Grywalizacja #3 - Przykładowe zastosowania | Blog X-Coding
grywalizacja-3-przykladowe-zastosowania

Grywalizacja #3 – Przykładowe zastosowania

22.04.2015 / / E-Commerce

Jak wspomniałem w poprzednich artykułach, grywalizacja jest sposobem na zwiększenie zaangażowania użytkowników w podejmowanie konkretnych działań. Aby tego dokonać, wykorzystuje się szereg sposobów, które są elementami mechaniki gier – stąd ich angażujący charakter. Przy wyborze konkretnych mechanizmów, należy wziąć pod uwagę, w jakim celu chce się je stosować.

Koniecznie zobacz poprzednie artykuły z tej serii: Grywalizacja #1 – sposób na zwiększenie zaangażowania klientów w korzystanie z serwisu i Grywalizacja #2 – mechanizmy wykorzystywane w grywalizacji.

Podstawowy podział celów zastosowania mechanizmów grywalizacji:

  • wewnętrzne – służą zwiększeniu zaangażowania pracowników w wykonywane zadania. Stosowanie grywalizacji można rozpocząć już na etapie rekrutacji, np. poprzez zastosowanie systemu poleceń nowych pracowników;
  • zewnętrzne – służą do kontaktu z klientami firmy i użytkownikami portalu, tak by zwiększyć ich zaangażowanie w oferowane produkty, co przekłada się na większe dochody. Dotyczy to wielu sfer kontaktu, od bezpośredniego po marketing prowadzony na szeroką skalę;
  • mieszane – zaangażowanie pracowników oraz klientów we wspólną grę, tak by obie strony mogły uczestniczyć w stworzonym systemie grywalizacyjnym.

Poniżej zamieszczam kilka przykładów zastosowania grywalizacji w praktyce.

mBank

mBank w 2013 roku postanowił zmienić swój serwis internetowy tak, by ułatwić użytkownikom korzystanie z niego. Całość strony została podzielona na 4 ważne grupy: „Płatności”, „Moje finanse”, „Pasaż” oraz „Ekspert online”. Dodano również funkcjonalność o nazwie mGra.

mGra ma za zadanie pokazać nowym użytkownikom możliwości portalu, takie jak określanie kategorii portalu czy oszczędzanie na specjalnym koncie i lokatach. Poza tym użytkownik jest premiowany odznakami i gwiazdkami za inne czynności, jak płatność kartą w sklepie, przelewanie na konto swojego wynagrodzenia z pracy, a nawet regularne logowanie czy zapraszanie znajomych. Integrując konto mBank z Facebookiem, można zobaczyć, jakie miejsce ma się w rankingu znajomych.

Zastosowanie mechanizmów grywalizacji w mBanku ma za zadanie zaangażowanie użytkowników w korzystanie z wielu opcji oferowanych przez bank.

Grywalizacja - przykład mBanku

Allegro

Dla przypomnienia,Allegro jest portalem aukcyjnym, na którym swoje przedmioty mogą sprzedawać osoby z całej Polski. Sprzedawcami i nabywcami mogą być zarówno sklepy, jak i osoby fizyczne. Jednak samo kupowanie, choć wydaje się naturalne, odbiega jednak od standardowego modelu.

Kupowanie produktów na Allegro polega na licytacji, czyli przebijaniu ofert innych użytkowników. Dzięki temu samo kupienie produktu jest zwycięstwem, poprzedzonym rywalizacją z innymi uczestnikami. W dodatku, podczas licytacji użytkownicy często sprawdzają, czy ich oferta nie została przebita, czy ktoś nie zaczyna zbliżać się do wyznaczonej przez nich kwoty i czy sami nie muszą dodatkowo podbić stawki. Kolejnym elementem jest system ocen: gwiazdki i oceny transakcji.

Podstawowym celem wprowadzenia mechanizmów grywalizacji w portalach tego typu (np. eBay) jest zaangażowanie użytkowników w proces kupowania. Forma licytacji jest uzależniająca, ludzie lubią wygrywać, więc chętnie korzystają z możliwości współzawodnictwa. Nawet kosztem kupienia produktu trochę drożej, niż początkowo zakładali.

