczowe są bardzo trudne do pozycjonowania – wymagają dużego nakładu czasu i pracy, a często również kosztów. Są jednak niewdzięczne, bo często nie przekładają się na sprzedaż. Generują ogólny ruch i sprowadzą użytkowników szukających informacji i porad lub niepewnych tego, jakiego konkretnego produktu szukają.

Krótkie słowa kluczowe mają drugi minus – są nieprecyzyjne. Dla przykładu fraza “deska” może oznaczać: deskę z drewna, snowboard, deskę do krojenia, do prasowania a także ćwiczenie. Czy na pewno Twoja konkurencja to za mało? 🙂

Postaw na frazy długiego ogona, które mają kilka słów, np. “szklana lampa wisząca”, “czarna sukienka w kwiaty” czy “ekologiczne tabletki do zmywarki”. Jeśli w ofercie posiadasz artykuły bardziej techniczne, Twoje frazy powinny obejmować również frazy produktowe zawierające konkretny model, np. “radio jvc kw r520”, “brother dcp l2512d toner”.

Porównanie fraz Porównanie słów kluczowych ogólnych vs. long-tail

Sprawdź stronę zewnętrznymi narzędziami – wykonaj szybki audyt strony

Audyt wykonywany przez specjalistę wykazuje elementy, na których priorytetowo należy się skupić. Jeśli jednak budżet Cię ogranicza, wykorzystaj do tego celu bezpłatne narzędzia typu Woorank czy Seoptimer. Sprawdzają one podstawowe elementy SEO:

  • czy strona może być indeksowana?
  • jak wygląda w Google?
  • nad jakimi elementami warto popracować?

Sprawdź czas ładowania strony, np. w PageSpeed Insights. Nie pozwól, żeby Twoja strona działała zbyt wolno. Jeśli ładuje się co najmniej kilka sekund, użytkownicy mogą z niej wychodzić. Pamiętaj, że dla Google również jest to jeden z czynników rankingowych.

Odwiedź swoją stronę z urządzenia mobilnego i sprawdź czy jesteś w stanie złożyć zamówienie i czy nie występują elementy, które mogą zniechęcić użytkowników. Strona powinna być responsywna lub mieć dedykowaną wersję mobilną. Zadbaj o to, aby treści wyświetlane na komputerze były dostępne również na urządzeniach mobilnych. Obecnie Google rankuje strony właśnie na podstawie strony mobilnej.

Na czym się skupić? Jakie działania SEO mogę wykonać samodzielnie?

Gdybym miała wytypować najważniejsze elementy mające wpływ na SEO, byłyby to:

  • treści,
  • wygląd strony w wynikach wyszukiwania,
  • to, czy strona jest przyjazna dla użytkowników (nie mylić z UX),
  • linki.

Treści – przede wszystkim unikalne i wartościowe dla użytkowników

Nie kopiuj treści ze stron producentów lub konkurencji. Utwórz unikalne, własne opisy.

Wyobraź sobie, że 5 sklepów sprzedaje w sieci dany produkt, z czego 4 przekopiowały opis od producenta, a piąty stworzył własny wartościowy tekst – jak myślisz, który z nich ma największe szanse znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania?

Umieść tekst na stronie głównej, w którym przedstawisz swoją firmę i najważniejszy asortyment. Dodaj opisy na stronach kategorii, które wskażą najpopularniejsze produkty i wyróżniki oferty. Jeśli posiadasz strony producentów, dla nich również utwórz podobne treści. Nie zapominaj także o opisach produktów – zawrzyj w nich nazwę produktu, producenta, typ produktu (co to jest), wyróżniki (kolor, rozmiar, wzór, materiał, inne cechy ważne dla użytkownika). Postaraj się odpowiedzieć użytkownikowi w tych treściach na wszystkie jego wątpliwości.

  • Oferujesz naturalne kosmetyki? Przedstaw ich skład i właściwości.
  • Oferujesz akumulatory do aut? Określ do jakich konkretnych modeli pasuje.
  • Sprzedajesz ubrania? Opisz tkaninę, wzór, napisz jak należy ją prać, do czego pasuje, przedstaw wymiary.

