Ile kosztuje sklep na Magento? | Blog X-Coding
ile-kosztuje-sklep-na-magento

Ile kosztuje sklep na Magento?

19.04.2019 / / E-Commerce

To pytanie, jeśli nie zostanie dobrze sprecyzowane, pozostanie bez choćby przybliżonej odpowiedzi. Z kosztem sklepu na platformie Magento jest jak z ceną samochodu. Używany Fiat będzie kosztować dużo mniej niż lśniące Audi prosto z salonu. E-Commerce w podstawowej wersji to również dużo mniejsze koszta niż rozbudowana platforma obfitująca w najnowsze funkcjonalności.

Wiemy jednak, że za każdą decyzją biznesową stoi opłacalność projektu i cena wdrożenia jest w tym wypadku bardzo ważna. Dlatego w poniższym artykule znajdziesz informacje o tym:

  • jakie czynniki wpływają na koszt wdrożenia,
  • jakie informacje pomogą agencji wycenić Twój projekt,
  • gdzie możesz szukać dodatkowych oszczędności,
  • jak wyglądały niektóre nasze wdrożenia i ile czasu pochłonęły, żeby lepiej zobrazować widełki.

Dzięki temu lepiej zrozumiesz szacowanie kosztów i zyskasz solidną podstawę do podejmowania dalszych kroków. Zapraszam do lektury!

Czynniki kosztotwórcze

Czynniki wpływające na koszt wdrożenia Magento

Zacznijmy od podstaw. Na koszt wdrożenia Magento (i tak każdego innego sklepu internetowego) składają się:

  • prace koncepcyjne i graficzne,
  • wdrożenie wersji podstawowej,
  • zmiany w interfejsie użytkownika,
  • zmiana działania logiki aplikacji,
  • integracje,
  • zapewnienie jakości (testowanie wprowadzonych rozwiązań),
  • usługi towarzyszące (prowadzenie projektu, marketing, copywriting, szkolenia itd.)

Zła wiadomość — wszystkie muszą wystąpić. Jeszcze gorsza — na tym może się nie skończyć, szczególnie jeśli za wdrożeniem sklepu internetowego idą dalsze zmiany organizacyjne, np. digital transformation.

Dobre natomiast jest to, że nie wszystkie czynniki bardzo mocno wpływają na koszt sklepu, a jeszcze lepsze, że można je zoptymalizować (o tym później). Część kosztów możesz też przenieść na siebie, co również będzie pewną optymalizacją.

Przyjrzyjmy się im wszystkim po kolei.

Zanim zaczniesz

Mimo że rekomendujemy zwinne podejście do projektu, jedno nie ulega wątpliwościom — nie ma mowy o dobrej sprzedaży bez opracowania skutecznej strategii. Odpowiednie zdefiniowanie klientów (na przykład poprzez utworzenie Buyer Persony), rozpoznanie ich potrzeb i odzwierciedlenie Twojego biznesu w kanale internetowym powinny wydarzyć się jeszcze przed rozpoczęciem prac nad sklepem.

W związku z tym, że artykuł dotyczy wdrożenia sklepu na Magento, zakładam, że wymagania biznesowe zostały już spisane.

Jeśli jest inaczej, polecam lekturę uzupełniającą w postaci e-booka „100 i jedno pytanie o Twój nowy e-Commerce”.

Na tym etapie mam kilka wskazówek, które powinny Ci pomóc:

