Jak kupujemy? Omówienie raportu od Blue Media | Blog X-Coding
jak-kupujemy-omowienie-raportu-od-blue-media

Jak kupujemy? Omówienie raportu od Blue Media

24.09.2019 / / E-Commerce

Raport „Jak kupujemy w internecie 2019” to zaledwie część większego badania „Innowacje finansowe 2019” od Blue Media. Na jej 35 stronach znajdziesz dane dotyczące aktualnych motywacji i preferencji zakupowych Polaków. Dziś przyjrzyjmy się niektórym z nich.

Dlaczego kupujemy w sieci?

dlaczego kupujemy w sieci raportŹródło: Raport „Jak kupujemy w internecie 2019”, Blue Media

Zacznijmy od dobrej wiadomości — odsetek kupujących online rośnie. W 2019 roku sięgnął on już 89% ankietowanych. Przez internet kupuje więcej mężczyzn niż kobiet, ale ich ilość nie różni się znacząco (86% i 83%).

Najchętniej kupują mieszkańcy małych i średnich miast (90% z ankietowanych kupujących online), następnie wsi (89%), a na końcu dużych i wielkich miast (79%). Prawdopodobnie fakt ten wynika z dostępności produktów w danych aglomeracjach.

A co jeszcze, oprócz dostępności danego produktu, popycha Polaków ku zakupom online?

dlaczego kupujemy w sieci 2Źródło: Raport „Jak kupujemy w internecie 2019”, Blue Media

Nieodmiennie od lat na pierwszym miejscu wśród czynników zachęcających do skorzystania z oferty konkretnego e-Commerce, plasuje się cena. Za to na znaczeniu z roku na rok zyskuje wygoda zakupu. Panie i Panowie, czas inwestować w porządny UX!

Istotna staje się też wiarygodność e-sklepu. W 2019 roku jako ważny czynnik wskazała ją ponad połowa badanych, podczas gdy w ubiegłym roku zaledwie 35%. Skok odnotowała też możliwość szybkiego i łatwego zwrotu — z 20% na 38%. Czyżby polscy konsumenci robili się coraz bardziej wymagający?

Odpowiedź na to pytanie pozostawiamy Wam, a tymczasem skupimy się na wspomnianych zwrotach:

dlaczego kupujemy w sieci 3Źródło: Raport „Jak kupujemy w internecie 2019”, Blue Media

Z punktu widzenia klientów najbardziej istotne są kolejno:

  • łatwość procedury zwrotu towaru,
  • szybkość zwrotu środków na konto,
  • możliwie niskie koszty zwrotu.

Warto zauważyć, że liczba kupujących, którzy nie zwracają uwagi na kwestię zwrotów, maleje. Jeśli do tej pory tego nie robiliście, teraz jest najwyższy czas, żeby zacząć traktować temat zwrotów poważnie.

Dlaczego nie kupujemy?

Oczywiście oprócz rosnącej z roku na rok liczby e-konsumentów, są też ci, którzy w ogóle nie kupują online. Co jest przyczyną?

dlaczego kupujemy w sieci 4Źródło: Raport „Jak kupujemy w internecie 2019”, Blue Media

W 2019 roku większość ankietowanych, którzy nie kupują online, uzasadniła swoją decyzję tym, że po prostu nie mają takiej potrzeby. Wzrosła też liczba tych, którzy nie ufają zakupom przez internet — z 18% w 2018 roku do 21% w obecnym.

Co ciekawe, w tym roku nikt z niekupujących nie uznał, że przyczyną ich wyborów jest to, że zakupy i dostawa trwają zbyt długo.

dlaczego kupujemy w sieci 5Źródło: Raport „Jak kupujemy w internecie 2019”, Blue Media

Prawie połowa badanych zrezygnowała z zakupu z powodu braku preferowanej formy płatności, a 37% – ze względu na brak możliwości szybkiego i łatwego zwrotu. Jak widać, te dwa obszary wciąż pozostają ważne dla kupujących w sieci Polaków.

Preferencje co do płatności online

dlaczego kupujemy w sieci 6Źródło: Raport „Jak kupujemy w internecie 2019”, Blue Media

Nieodmiennie od trzech lat, ulubionym sposobem płatności Polaków jest płatność za pobraniem. O 10 punktów procentowych w porównaniu z ubiegłym rokiem wzrosła popularność samodzielnego wykonania przelewu. Nieznacznie zyskały też fanów szybkie płatności elektroniczne za pomocą np. Blue Media i PayU (z 39% na 41%) oraz płatności kartą (z 27% na 32%).