Postaw się w roli użytkownika zainteresowanego produktem i zastanów się jakich informacji poszukiwałby w opisie.

Dodatkowym źródłem ruchu organicznego może być blog. Warto publikować kilka wpisów miesięcznie na tematy okołotematyczne. Nie opisuj konkretnego produktu, producenta czy kategorii – miejsce na nie jest na dedykowanych stronach. Blog należy traktować jako poradnik, w którym odpowiadamy na wątpliwości potencjalnych Klientów, publikujemy zestawienia, rankingi, analizy, inspiracje czy przepisy.

Przykładowe tematy dla sklepów z różnych branż:

  • Sklep sportowy, np. Jakie ćwiczenia na płaski brzuch wykonywać?
  • Sklep kosmetyczny, np. Pielęgnacja skóry trądzikowej – 5 najczęstszych błędów.
  • Sklep z komputerami, np. Ranking laptopów do 3000zł.

Prowadzenie bloga branżowego zwiększy ilość słów kluczowych, na które będzie wyświetlać się Twoja strona (głównie long-tail). Dodatkowo, odpowiednio linkując do powiązanych produktów polepszysz strukturę linkowania wewnętrznego. W wyborze tematów na bloga może Ci pomóc między innymi narzędzie Answer The Public.

Answer the Public Narzędzie Answer The Public pokazuje, jakie pytania zadają użytkownicy w wyszukiwarce

Wygląd strony w wynikach wyszukiwania – na co zwrócić uwagę?

Absolutnie podstawowymi elementami pod kątem pozycjonowania strony są title (tytuł strony) oraz meta description.

Title ma duży wpływ na zajmowaną przez stronę pozycję w wynikach wyszukiwania, dlatego warto w nim zawrzeć najważniejsze słowo kluczowe dla danej strony. Długość tytułu strony nie powinna przekraczać 70 znaków, a najważniejszą frazę sugeruję umieścić na początku.

Z kolei meta description ma wpływ głównie na klikalność. Ma marginalne znaczenie w samym rankowaniu strony. Zamieszczaj w nim najważniejsze informacje o produkcie i staraj się zachęcić użytkownika do wejścia – możesz wykorzystywać tutaj tzw. CTA, np. “Zapraszamy!”, “Sprawdź ofertę!”. Długość meta description nie powinna przekraczać 150 znaków.

Warto wprowadzać do tych elementów symbole oraz emoji, ponieważ przyciągają uwagę użytkowników.

Możesz również zapoznać się z tematem rich snippets oraz danych strukturalnych, ponieważ mogą pomóc Ci wyświetlić w Google większą ilość informacji, np. cena czy dostępność produktu.

Zwróć także uwagę na nazewnictwo produktów. Dla użytkownika Twoje wewnętrzne oznaczenia i identyfikatory produktów nie będą wartościowe, więc nie musisz zamieszczać ich w nazwie produktu. Nazwa ta powinna określać dość dokładnie czym jest dany produkt. W większości przypadków zaleca się, żeby zawierała rodzaj produktu (koszulka sportowa męska), określać producenta (Nike), konkretny model (Sportswear DA0676-410) oraz wyróżniki (granatowa, z krótkim rękawkiem). Dlaczego warto zwrócić uwagę na konstrukcję nazw produktów? W większości systemów jest ona automatycznie umieszczana w elementach takich jak tytuł strony, nagłówek H1, czy adres URL produktu – wszystkie z nich są czynnikami wpływającymi na pozycje.

Czy strona jest przyjazna dla użytkowników?

W dużym skrócie, większość działań na stronie z zakresu SEO sprowadza się do poprawy odbioru strony przez użytkownika. Nie nasycaj strony przesadnie słowami kluczowymi dodając je w każdym zdaniu – zadbaj o naturalność. Wprowadź logiczną strukturę kategorii, która jest łatwa w nawigacji. Dodaj wartościowe treści, aby użytkownik miał szansę możliwie najlepiej poznać oferowane produkty. Pamiętaj o tym, że niezadowolony użytkownik i tak opuści Twoją stronę, więc zadbaj wcześniej o to, żeby była dla niego przyjazna.

