E-Commerce w Polsce 2019. Omawiamy raport Gemius | Blog X-Coding
e-commerce-w-polsce-2019-omawiamy-raport-gemius

E-Commerce w Polsce 2019. Omawiamy raport Gemius

22.07.2019 / / E-Commerce

Publikacja raportu “E-Commerce w Polsce” od Gemius to niewątpliwie jedno z najbardziej wyczekiwanych przez branżę e-Commerce corocznych wydarzeń. Ten obszerny (ponad 200 stron!), merytoryczny raport to ogromna dawka wiedzy o zachowaniach polskich konsumentów. Przyjrzyjmy się bliżej wnioskom z tegorocznej, siódmej już, edycji.

Kto kupuje online? Charakterystyka kupujących

Zanim przejdę do charakterystyki przeciętnego kupującego, mam dla Ciebie dobrą wiadomość. Branża e-Commerce rozwija się, klientów z roku na rok przybywa.

Widać to chociażby po ankietowanych przez Gemius – kupujący online stanowili aż 62% wszystkich badanych. Rok temu było to 56%.

Co ciekawe, wbrew temu co sądzą niektórzy, fakt ten nie jest wyłącznie konsekwencją wprowadzenia zakazu handlu offline w niedziele:

zakaz handlu a ecommerce wykres

W Polsce online kupują:

  • Przedstawiciele obojga płci po równo;
  • W większości ludzie w wieku 35-49 lat;
  • Żyjący w miastach do 200 tys. mieszkańców;
  • Konsumenci o średnim wykszłatceniu i w średniej sytuacji materialnej.

kupujacy w sieci 2019

Gdzie kupują? Znajomość spontaniczna e-Commerce

60% kupujących online deklaruje, że robi to w polskich sklepach internetowych, a 26% w zagranicznych serwisach. Druga z tych liczb prawdopodobnie będzie rosła, zważywszy na wprowadzony w 2018 roku zakaz blokowania zamówień z zagranicy.

polskie vs zagraniczne ecommerce

Co ciekawe, w badaniu najbardziej rozpoznawalnych serwisów sprzedażowych dwa pierwsze miejsca zajęły polskie platformy zakupowe – Allegro (80%) i OLX (39%). Na trzecim miejscu uplasowało się niemieckie Zalando (17%), a po nim chiński AliExpress (13%). Pierwszą piątkę z wynikiem 10% zamyka polskie Ceneo.

znajomość spontaniczna serwisów ecommerce 2019

W raporcie znajdziesz też dane dotyczące spontanicznej znajomości w poszczególnych branżach. Przyjrzyjmy się kilku z nich:

  • Liderami rozpoznawalności w branży RTV/AGD są RTV Euro AGD (35%), Media Markt (32%) i Media Expert (30%);
  • Wśród perfumerii/drogerii internetowych – Rossmann (32%), Douglas (19%), iPerfumy (15%) oraz Sephora (15%),
  • Najbardziej znanym dostawcą multimediów zarówno w formie tradycyjnej (książki, płyty itd.), jak i elektronicznej (aplikacje, e-booki itd.), jest Empik (odpowiednio 49% i 27%).

Na chęć zakupu z pewnością pozytywnie wpływa wiarygodność e-sklepu. W tym aspekcie kupujący największą uwagę zwracają na opinie o sklepie, możliwość zakupu za pobraniem oraz jasną informację o zwrotach i reklamacjach:

co wpływa na wiarygodność e-sklepu

Jeśli chodzi o czynniki zniechęcające do zakupu, największe grzechy sklepów to:

  • długie oczekiwanie na dostawę produktów (34%);
  • wysokie koszty dostawy (33%);
  • natrętne reklamy oglądanych wcześniej produktów (27%).

To je ankietowani wymienili jako najczęstsze problemy, które napotykają podczas zakupów.

Jak kupują? Zachowania zakupowe

Z roku na rok zmienia się liczba kupujących online (na plus). Zmieniają się też ich zachowania. Izba Gospodarki Elektronicznej i Gemius Polska postanowiły przyjrzeć się temu bliżej. W raporcie znajdziesz kilka interesujących danych na ten temat.

Na pierwszy ogień weźmy czynniki motywujące Polaków do zakupów w internecie:

motywacja do zakupów online

Jak widać, kupujący najbardziej cenią:

  • dostępność przez całą dobę,
  • brak konieczności jechania do sklepu,
  • nieograniczony czas wyboru.

Badani zostali poproszeni też o podanie czynników, które zachęciłyby ich do częstszych zakupów online. Wymieniono:

  • niższe koszty dostawy (55%);
  • niższe ceny niż w sklepach stacjonarnych (53%);
  • kody rabatowe (42%);
  • zniżka dla kupujących przez internet (42%).

Co ciekawe, aż trzy najwyższe pozycje zajęły czynniki finansowe. Czyżby rywalizacja ceną wciąż trzymała się dobrze? Naszym zdaniem chodzi raczej o impuls zakupowy – podsunięte w odpowiednim momencie kod rabatowy lub opcja darmowej dostawy, to często przeważające argumenty za kliknięciem “Kup teraz”.