  • B2B / B2C / M2C / B2X? — sektor, dla którego będziesz oferował swoje produkty, ma duży wpływ na to, jakich kosztów powinieneś się spodziewać. Sklepy internetowe dla B2C będą z reguły tańsze niż pozostałe. Wynika to z różnic w liczbie i rodzaju potrzebnych zmian. B2B często rządzi się własnymi prawami i charakterystyka sprzedaży jest uzależniona od polityki firmy, branży i samych klientów. Przykład: w B2B sprawdzają się multikonta, wiele koszyków i indywidualne warunki handlowe. O wiele częściej występują tu także zaawansowane konfiguratory produktów. To wszystko przełoży się na wycenę prac.
  • Strategia to potrzeby, a nie rozwiązania — bardzo często przychodzą do nas klienci z potrzebą gotowych rozwiązań. Nie jest to dobry wstęp. Czasem klient chce konkretnej funkcjonalności, której Magento nie posiada, za to na jej miejsce platforma proponuje coś równie dobrego (z punktu widzenia na przykład konwersji). Może okazać się, że modyfikacja pod wymaganie klienta to duży koszt i lepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z rozwiązania proponowanego przez Magento.
  • Wycena jest tak dobra, jak materiały, na których się opiera — każda agencja wycenia produkt na podstawie wiedzy, która przychodzi z zewnątrz i doświadczenia, które pochodzi z wewnątrz. Niestety ten pierwszy element lubi zawodzić i wyceny opierają się o ilość informacji tak małą, że mieści się na kartce A4. Wówczas nie sposób podać przybliżony koszt i wracamy do punktu wyjścia — wykonania porządnej analizy. Oczywiście nie blokuje to podpisania umowy i rozpoczęcia projektu, ale to w drugim przypadku uzyskamy lepiej oszacowany budżet.

Grafika i UX

Na dobrą sprawę ten etap też może nastąpić jeszcze przed wdrożenie Magento, dlatego że łatwiej rozmawia się o czymś, na co możemy popatrzeć, niż o suchej dokumentacji.

Jednak tej części poświęcę więcej uwagi.

Koszt związany z projektowaniem graficznym zależy w głównej mierze od:

  • ilości podstron, które będziemy projektować,
  • tego, czy wykonujemy prototypy,
  • iteracji każdego projektu.

UX to prototypy, które mają pokazać, jak będzie przebiegała interakcja użytkownika ze sklepem internetowym. Wielu przedsiębiorców nie docenia zalet makietowania i decyduje się od razu na projekt graficzny.

To duży błąd!

Powodów jest kilka — najważniejszy to taki, że zmiany w grafice są droższe niż w prototypie. Jeśli będzie ich dużo, podział prac się opłaci. Dodatkowo UX i grafiki dotyczą zupełnie dwóch płaszczyzn — jak coś działa i jak wygląda. Często obraz działania systemu będzie przesłonięty przez jego wygląd, co niepotrzebnie przeciągnie dyskusje. Jeśli pomnożymy to przez ilość potrzebnych grafik — zrobi się duży koszt.

Wdrożenie podstawowego Magento

Magento wdrożenie

Mówiąc o wdrożeniu czystego Magento, mam na myśli więcej niż samą instalację. Ta (w podstawowej wersji) nie jest wcale skomplikowana.

Możesz sprawdzić to sam, dzięki serii artykułów od naszego CTO — Maćka:

Jednak podstawowe Magento na potrzeby dużego projektu to o wiele więcej. Na ten koszt składają się:

  • infrastruktura serwerowa wersji produkcyjnej,
  • serwery stage/test/dev na potrzeby prac,
  • wdrożenie backupów,
  • wdrożenie systemu monitorowania pracy serwera i logów.

Im większy projekt, tym większy zespół, więcej serwerów i wyższy koszt „wystartowania”. Próby chodzenia na skróty w tym wypadku utrudnią późniejszą automatyzację wdrożeń i utrzymanie wysokiej jakości.

Zmiany w interfejsie użytkownika

Zobacz, pieniądze idą, a jeszcze nie dotknęliśmy Magento. Teraz to zrobimy.

Tłumaczymy klientom koszt zmian w interfejsie użytkownika, jako dwa składniki:

  • stopień trudności grafik — w zależności od tego, jak trudne będą projekty graficzne (niestandardowe rozwiązania, specyficzne składanie się contentu na mniejszych urządzeniach, animacje), dużo więcej czasu pochłonie ich wykonanie tak, żeby cieszyły oko użytkownika;
  • liczba dodatkowych elementów — zdecydowanie mniejszy koszt pochłonie wdrożenie interfejsu użytkownika w sytuacji, gdy mówimy o w miarę standardowym Magento, niż, gdy występują dodatkowe konfiguratory, rozbudowane podstrony i tak dalej.

Koszt zależy też w dużej mierze od ilości materiałów, które należy wdrożyć. Im więcej będzie projektów graficznych i bardziej będą one rozbudowane, tym większy koszt czeka Cię na etapie wdrożenia.

