Grudzień w świecie e-Commerce | Blog X-Coding
grudzien-w-swiecie-e-commerce

Grudzień w świecie e-Commerce

4.01.2019 / / E-Commerce

Rok 2018 był bardzo intensywnym okresem w świecie e-Commerce. Powstało wiele merytorycznych raportów. W X-Coding pokusiliśmy się o omówienie najważniejszych z nich. Miała miejsce też długo wyczekiwana premiera Magento 2.3, a firma nawiązała partnerstwo z Akeneo — dostawcą jednego z najpopularniejszych rozwiązań klasy PIM. Wielkim echem odbił się też tegoroczny sezon wyprzedaży. Black Friday i Cyber Monday 2018 przejdą do historii jako najbardziej udane.

2018 był bez wątpienia bardzo dobrym rokiem dla e-Commerce. Jak się zakończył? Co wydarzyło się w grudniu w świecie e-Commerce? Zapraszamy do lektury naszego podsumowania.

Raport „Zakupy świąteczne 2018”

Sezon świąteczny budzi gorące emocje w każdej branży. Przedsiębiorcy dokładają wszelkich starań, aby zachęcić klientów do zakupów właśnie w ich sklepach. Deloitte — międzynarodowa firma doradcza, przeprowadziła badanie, którego wyniki mogły im w tym pomóc. Mowa o ankiecie na próbie ponad 9000 osób z 10 krajów europejskich, dotyczącej ich świątecznych planów zakupowych.

Wyniki badania mogą być dla niektórych sporym pozytywnym zaskoczeniem. Wśród badanych to Polacy zadeklarowali najwyższy wzrost budżetu przeznaczonego na świąteczne wydatki — z 257 euro (1104 zł) do 272 euro (1168 zł). Największą część tej kwoty (45% budżetu, tj. 532 zł) planowali przeznaczyć na prezenty. Podobną sumę (44%, 511 zł) — na artykuły spożywcze. Najmniejszy wydatek stanowiły spotkania towarzyskie. Polacy zamierzali przeznaczyć na nie 11% budżetu, czyli 125 złotych.

Cały raport „Zakupy świąteczne 2018” znajdziecie tutaj. Pomimo że święta już za nami, zachęcamy do zapoznania się z nim i wyciągnięcia wniosków, które przydadzą się w kolejnym sezonie świątecznym.

Raport „Porzucony e-koszyk”

„Zakupy świąteczne 2018” to nie jedyny godny uwagi raport. Nasze zainteresowanie wzbudził też „Porzucony e-koszyk” — badanie przeprowadzone przez Izbę Gospodarki Elektronicznej na grupie 1130 polskich internautów.

Porzucenia koszyków to ważny temat dla każdego przedsiębiorcy zajmującego się sprzedażą internetową. Co trzeci Polak przerywa swoje zakupy w Internecie. Oczywiście porzucone koszyki to problem nie tylko rodzimych biznesów — ta bolączka dotyczy sklepów na całym świecie. Współczynnik porzuceń koszyków za trzeci kwartał 2018 roku w skali globalnej wyniósł aż 76,9% (Źródło). To alarmujące dane.

Co powoduje, że klienci porzucają swoje e-koszyki i przede wszystkim, jak skłonić ich do powrotu i dokończenia zakupów. Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziecie w naszym artykule, bazującym na raporcie „Porzucony e-koszyk”. Zapraszamy do lektury!

Nakaz przyjmowania zamówień z zagranicy

3 grudnia wszedł w życie nakaz przyjmowania przez e-sklepy zamówień z całej Unii Europejskiej. „Przedsiębiorcy nie będą mogli już odmówić dostępu do strony użytkownikom innego kraju UE” — alarmował Mensis.pl. Zabronione zostało również blokowanie przez formularz elektroniczny zamówień od zagranicznych kupujących oraz odrzucanie płatności za pomocą karty kredytowej wydanej poza granicami danego kraju.

Bez zmian pozostała możliwość ustalania osobnych cen dla kupujących z poszczególnych państw. Firmy wciąż mogą stosować osobną politykę cenową w różnych krajach, jednak klienci zyskali wgląd we wszystkie wersje językowe strony, a tym samym możliwość złożenia zamówienia tam, gdzie cena jest dla nich najbardziej atrakcyjna. Nie zmienia się też kwestia dostawy — przedsiębiorcy nie mają obowiązku oferować opcji dostarczenia produktów zagranicę. W przypadku złożenia takiego zamówienia klient może odebrać towar osobiście lub ustalić ze sprzedawcą indywidualny sposób odbioru towaru w kraju przedsiębiorcy.

Paragon wystawiany przed zapłatą za zakupy

Nowy Rok dopiero się zaczął, ale o tym, co ich czeka, przedsiębiorcy dowiedzieli się jeszcze w 2018. Mowa o obowiązku wydania paragonu jeszcze przed otrzymaniem zapłaty od klienta, który chce wprowadzić Ministerstwo Finansów.

Wielu Polaków uważa ten pomysł za absurdalny. Przedsiębiorcy obawiają się sytuacji, gdy z różnych przyczyn (na przykład braku środków do sfinalizowania transakcji) klient nie płaci za zamówienia, a paragon jest już wydrukowany. Pojawiają się głosy, że Ministerstwo Finansów będzie oczekiwać od sklepów internetowych wydruku paragonu już w momencie złożenia zamówienia. Jeśli okaże się to prawdą, będzie to spory kłopot dla branży e-Commerce, wziąwszy pod uwagę, że — jak wspominaliśmy powyżej — współczynnik porzuceń koszyków za trzeci kwartał 2018 roku w skali globalnej wyniósł aż 76,9%.

Podsumowanie

To już wszystko, jeśli chodzi o wydarzenia ze świata e-Commerce, które miały miejsce w grudniu 2018. Co przyniesie rok 2019? Tego jeszcze nie wiemy, ale z pewnością wciąż będziemy bacznie obserwować newsy z branży i serwować je Wam w comiesięcznej prasówce.