Dywersyfikacja źródeł dochodu w e-Commerce | Blog X-Coding
dywersyfikacja-zrodel-dochodu-w-e-commerce

Dywersyfikacja źródeł dochodu w e-Commerce

21.04.2015 / / E-Commerce

Stabilny biznes nie może opierać się tylko na oferowaniu produktów z wykorzystaniem jednego kanału sprzedaży. Optymalna sytuacja występuje wtedy, kiedy przychody z poszczególnych źródeł wzajemnie się uzupełniają. Niestety większość sklepów internetowych skupia się tylko na pozyskiwaniu klientów poprzez narzędzia online, zapominając o ogromie możliwości, które daje rynek offline, a które mogą być bardzo dobrym źródłem organicznego ruchu w sklepie internetowym. W niniejszym artykule skupię się na przedstawieniu kilku ciekawych pomysłów, jak połączyć oba kanały, aby w efekcie zyskać dodatkowe źródła dochodu i ruchu w platformie sprzedażowej.

Billboardy

Jest to ryzykowny model. Jednak jak pokazują przykłady firm, które dorobiły się przysłowiowych milionów na przekrętach internetowych, działa on bardzo dobrze. Nie należy chyba zbyt wielu osobom przypominać słynnych spraw ze sklepami typu 66 procent, VIP Republic itp., które oferowały rzekomo oryginalne produkty bezpośrednio od producentów po bardzo niskich cenach. Mieszkańcy największych miast w Polsce mieli okazję zobaczyć w centralnych punktach np. taką reklamę:

Dywersyfikacja źródeł dochodu - billboardy

W efekcie dziesiątki tysięcy osób zdecydowało się na zakup upatrzonych wcześniej produktów i nigdy ich nie otrzymało lub okazały się one podróbką. Niestety takie doświadczenia Polaków mogą spowodować, że będą oni bardzo ostrożnie podchodzić do kolejnych zakupów w sklepach internetowych, które zauważyli na banerach. Z tego też względu tak ważne jest, aby decydować się na taką promocję tylko wtedy, gdy dana marka jest znana na rynku. W takiej sytuacji mądrze zaplanowana i przeprowadzona kampania contentowa w kanale offline będzie stanowić dobre uzupełnienie treści zawartych w sklepie. Będzie też pomocna użytkownikom na etapie poszukiwania informacji o produkcie, a później decyzji o zakupie.

Shop in Shop

Jest to model, na który mogą pozwolić sobie tylko gracze o ugruntowanej pozycji rynkowej. Polega ona na umieszczeniu np. w centrum handlowym, stoiska promocyjnego, prezentującego oferowane produkty.

Dywersyfikacja źródeł dochodu - Shop in Shop

Jest to bardzo dobra metoda, umożliwiają dotarcie do ogromnej ilości klientów, którzy będą mogli dotknąć i zobaczyć w „realu” interesujący ich produkt. W efekcie bariera związana z dokonywaniem zakupów online, czyli brak możliwość zobaczenia i przymierzenia produktu, zniknie. Należy mieć świadomość, że taka akcja jest stosunkowo kosztowna oraz ograniczona terytorialnie, natomiast może bardzo szybko przełożyć się na zwiększenie realnego zysku Twojego przedsiębiorstwa.

Płatne konta

Jest to model, z którym coraz częściej można spotkać się w polskich serwisach internetowych. Umożliwia nie tylko zakup danej usługi lub produktu, lecz także wykupienie konta premium. Dzięki niemu uzyskuje się dostęp do specjalnych materiałów, zniżek w sklepach stacjonarnych, kinach oraz np. do szybszej wysyłki towarów. Posiadając takie konto, wstępuje się do „elitarnego” grona osób, które chcą związać się z daną marką bliżej, płacąc co miesiąc abonament, a w zamian otrzymując benefity niedostępne dla normalnych użytkowników. W taki sposób działa np. usługa Amazon Prime, która łączy ze sobą dostęp do specjalnych materiałów na różnych urządzeniach i darmową dostawę realizowaną w 2 dni.

Dywersyfikacja źródeł dochodu - płatne konta

Konkursy

Połączenie ciekawego pomysłu agencji z atutami sklepu internetowego może okazać się związkiem atrakcyjnym dla obu stron. Z punktu widzenia sklepu, stosunkowo niewielkim kosztem uzyskuje się dobre źródło reklamy i promocji, a agencja zyskuje partnera, który zaoferuje nagrody w konkursie.

Co więcej, jeśli sklep w ciekawy sposób dostarczy takie nagrody, może liczyć na pozyskanie wiernych klientów, którzy z pewnością będą polecać go kolejnym osobom.

Subskrypcje

Subskrypcja jest rodzajem sprzedaży, w której klientom za określoną sumę pieniędzy oferowane są produkty i usługi otrzymywane w stałych odstępach czasu. Co ważne z perspektywy sklepu internetowego, takie rozwiązanie zapewnia dobrą płynność finansową. Model ten działa bardzo dobrze na rynku amerykańskim, u nas dopiero raczkuje. Promują go portale oferujące wysublimowane wina dla koneserów lub subskrypcję pakietu np. Microsoft Office 365.

Dywersyfikacja źródeł dochodu - subskrypcje

Przedsprzedaż

Model ten rewelacyjnie sprawdza się w przypadku wprowadzenia nowinek na rynku. Jeśli istnieje ogromna liczba chętnych na dany produkt, realizacja takiej sprzedaży przez kanał offline będzie bardzo ciężka. Na myśl od razu przychodzą pamiętne sceny ze sklepów z całego świata, gdzie ludzie w wielogodzinnych kolejkach czekali na zakup najnowszego produkt spod loga nadgryzionego jabłka.

Dywersyfikacja źródeł dochodu - przedsprzedaż

W przypadku oddelegowania procesu zakupowego do sklepu internetowego można pozwolić klientom w cywilizowanych warunkach zakupić wymarzony produkt, z zapewnieniem, że jako jedna z pierwszych osób otrzyma go np. kurierem lub odbierze w paczkomacie. Tak jak ma to miejsce w przypadku dystrybucji najnowszej części Wiedźmina. Takie rozwiązanie ma jedną zasadniczą zaletę, wszyscy zainteresowani dostaną produkt w tym samym czasie, bez zbędnego tłoku, pośpiechu i nerwów. Co warte podkreślenia, to fakt, że sklep z odpowiednio dużym wyprzedzeniem będzie wiedział, jak dużo produktów będzie potrzebował i w efekcie będzie mógł odpowiednio zaplanować logistykę.

Dywersyfikacja źródeł dochodu - przedsprzedaż

Podsumowanie

Decyzja o rozpoczęciu sprzedaży w kanale online powinna być zawsze odpowiednio przemyślana i zaplanowania. To od niej zależy ewentualny sukces lub porażka przedsięwzięcia. Od początku powinno być ono budowane w taki sposób, aby klientów pozyskiwać nie tylko z jednego kanału, ale kilku lub kilkunastu. Dywersyfikacja źródeł ruchu w sklepie, jak i przychodu, jest w stanie zapewnić stały dopływ klientów na platformie sprzedażowej.