Dobrym sposobem na weryfikację stopnia skomplikowania, jest sprawdzenie, co Magento potrafi w wersji standardowej. Z pomocą przyjdą tutaj wersje demonstracyjne, które są dostępne w Internecie, a także na życzenie u agencji e-Commerce.

Zmiany w działaniu logiki platformy

W parze ze zmianami po stronie użytkownika idą zazwyczaj zmiany w aplikacji. Oczywiście mogą być one różne, co widać po różnicy w kosztach.

Na cenę zmian w logice składają się:

  • zasilenie danymi odpowiednich widoków i elementów użytkownika,
  • obsłużenie tego, co robi użytkownik,
  • modyfikacja sposobu działania Magento,
  • funkcjonalności, które wychodzą poza dostępne w Magento.

Sprawdza się tutaj zasada, że im dłuższa lista wymagań, tym większego należy spodziewać się kosztu. Tu również dobrze jest zweryfikować możliwości sklepu w wersji podstawowej.

Niestety nie ma lepszego sposobu na określenie prac niż zmierzenie się z zakresem projektu. Nie bez powodu mówimy o nich, że są dedykowane. Takiego też wymagają podejścia.

Nie ulega wątpliwości, że zmiany w działaniu logiki platformy to najczęściej najbardziej kosztowna część wdrożenia sklepu internetowego.

Integracje

Rzadko zajmujemy się projektem, w którym nie pojawia się integracja z wewnętrznym IT firmy.

Wynika to w dużej mierze z tego, że pracujemy z dojrzałymi biznesami, które swoje działania operacyjne wykonują od lat i bez wsparcia systemowego nie mogłyby działać na taką skalę. Jednak dzięki coraz większej dostępności (m.in. za sprawą rozwiązań SaaS), także małe biznesy zyskały o wiele więcej narzędzi niż kiedyś.

Dojrzały i sprawny e-Commerce wymaga zintegrowania między sobą wszystkich punktów tak, żeby zautomatyzować to, co można zautomatyzować i zmniejszyć skalę błędów spowodowanych czynnikiem ludzkim.

Co wpływa na koszt integracji?

  • ilość systemów — dużo łatwiejsza w utrzymaniu jest integracja z jednym systemem niż z wieloma (np. osobno WMS, PIM, CRM, ERP);
  • sposób integracji — aplikacje, które udostępniają możliwość integracji (np. poprzez API), są bezpieczniejsze do zintegrowania, niż „grzebanie” bezpośrednio w bazie danych;
  • dokumentacja — integracja nieudokumentowanego systemu to bardziej R&D niż praca programistyczna. Niestety to codzienność w przypadku wielu projektów, dlatego trzeba się z tym liczyć;
  • zakres — podejście „wszystko z wszystkim w każdym kierunku” będzie droższe niż przesyłanie tylko tych danych, które są potrzebne, w kierunku, w którym realnie występują zmiany.

Oczywiście pod pojęciem integracji kryją się też wszelkie metody płatności, analityka, kurierzy i tak dalej, ale w skali dużego projektu te koszty nie są duże.

Zapewnienie jakości — testowanie

Wbrew obiegowej opinii, programiści nie testują własnych rozwiązań. To znaczy, mogą to robić, ale nie powinni.

Powody są dwa:

  • programista nie wykryje tylu błędów, ile profesjonalny tester (szczególnie testując własny kod),
  • programista zdecydowanie lepiej czuje się w środowisku, w którym programuje.

Dlatego zespół testerów, który zweryfikuje poprawność poszczególnych elementów, całości rozwiązania i będzie na bieżąco (np. za pomocą automatyzacji) weryfikował stabilność ścieżek krytycznych, to nieocenione wsparcie.

Od czego zależy koszt zapewnienia jakości? Od prac, które zostały wykonane wcześniej. W przypadku front-endu weryfikujemy zachowanie w przeglądarkach, w przypadku backendu — przypadki brzegowe i przypadki użycia, w integracji — poprawność przesyłania danych.

Jak widać, to koszt, który jest mocno uzależniony od rozmiaru zakresu. Stanowi on mniej więcej 10-15% czasu, który jest potrzebny na wdrożenie projektu.