Linkbuilding – czy on nadal działa i czy jesteś w stanie wykonywać go samodzielnie?

Zdecydowanie linkbuilding nadal działa i warto pozyskiwać linki z zewnętrznych stron, które prowadzą do Twojego sklepu. To ważny obszar działań SEO i doskonale uzupełnia działania prowadzone na stronie.

I tu często pojawia się pytanie – kupować linki czy nie? W sieci znajduje się wiele ofert pakietów linków “za 50 zł”. Należy podchodzić do tego tematu ostrożnie. Jeśli jest to kilka unikalnych i wartościowych linków – można rozważyć taką ofertę. Natomiast jeśli zupełnie nie jesteś pewien jakie linki zostaną utworzone – nie ryzykuj. Poprawność, a dokładniej naturalność, profilu linkowego jest bardzo ważna Dlatego linki powinny pojawiać się z różnych kanałów, a treści powinny być unikalne.

Oczywiście parametry strony (np. DR, UR, DA, PA, Topical Authority) czy ruch również będą mieć znaczenie. Przy zakupie pakietów linków zachowaj ostrożność – często obejmują one linki z profili lub zaspamowanych for, które w dłuższej perspektywie mogą spowodować nałożenie kary / filtra na Twoją stronę przez Google.

Czy możesz samodzielnie wykonywać linkbuilding?

Oczywiście, że tak! Część działań linkbuildingowych warto wykonywać samodzielnie nawet współpracując ze specjalistą SEO – w takiej sytuacji warto takie działania wspólnie omówić.

Absolutną podstawą są profile w Social Media – utwórz je w najpopularniejszych dla Twojej branży portalach, np. Facebook, Twitter czy Pinterest. W profilach umieść link do strony głównej swojego sklepu internetowego. W postach staraj się również dodawać link do swojej strony, jednak pamiętaj, że może on prowadzić również do strony kategorii, produktu czy blogposta – dobierz stronę najlepiej dopasowaną do publikowanej treści. Zadbaj o to, aby Twoje posty były ciekawe dla użytkowników, dodawaj również zdjęcia, które uatrakcyjnią wizualnie treść. Pamiętaj – bądź aktywny! Publikuj co najmniej raz w tygodniu.

Jeśli masz partnerów biznesowych, możesz także poprosić ich o dodanie linku do Twojego sklepu u nich.

Dysponując budżetem na linkbuilding rozważ zlecenie artykułów płatnych, przez np. platformę Linkhouse czy nawiązując osobiście współpracę z konkretnymi portalami.

I to wszystko?

Pamiętaj o tym, żeby sprawdzać efekty prowadzonych działań. Jeśli nie przynoszą one żadnych rezultatów lub obserwujesz spadki, rozważ zmianę strategii – może Twoja strona potrzebuje innego rodzaju działań w tym momencie.

Przedstawione wyżej elementy to pomysły na samodzielne pozycjonowanie sklepu internetowego. Oprócz nich można wykonać całą gamę innych działań, np. zmianę struktury nagłówków, wprowadzenie/zmianę danych strukturalnych, analizę struktury adresów URL, utworzenie mapy strony, rozbudowę linkowania wewnętrznego, rozszerzenie działań linkbuildingowych. Pozycjonując samodzielnie sklep internetowy musisz rozwijać nie tylko Twój sklep ale także siebie, zdobywając ciąglę nową wiedzę i śledząc wiadomości ze świata SEO 😉

Jeśli masz wątpliwości związane z pozycjonowaniem swojego sklepu, pamiętaj, że część agencji/freelancerów oferuje konsultacje SEO. Nie wymagają one zawierania długofalowej współpracy – są traktowane jako jednorazowa usługa. Rady specjalisty na pewno pomogą Ci naprowadzić stronę “na właściwe tory”.

Autor: Klaudia Feliksik, SEO Specialist w Delante. Obsługuje klientów z różnych branż zarówno z polskich jak i zagranicznych. Przeprowadza techniczne szkolenia wewnętrzne dla pracowników. Prywatnie fanka zdobywania nowych szczytów górskich.