Preferencje co do płatności

Wiadomo już, że Polacy chcą płacić mniej. A jakie są ich preferencje jeśli chodzi o same sposoby płatności?

najpopularniejsze formy płatności online

Najpopularniejszym wyborem jest szybki przelew. Po nim – płatność przy odbiorze u kuriera i przelew tradycyjny. Czwarte miejsce zajęła płatność za pobraniem. Ta opcja jest już dostępna w prawie każdym e-sklepie, choć przedsiębiorcy wciąż skarżą się na kupujących, którzy nie odbierają nadanych w ten sposób paczek.

Co ciekawe, nowość w postaci płatności z odroczonym terminem preferuje zaledwie 7% ankietowanych.

Preferencje co do dostawy

Po opłaceniu zamówienia czas oczekiwać na dostawę. Najlepiej, aby była ona w formie:

  • dostawy kurierem bezpośrednio do domu/pracy (71%),
  • dostawy do Paczkomatu (61%),
  • darmowej dostawy do domu z możliwością darmowego zwrotu (59%).

najpopularniejsze formy dostawy

W przypadku dostawy słowem-kluczem jest “darmowa”. Jeśli nie może taka być, powinna być jak najniższa. Widać to jasno po statystykach:

  • 43% ankietowanych chce bezpłatnych dostaw,
  • 57% chce zapłacić nie więcej niż symboliczną złotówkę,
  • 54% – nie więcej niż 5 zł.

preferowane koszty dostawy

To bardzo niskie kwoty, których zaoferowanie może przysporzyć wiele problemów mniejszym przedsiębiorcom. Internetowi giganci już teraz zyskują przewagę oferując bezpłatną wysyłkę, często już dla każdego zamówienia.

Preferencje co do zwrotu

Niestety czasem nawet najlepsze doświadczenia zakupowe kończą się zwrotem. A to kurier przyjechał zbyt późno i produkt nie był już potrzebny, a to rozmiar dobrany popularną metodą “na oko” okazał się nietrafiony…

Zwroty się po prostu zdarzają – są tego świadomi zarówno kupujący, jak i bardziej dojrzali sprzedawcy. Pierwsi z nich już w momencie zakupu chcą mieć pewność, że ewentualny zwrot przebiegnie bezproblemowo.

Podejmując decyzję zakupową Polacy preferują więc sklepy umożliwiające:

  • darmowy zwrot kurierem (door-to-door),
  • darmowy zwrot pocztą,
  • zwrot do sklepu stacjonarnego.

preferowane formy zwrotu ecommerce

Co kupują? Produkty w e-handlu

Czy istnieje grupa produktów, z którymi łatwiej o podbicie rynku e-Commerce? Z raportu Gemius wynika, że Polacy najczęściej kupują:

  • odzież, akcesoria, dodatki (69%),
  • obuwie (55%),
  • książki, płyty, filmy (54%).

Liczby te dotyczą polskich sklepów internetowych. A czego szukamy na zagranicznych serwisach?

  • 45% za granicą kupuje odzież, akcesoria i dodatki,
  • 29% obuwie,
  • 29% biżuterię,
  • 29% odzież sportową.

ROPO i odwrócone ROPO

Pojęcia efektu ROPO i odwróconego ROPO były już wyjaśniane na naszym blogu (m.in. w artykule “Efekt ROPO szansą, czy zagrożeniem dla e-handlu?”), ale przypomnijmy je sobie raz jeszcze.

Efekt ROPO (ang. Research Online Purchase Offline) polega na wyszukiwaniu przez klientów w sieci informacji o marce/produkcie przed dokonaniem zakupu w sklepie stacjonarnym.

Odwrócone ROPO, jak sama nazwa wskazuje, to złożenie przez konsumenta wizyty w sklepie stacjonarnym, aby potem nabyć produkt online.

Zarówno ROPO, jak i odwróconemu ROPO, sprzyja brak wdrożonej strategii omnichannel. Kiedy kanały online i offline oferują różne doświadczenia (np. w jednym z nich są niższe ceny/atrakcyjny program lojalnościowy/korzystniejsza polityka zwrotów), sprytni klienci będą wybierać ten, który im się bardziej opłaca.

Kategorie podatne na ROPO to:

  • produkty spożywcze (48%),
  • sprzęt RTV/AGD (47%),
  • odzież/akcesoria/dodatki (46%),
  • obuwie (46%).

Odwrócone ROPO dotyczy przede wszystkim kategorii:

  • obuwie (46%),
  • sprzęt RTV/AGD (46%),
  • kosmetyki/perfumy (44%).

Podsumowując

Raport “E-Commerce w Polsce” jak co roku dostarcza wielu aktualnych liczb, których musi być świadom każdy dojrzały przedsiębiorca. Zachęcamy do pobrania go w całości pod tym linkiem: http://bit.ly/ecommercewpolsce2019

W X-Coding nie możemy już doczekać się jakie dane przyniesie przyszła edycja!