Usługi towarzyszące

Wdrożenie Magento to nie tylko prace techniczne, ale też ludzie, którzy je wykonują. Na naszym blogu znajdziesz artykuł o optymalizacji zespołu projektowego. Oprócz jego bohaterów (m.in. project managera i programisty), warto wymienić też:

  • product ownera, który będzie rozumiał projekt i aktywnie wspierał procesy wdrożeniowe,
  • analityka, który będzie spisywał dokumentacje,
  • marketingu, który zasili sklep danymi i treściami.

W sytuacji, w której nie będziesz dysponował takimi zasobami, agencja będzie je brać na siebie. To kolejne 10-15% projektu (bo prace są znów zależne od czasu trwania i rozmiaru wdrożenia).

5 sposobów na optymalizację kosztów wdrożenia Magento

optymalizacja kosztów wdrożenia Magento

Sam widzisz, że czasochłonność projektu może być bardzo różna, a uczulam też – że bardzo duża. Są jednak sposoby, które ograniczą pewne koszta, a inne zoptymalizują. Poznaj kilka z nich.

Przenieś część kompetencji do siebie. Zawsze dążymy do tego, żeby nasi klienci aktywnie uczestniczyli w projekcie. W ten sposób relacja zmienia się z „my — nasz klient” na „my — klienci naszego klienta”. A przecież dokładnie o to nam chodzi, bo sklep zarabia nie na właścicielu, tylko na zadowolonych odbiorcach.

Przeniesienie części kompetencji na siebie to też sposób na zmniejszenie kosztów. Zasoby, które możesz zatrudnić po swojej stronie to:

  • e-Commerce manager,
  • product owner,
  • marketing.

Uzyskasz w ten sposób niższe koszty, lepszą komunikację, większą przejrzystość w projekcie i wyższy komfort pracy. Z doświadczenia wiemy, że projekt „puszczony swobodnie” do agencji nigdy nie będzie wykorzystywał potencjału samej firmy, która taki projekt zleca.

Nie wyważaj otwartych drzwi

Wspomniałam już, że części kosztów można uniknąć, stawiając przed agencją potrzeby, a nie gotowe rozwiązanie.

Dlaczego? Bo agencja zaproponuje w pierwszej kolejności dostosowanie wymagań do możliwości Magento. To pierwszy zysk. Drugi? Agencja poszuka modułów (których jest bardzo dużo) i zaproponuję wykorzystanie tych najbardziej odpowiadających wymaganiom.

Chyba nie wymaga wyjaśnienia, z jak dużymi oszczędnościami to się wiąże. Zyskujesz też support zewnętrznej firmy, aktualizacje i często o wiele więcej, niż potrzebowałeś. To opłaca się z każdej strony. Zaoszczędzony budżet będziesz mógł wykorzystać w innym miejscu (na przykład na dopieszczenie rozwiązań, które są typowe dla Twojego biznesu).

A może szablon?

Wiem, każdego nęci indywidualny wygląd. My też chcielibyśmy robić strony „pod klucz”.

Trzeba jednak brać pod uwagę, że sklep bez pewnych rozwiązań nie będzie działał, za to z gotowym szablonem — owszem. Dlatego w sytuacji, gdy budżet jest ciasny, proponujemy naszym klientom wykorzystanie szablonu, który jest po prostu dobry i dostosowanie go do ich potrzeb.

Zwróć uwagę, jak znacznie skraca to czas potrzebny na wykonanie projektu:

  • omijamy proces budowania koncepcji samego sklepu,
  • mamy większość grafik,
  • wykonujemy UX tylko dla elementów, których brakuje (np. konfiguratora),
  • większość grafik nowych stron robimy w oparciu o istniejące wizualizacje,
  • większość grafik jest już wdrożona.

Oczywiście szablon szablonowi nierówny i nie powinno się wybierać go bez wsparcia osoby technicznej, ale sama decyzja o wykorzystaniu „gotowca” może uratować niejeden budżet.

Nic nie stoi też na przeszkodzie, żeby z biegiem czasu wykonać większe zmiany graficzne. Ale dopiero wtedy, kiedy sklep będzie już na siebie zarabiał.

MVP

Pamiętasz, jak zakładałeś firmę? Niezależnie ile lat temu to było, prawdopodobnie zgodzisz się ze mną, że klienci nie zaczną dzwonić pierwszego dnia.

Podobnie będzie ze sklepem internetowym.