Z BLIK-a korzysta już 24% ankietowanych, za to z Google Pay i Apple Pay zaledwie 7% i 3%. W przypadku dokładnie połowy badanych, którzy nie korzystają ze wspomnianych powyżej systemów, wynika to z powodu braku ich znajomości. 23% twierdzi natomiast, że nie robi tego, bo im nie ufa, a dla 8% jest to zbyt trudne.

dlaczego kupujemy w sieci 7Źródło: Raport „Jak kupujemy w internecie 2019”, Blue Media

Znacząca część ankietowanych, bo aż 83%, nie wie jak działa chargeback lub w ogóle nigdy o nim nie słyszało. Tylko 17% przyznało, że zna sposób działania tego zabezpieczenia transakcji.

Dla przypomnienia, cytując za Wikipedią: „Chargeback (z ang. obciążenie zwrotne) – rodzaj zwrotu środków za transakcję dokonaną kartą płatniczą realizowany przez wystawcę karty i inicjowany przez klienta w sytuacji, gdy konsument nie był zadowolony z produktów albo usług, za które zapłacił, nastąpiła pomyłka techniczna w rozliczeniu transakcji lub transakcja nosi znamiona oszustwa.” (Źródło)

dlaczego kupujemy w sieci 8Źródło: Raport „Jak kupujemy w internecie 2019”, Blue Media

Blue Media zapytało też ankietowanych o ich wiedzę na temat płatności odroczonych. Jak okazało się, temat znany jest 33% badanym, 15% wykazuje zamiar korzystania z takich płatności, a zaledwie 5% już to robi.

Ciekawe jakie wyniki przyniesie przyszłoroczne badanie?

Zakupy za granicą

Gdy niecały rok temu weszła w życie nowe unijne rozporządzenie, regulujące kwestie sprzedaży zagranicą, przedsiębiorcy stanęli przed nie lada wyzwaniem.

Dla przypomnienia:

  • zakazane zostało automatyczne przekierowanie klienta z innego kraju Unii Europejskiej na wersję strony zgodną z jego lokalizacją,
  • e-sklepy straciły możliwość nieprzyjmowania zamówień z innego kraju, należącego do Unii, jeśli kupujący dokonał płatności w akceptowanej przez sklep walucie,
  • klienci z UE zyskali możliwość korzystania ze wszystkich dostępnych w danym sklepie form dostawy, niezależnie od państwa pochodzenia.

Więcej szczegółów znajdziesz tutaj, a tymczasem przyjrzyjmy się temu, jak Polacy kupują w zagranicznych e-sklepach:

dlaczego kupujemy w sieci 9Źródło: Raport „Jak kupujemy w internecie 2019”, Blue Media

Najwięcej Polaków deklaruje, że nie kupuje za granicą (46%), robi to niezbyt często (25%) lub bardzo rzadko (19%). Bardzo często do portfela w poszukiwaniu obcej waluty sięga tylko 10% polskich e-konsumentów.

dlaczego kupujemy w sieci 10Źródło: Raport „Jak kupujemy w internecie 2019”, Blue Media

Najchętniej kupujemy w chińskich (58%), niemieckich (34%) i angielskich (29%) e-sklepach.

dlaczego kupujemy w sieci 11Źródło: Raport „Jak kupujemy w internecie 2019”, Blue Media

Motywuje nas przede wszystkim niższa cena (60%) i szeroka oferta (49%) produktów. Prawie połowa (47%) kupujących za granicą uzasadnia swoją decyzję dostępnością towarów, których brakuje w polskich e-sklepach, a 11% wskazuje na ich wyższą użyteczność.

dlaczego kupujemy w sieci 12Źródło: Raport „Jak kupujemy w internecie 2019”, Blue Media

Kiedy przychodzi do zapłaty za zagraniczne zamówienie, większość sięga po szybkie płatności elektroniczne (42%) lub kartę płatniczą (39%). Z lokalnych systemów korzysta tylko 5% ankietowanych.

Podsumowanie

Raport „Jak kupujemy w internecie” to świetne źródło wiedzy o polskich konsumentach i lektura obowiązkowa dla każdego e-przedsiębiorcy. Gorąco zachęcamy do pobrania całego raportu na stronie Blue Media.