Grywalizacja - przykład Allegro

The E-mail Game

E-mail Game służy sprawnemu korzystaniu z poczty e-mail i odpowiadaniu na wiadomości. Działa tylko ze skrzynką pocztową firmy Google. Celem aplikacji jest wyczyszczenie skrzynki z nieodebranych maili, poprzez odpowiedzenie na nie, przesłanie ich ponownie do siebie po określonym czasie, dodanie archiwum czy etykiety.

Za każdą wiadomość, na której wykona się jakąś aktywność, ikona twarzy w prawym górnym rogu staje się coraz bardziej wesoła – za pominięcie wiadomości – smutna. Dodatkowo liczony jest czas na poradzenie sobie z każdą wiadomością.

The E-mail Game jest ciekawym sposobem na zwiększanie produktywności w pracy. Jeśli co rano odpowiadam na wiadomości e-mail znajdujące się w skrzynce pocztowej, czynność ta staje się szybsza i przyjemniejsza. Polecam każdemu, komu trudno zmotywować się do uprzątnięcia własnej skrzynki pocztowej.

Grywalizacja - przykład The E-mail Game

Duolingo

Duolingo to serwis służący do nauki języków obcych. Zawiera szereg różnych ćwiczeń (pisanie słówek, uzupełnianie brakujących liter czy dopasowywanie słowa do obrazka). Platforma dostępna jest za darmo dla wielu różnych języków, w polskiej wersji umożliwia naukę tylko jednego języka – angielskiego.

Aby zmotywować użytkowników do nauki, Duolingo wykorzystuje szereg mechanizmów grywalizacyjnych, m.in.:

  • za każdą lekcję otrzymuje się specjalną walutę – lingoty, za które można następnie kupić stroje dla sowy — rysunkowej postac, towarzyszącej użytkownikom aplikacji;
  • lekcje podzielone są na poziomy — wykonanie zadań z jednego poziomu powoduje przejście użytkownika na poziom wyższy;
  • po zaproszeniu znajomych można z nimi rywalizować o to, kto szybciej i skuteczniej uczy się języka; można określić swój dzienny cel — jaką ilość czasu dziennie chcemy poświęcać na naukę. Dzięki temu duolingo pomaga zobrazować stopień wykonania celu;
  • za każdą prawidłową odpowiedź przyznawane są serduszka, których trzeba uzbierać odpowiednią ilość, by przejść lekcję;
  • każdej pomyślnie przerobionej lekcji towarzyszą fanfary, informujące o zwycięstwie.

Te wszystkie mechanizmy mają na celu zmotywować użytkowników do regularnej nauki danego języka.

Grywalizacja - przykład Duolingo

Grające schody

Grywalizację można stosować nie tylko online. W Sztokholmie postanowiono za jej pomocą zwiększyć aktywność fizyczną mieszkańców. Celem było przekonanie ich, by zamiast schodów ruchomych wybrali zwykłe, wymagające wysiłku, by po nich wejść.

W tym celu ucharakteryzowano je, by wyglądały jak pianino, włącznie z wydawanymi dźwiękami. Dzięki temu do zwykłej czynności, jaką jest wchodzenie po schodach, dodano element urozmaicający – możliwość tworzenia w ten sposób własnej muzyki.

Jaki był tego efekt? Zachęcam do obejrzenia krótkiego filmu znajdującego się poniżej.

Podsumowanie

Jak widać na powyższych przykładach, możliwości zastosowania grywalizacji jest mnóstwo, od edukacji, poprzez obsługę klienta, aż po organizację pracy w firmie. Ich stosowanie jest o tyle korzystne, że mechanizmy te wykorzystywane są od setek lat, sprawdzone w wielu grach i na różne sposoby. Najważniejszą rzeczą jest jednak dopasowanie ich do konkretnego celu. I choć jest to zadanie wymagające dużo czasu i wysiłku, efekt jest tego wart.