Dlatego warto we współpracy z agencją wymyślić takie wdrożenie, które w pierwszej kolejności pozwoli na zwrot z inwestycji. Wersja MVP (ang. Minimum Viable Product) ma jeszcze jedną ważną zaletę — dzięki szybkiemu udostępnieniu sklepu Twoim klientom, otrzymasz bezcenny feedback — a to znowu może oszczędzić pieniądze, które wpakowałbyś w potencjalnie niepotrzebne funkcje.

Dowiedz się więcej o MVP

Pracuj zwinnie

Wiem, do Agile trzeba się przekonać. Wynika to z wielu czynników:

  • ograniczone zaufanie do firmy,
  • ryzyko przekroczenia budżetu,
  • ryzyko niekończących się terminów,
  • brak odpowiedzialności za jakość w projekcie.

Słyszymy te uwagi codziennie. I nierzadko pozostają bez uzasadnienia – jednak problemem nie jest sama metodyka zwinna. Problemem jest najczęściej firma, która jej nie rozumie.

My swoim klientom proponujemy miesiące pilotażowe, mamy swoje success stories, dajemy raporty, bieżący wgląd w prace i wiele innych — właśnie po to, żeby mogli nabrać zaufania i nie musieli zbyt wiele tego zaufania poświęcać.

Jednak Agile sam w sobie nie jest przewagą. To, co nią jest, to możliwość reagowania na aktualne potrzeby i bieżąca kontrola projektu. Prawda jest taka, że:

  • na papierze rzeczy wyglądają inaczej,
  • na grafice rzeczy wyglądają inaczej,
  • w trakcie wdrożenia rzeczy wyglądają inaczej.

Jeśli robimy innowację — trudno przewidzieć jej całość — to jak opisywanie obrazu, którego nikt jeszcze nie namalował. Daję Ci gwarancję, że zakres Twojego projektu zmieni się w trakcie prac, więc o ile zaufasz firmie — będziesz płacić dokładnie tyle, ile warte jest Twoje oprogramowanie.

Napisaliśmy kilka artykułów na ten temat, być może Cię zainteresują:

Tanio, drogo, bardzo drogo?

Ile kosztuje sklep na Magento

Czynników wpływających na to, ile kosztuje sklep internetowy (w tym ten na Magento), jest dużo.

Przygotowaliśmy dla Ciebie tabelę, która, jak sądzę, jeszcze lepiej przybliży koszty i to, na co powinieneś przygotować się w rozmowie z firmami e-Commerce.

Strategia
Przygotowany brief zawierająca wymagania funkcjonalne i niefunkcjonalne Niewielki wpływ na budżet
Brief wymaga doprecyzowania, brakuje wymagań, user stories Średni wpływ na budżet
Brak jako takich wymagań biznesowych, szczegóły projektu do doprecyzowania po stronie firmy wdrożeniowej, wymagane warsztaty, analiza i pogłębianie potrzeb Duży wpływ na budżet
Grafika i UX
Wykorzystujemy gotowy szablon Pomijalny wpływ na budżet
Używamy gotowego szablonu, który poddajemy modyfikacjom Niski wpływ na budżet
Wykonujemy dedykowane projekty graficzne i ux Duży wpływ na budżet

Uwaga: budżet dodatkowo zależy od ilości materiałów, które są wymagane w projekcie

Wdrożenie podstawowego Magento
Wdrożenie podstawowej architektury Niewielki wpływ na budżet
Wdrożenie architektury serwerowej, środowisk, backupów, systemu monitorowania Średni wpływ na budżet
Zmiany w interfejsie użytkownika
Nieskomplikowane zmiany stylistyczne Niewielki wpływ na budżet
Modyfikacje szablonu pod kątem projektów graficznych Średni wpływ na budżet
Wymiana szablonu na dedykowany ze względu na dedykowane grafiki Duży wpływ na budżet
Zmiany w działaniu logiki aplikacji
Możliwość wykorzystania gotowych modułów Niewielki wpływ na budżet
Drobne modyfikacje działania standardowego Magento Niewielki wpływ na budżet
Dużo dedykowanych i skomplikowanych funkcji Bardzo duży wpływ na budżet
Integracje
Podstawowe integracje, do wykonania za pomocą wtyczek Niewielki wpływ na budżet
Brak istniejących rozwiązań, obsługa skomplikowanych procesów Bardzo duży wpływ na budżet

Uwaga: brak dokumentacji do integracji dodatkowo zwiększa potencjalny budżet

Pozostałe
Zapewnienie jakości do 15% kosztów projektu
Konsulting i analityka do 15% kosztów projektu

Przykładowe scenariusze wdrożeń

Od tych wszystkich zależności może zakręcić się w głowie. Dlatego przytoczę 3 realizacje dla naszych klientów z liczbą godzin, która była wymagana do wdrożenia projektu.

