Grywalizacja #1 – zwiększ zaangażowanie klientów | Blog X-Coding
grywalizacja-1-sposob-na-zwiekszenie-zaangazowania-klientow

Grywalizacja #1 – sposób na zwiększenie zaangażowania klientów w korzystanie z serwisu

8.04.2015 / / E-Commerce

Kółko i krzyżyk, Saper, Pasjans, World of Warcraft, Diablo, Need for Speed, a nawet poker, ruletka, szachy czy piłka nożna — to wszystko gry. Część jest komputerowa, do części potrzeba więcej niż jednego zawodnika. Ale łączy je jedno – potrafią skutecznie zaangażować uczestnika w daną aktywność, jednocześnie zajmując mu czas wolny.

Różne rodzaje gier znane są od Starożytności i towarzyszą naszej cywilizacji do dzisiaj. Już nawet faraonowie w starożytnym Egipcie spędzali czas, np. grając w grę planszową o nazwie Senet. Jak podaje Wikipedia, najstarsza plansza do tej gry zachowała się w grobowcu Hesy’ego z czasów III dynastii panującej ponad 2500 lat p.n.e.

Najstarsza gra

Dlaczego gramy

Skąd więc bierze się upodobanie ludzi do spędzania czasu na graniu i wymyślaniu wciąż nowszych gier? Odpowiedzi na to pytanie jest wiele.

Stuart Brown, psychiatra i założyciel Narodowego Instytutu Gier w Kalifornii twierdzi, że gry są tak istotne dla ludzi, ponieważ pobudzają umysł, ciekawość oraz zmuszają do zastanawiania się. Według Browna potwierdzają to badania neuronauk. Granie buduje skomplikowane, wykwalifikowane, dynamiczne, adaptujące się społecznie i elastyczne umysły, a w efekcie ludzi i społeczeństwa.

Co jest jednak tak angażujące w graniu? Uważam, że dużą rolę odgrywa tu znane w psychologii tzw. warunkowanie instrumentalne, polegające na odpowiednich wzmocnieniach, które można nazwać nagrodami. Tym zagadnieniem zajmował się amerykański psycholog, Burrhus Skinner.

Otóż opracował on urządzenie, które nazywa się klatką Skinnera. Jest to klatka, w której umieszcza się badane zwierzę, najczęściej szczura. Badany szczur może wykonać jakąś pożądaną przez eksperymentatora czynność, np. przełączenie dźwigni. Za wykonanie takiej czynności szczur jest nagradzany, np. podaniem jedzenia. Ono jest właśnie wzmocnieniem.

Okazuje się, że wzmocnienia występujące po danej czynności sprawiają, że szybko jest się ją nauczyć, a po ustaniu wzmocnień (np. zaprzestaniu karmieniu szczura po przełączeniu dźwigni) ciężko się jej oduczyć.

Co ciekawe, najtrudniej jest przestać wykonywanie tych czynności, które były wzmacniane nieregularnie, czyli nie każda czynność kończyła się nagrodą.

Ten mechanizm działa bardzo silnie i jest on dostrzegany w grach. Gry kończą się czyimś zwycięstwem, otrzymuje się w nich punkty za różne aktywności, natomiast nie każda akcja kończy się sukcesem.

Dlaczego gramy

Czym jest grywalizacja

Grywalizacja (z ang. gamification, tłumaczona też jako gamifikacja) to proces polegający na wykorzystywaniu myślenia i mechaniki pochodzącej z gier, aby zaangażować użytkowników.

Korzyści z tego jest wiele. Mechanika rozwiązań grywalizacji zaprojektowana jest w ten sposób, by poza zaangażowaniem użytkowników, móc mierzyć podstawowe wskaźniki, takie jak:

  • lojalność,
  • treści tworzone przez użytkowników,
  • czas spędzony przez użytkowników,
  • wiralność, czyli rozprzestrzenianie się treści w Internecie np. udostępnianie angażujących obrazków czy krótkich filmów.

Gra w karty

Korzyści z zastosowań grywalizacji

Korzyści z zastosowania grywalizacji w serwisach firmowych jest wiele. Oto moim zdaniem najważniejsze z nich:

  • zaangażowanie użytkowników – ludzie lubią grać, dlatego, jeśli da się im możliwość grania na portalu, to spędzą na nim więcej czasu. Możliwość współzawodniczenia czy otrzymania punktów jest bardzo atrakcyjna. Dzięki temu są oni bardziej skłonni również wykonać więcej czynności, podać więcej treści o sobie czy udostępnić informacje o firmie na swoim profilu facebookowym;
  • analityka – wprowadzając rozwiązania grywalizacyjne, administrator portalu od razu widzi, z czego użytkownicy korzystają najchętniej, jakich zadań unikają i jakie mogą sprawiać im najwięcej trudności. Dzięki temu od razu wiadomo, co można jeszcze poprawić i jakie treści potrzebują dodatkowego promowania;
  • nauka – przy wprowadzaniu nowych funkcji albo zupełnie nowego portalu można zastosować grywalizację, by użytkownicy mogli poznać nowe możliwości. Dzięki takiej zachęcie więcej użytkowników będzie mogło skorzystać ze wszystkiego, co jest w portalu najlepsze. To w prosty sposób przekłada się na odczuwaną przez nich satysfakcję.

Podsumowanie

Ludzie od wieków spędzają czas grając. Granie wiąże się ściśle z systemem nagród, który podtrzymuje i utrwala zachowania pożądane, dlatego logicznym wydaje się zastosowanie mechaniki gier do innych celów niż tylko rozrywka. Nie ma wątpliwości, że jest to rozwiązanie korzystne dla biznesu. Dlatego w kolejnym artykule opiszę konkretne mechanizmy wykorzystywane w grywalizacji.

Źródła

  1. http://pl.wikipedia.org/wiki/Senet_%28gra%29
  2. https://psychologies.co.uk/self/the-psychology-of-adult-playtime.html

Zdjęcia

  1. „SenetBoard-InscribedWithNameOfAmunhotepIII BrooklynMuseum” autorstwa Keith Schengili-Roberts – Praca własna (photo). Licencja CC BY 2.5 na podstawie Wikimedia Commons – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:SenetBoard-InscribedWithNameOfAmunhotepIII_BrooklynMuseum.png#/media/File:SenetBoard-InscribedWithNameOfAmunhotepIII_BrooklynMuseum.png
  2. „Untitled” autorstwa Neil Hughes – http://thisismyjoystick.com/editorial/gamification-are-gamers-being-played/rat003web/