E-Commerce - jak zrobić sprzedającą kartę produktu? | Blog X-Coding
e-commerce-jakie-elementy-powinny-znalezc-sie-na-sprzedajacej-karcie-produktu

e-Commerce: Jakie elementy powinny znaleźć się na sprzedającej karcie produktu?

3.02.2015 / / E-Commerce

W zeszły wtorek na naszym blogu mieliście okazję przeczytać artykuł o 6 przykładowych kartach produktu, które w naszej ocenie sprzedają. Po ukazaniu się wpisu otrzymałem wiele pytań, dlaczego wybrałem akurat takie strony i z czego wynika ten wybór.

Otrzymane pytania zainspirowały mnie do napisania kolejnego artykułu. Tym razem, oprę się na badaniach przeprowadzonych przez firmę MarketingSherpa (zobacz badania). Firma zadała pytanie 1827 osobom – marketerom i właścicielom e-biznesów – „Jakie elementy powinny zostać zaprezentowane na karcie produktu?”. Poniżej zamieszczam zestawienie wyników uzyskanych w badaniu:

Wyniki badań MarketingSherpa

Na podstawie przeprowadzonej przez firmę MarketingSherpa ankiety można wyciągnąć 3 bardzo ważne wnioski, które stały się podstawą do zaprojektowania przykładowej karty produktu.

Wzorcowa karta produktu Wzorcowa karta produktu

Wniosek 1: Im więcej tym lepiej, z małym wyjątkiem

Większość ankietowanych spośród 20 elementów do wyboru zaznaczyła 19 jako takie, które powinny pojawić się na optymalnej karcie produktu. Wliczając w to elementy typu: cena, zdjęcia, opinie o produkcie, aż po materiały wideo. Osoby na co dzień zajmujące się marketingiem i e-Commerce w światowych firmach nie zaznaczyły tylko jednego elementu, jakim jest link do strony zewnętrznej. Można przypuszczać, że to z powodu na niekorzystny wpływ na konwersję – klienci przeniesieni na serwis zewnętrzny mogą nigdy już nie wrócić na kartę produktu.

Wniosek 2: Dobrej jakości zdjęcia, systemy ocen oraz opinii, wpływają na zwiększenie zaufania klientów do firmy i oferowanych przez nią produktów

Jeśli przyjrzymy się bliżej wynikom ankiety, oraz przedstawionym we wcześniejszym artykule kartom produktów, możemy zauważyć, że każda z nich ma unikalne elementy, które wpływają na zasadniczy wzrost lub spadek wyświetleń, co przekłada się na sukces lub porażkę całego sklepu. Należy pamiętać, że klient podczas zakupów online, nie może dotknąć ani zobaczyć na własne oczy produktu. Jego zakres percepcji jest ograniczony wyłącznie do informacji, jakie zostaną mu przekazane przez kartę produktu.

W celu zbudowania większej wiarygodności bardzo dobrze sprawdzają się wysokiej jakości zdjęcia prezentujące szczegóły produktu, jak i systemy opinii i ocen. Jak zauważył jeden z właścicieli sklepu, który brał udział w ankiecie, mądrze zaprojektowany system prezentacji produktu, połączony z wiarygodnymi opiniami, potrafi skutecznie złamać bariery ostrożności klientów i wpłynąć pozytywnie na decyzję zakupową.

Należy jednak wystrzegać się sytuacji, kiedy na siłę chcemy przekonać klienta do zakupu. Niestety nadal część sklepów stosuje mechanizmy, które dyskredytują je w oczach klientów. Mowa tutaj w szczególności o:

  1. Kasowaniu negatywnych lub nie pochlebnych opinii,
  2. Wprowadzaniu fałszywych recenzji.

Systemy ocen oraz opinii zmniejszają wątpliwości klientów związane z zakupami w sklepie, podnoszą wiarygodność, ale tylko wtedy, kiedy dane tam zamieszczone są szczere i prawdziwe – zarówno te dobre, jak i te złe.

Wniosek 3: Sklepy odnoszące największe sukcesy w sprzedaży online, zamieszczają szczegółowe informacje na temat stanów magazynowych i kosztów przesyłki w karcie produktu.

Pytania „ile to będzie kosztować” i „na kiedy to dostanę” są jednymi z ważniejszych, jakie zadaje sobie klient podczas zakupów w sklepie internetowym. Dlatego też nie dziwi fakt, że osoby zarządzające największymi sklepami internetowymi na świecie, w karcie produktu umieszczają informację na temat czasu, ilości towaru w magazynie i kosztu dostawy produktu. Jednak to, co najważniejsze, to fakt, że około 1/3 badanych uważa ten element za taki, który decyduje ostatecznie o zakupie danego produktu. Taki wynik pokazuje tylko, jak dużo pracy czeka jeszcze właścicieli sklepów. Chyba nie ma nic bardziej frustrującego dla klienta niż przykra niespodzianka w postaci zawyżonego kosztu dostawy po dodaniu produktu do koszyka. Dokładnie to samo dotyczy czasu realizacji zamówienia. Większość osób w tym momencie zadecyduje o porzuceniu koszyka i już więcej nie wróci.

Podsumowanie

Wyniki przedstawionych badań nie odpowiadają jednoznacznie na pytanie, co powinno być umieszczone w Twoim sklepie internetowym, jednak są dobrym wstępem do przemyśleń na ten temat. Nie można tych danych traktować jako uniwersalne wytyczne, lecz raczej wskazówkę, które elementy powinniśmy wziąć pod uwagę. Co więcej, efektywna karta produktu nie powstanie bez skutecznych badań potencjalnych, jak i obecnych klientów. One dadzą Ci jednoznaczną odpowiedź, które z elementów mogą wpłynąć na sukces twojego e-biznesu.