Poniższe opisy i czasochłonność zakładają wdrożenie pełnych założeń biznesowych. Nie uwzględniają jednak rozwoju, który po wdrożeniu trwa najczęściej przez cały czas jej funkcjonowania.

Prosty sklep dla branży odzieżowej

Nasz klient stawiał swoje pierwsze kroki w branży fashion. Wybrał Magento ze względu na możliwość dalszego rozwoju, ale na start potrzebuje coś „co sprzedaje”.

Wymagania projektu nie były wysokie:

  • wdrożenie podstawowego Magento 2 z gotowym szablonem,
  • drobna korekta stylistyczna,
  • przebudowa karty produktu,
  • wdrożenie kilku dodatkowych modułów (m.in. zaawansowane promocje, lookbook, moduł checkoutu, płatności online).

Pozostałe rzeczy nie wystąpiły (na przykład nie było jeszcze ERP, z którym mielibyśmy się zintegrować) lub klient aktywnie pomógł (konfiguracja sklepu, wprowadzenie oferty produktowej).

Czasochłonność wdrożenia: ok. 600 godzin

Proste B2B dla dostawcy elementów przenoszenia napędu

Jedno z naszych wdrożeń w B2B wydaje się świetnym przykładem na projekt o średnim koszcie.

Firma potrzebowała wdrożenia Magento do obsługi sprzedażowej swoich kontrahentów. Była to część zmiany wizerunkowej, dzięki której firma miała zyskać w kanale online, a docelowo rozpocząć ekspansję na rynki zagraniczne.

Projekt wymagał od nas:

  • dedykowanych projektów dla najważniejszych stron w serwisie
  • znacznych modyfikacji po stronie front-endu,
  • wdrożenia mechanizmów typowych dla handlu między firmami: subkonta, limit kredytowy, zapytania ofertowe, obsługa opiekuna handlowego,
  • integracji z ERP (cała obsługa zamówień odbywała się w zewnętrznym systemie).

Czasochłonność wdrożenia: ok. 2500 godzin

Platforma sprzedaży dla międzynarodowego dostawcy z sektora biznesowego

To jeden z większych graczy, dla których realizowaliśmy projekt. Założenia były skomplikowane:

  • wdrożenie czterech indywidualnych sklepów w kilku wersjach językowych dla poszczególnych grup asortymentowych,
  • indywidualne projekty graficzne dla wszystkich brandów,
  • wdrożenie PWA,
  • obsługa funkcji B2B — wiele koszyków, indywidualne ceny, ofertowanie, subkonta, faktury, limit kredytowy,
  • zaawansowane konfiguratory dla kilku grup produktowych,
  • integracja z silnikiem cen, ERP, WMS i PIM,
  • zmiana sposobu działania wielu elementów Magento i dodatkowe, indywidualne funkcje.

To zdecydowanie jeden z tych projektów, które zmieniają obraz rynku.

Czasochłonność takiego wdrożenia: ok. 9000 godzin

Podsumowanie

Zawsze mówimy, że dobre wdrożenie sprzedaży elektronicznej to suma trzech składników: dobrego produktu, dobrej strategii i rzetelnej, profesjonalnej firmy wdrożeniowej.

To także inwestycja, która — jeśli spełnisz wszystkie trzy — zwróci Ci się z nawiązką. Mam nadzieję, że lektura artykułu przybliżyła Cię do poznania ogólnych kosztów projektu i pozwoliła na podstawie scenariuszy umieścić się w którejś z trzech kategorii.

Jeśli nie — pamiętaj, że zawsze możesz dać znać, pomożemy z oszacowaniem kosztów. Tymczasem — powodzenia!