Czy nastał czas zegarkowej rewolucji?

Data 09.03.2015 zapadnie w pamięci wielu firm jako ta, która otworzyła rynek inteligentnych urządzeń na nowe wyzwania i nową jakość. Dlaczego?  Jest to data oficjalnej premiery smartwatcha firmy Apple, która spowodowała wzrost liczby aplikacji na ten typ urządzeń. Nasuwa się w tej sytuacji pytanie, czy z punktu widzenia e-Commerce takie urządzenia mają racje bytu? Smartwatche firmy Samsung, Sony i Pebble istnieją na rynku już od kilku lat, a aplikacji na te urządzenia jest jak na lekarstwo, więc musi być coś szczególnego w produkcie firmy Apple, że wywołało ono aż tak duże poruszenie na rynku deweloperskim. W niniejszym artykule nie skupię się na prezentacji wyższości lub niższości produktu nadgryzionego jabłka nad innymi rozwiązaniami dostępnymi na rynku. Jego tematem będą korzyści jakie mogą przynieść rynkowi sprzedaży internetowej takie produkty jak inteligentne zegarki.

Domino’s

Sieć pizzerii Domino’s była jedną z pierwszych która wprowadziła swoje aplikacje na smartwatche Samsunga i Pebble. Dzięki niej każdy użytkownik takiego zegarka może z jego poziomu złożyć w prosty sposób zamówienie na wybrany produkt oraz śledzić dostawę. Sam proces instalacji i konfiguracji też okazał się banalnie prosty, wystarczy pobrać aplikację, zainstalować na urządzeniu oraz utworzyć profil (pod warunkiem że posiada się konto w pełnej wersji serwisu). Reszta wykonuje się już automatycznie, dzięki czemu przy pomocy jednego „tapnięcia” klienci są wstanie złożyć zamówienie w pizzerii.

Wprowadzenie tej aplikacji w opinii CTO (Chief Technology Officer) Pizerii Domino’s  spowodowała, że klienci przestali dzwonić do restauracji i dopytywać się gdzie jest ich zamówienie i kiedy mogą spodziewać się dostawy. Teraz z poziomu zegarka są wstanie w prosty sposób sprawdzić lokalizację np. dostawcy. Tropem poszli inni – Pizza Hut w Barcelonie rozpoczęła już testy swojej pierwszej aplikacji na smartwatche, która ma być jeszcze bardziej rozbudowana niż ta zaprezentowana przez Domino’s.

Hotels.com

Hotels.com to jeden z największych i najbardziej znanych na świecie portali do wyszukiwania oraz rezerwowania pokoi hotelowych. Oprócz bardzo interesującego portalu, firma posiada dedykowane aplikacje na urządzenia mobilne. Wraz z końcem 2014 wprowadzona została pierwsza wersja aplikacji na zegarki z systemem Android, a zgodnie z zapowiedziami firmy, wraz z datą uruchomienia sprzedaży Apple Watcha 26.04.2015, uruchomiona zostanie dedykowana aplikacja również dla tego urządzenia. Z poziomu aplikacji na zegarek klienci mogą być informowani o momencie zwolnienia się pokoju, który chcą wynająć, a dodatkowo mogą przeglądać zdjęcia hotelu, pokoi,  uzyskać informacje o rezerwacji, poznać mapę dojazdu, itd. Aplikacja hotels.com jest dodatkiem do głównej aplikacji na urządzenia mobilne i pozwala rozszerzyć jej zakres działania, dzięki czemu klient może być jeszcze skuteczniej informowany o poszczególnych elementach związanych z rezerwacją pobytu i dotarciem do hotelu.

PayPal

W zestawieniu nie mogło zabraknąć dedykowanej aplikacji PayPala, światowego lidera w zakresie płatności internetowych. Deweloperzy, którzy pracowali nad aplikacją, za główny cel postawili sobie podniesienie bezpieczeństwa transakcji dokonywanych przez klientów. Dlatego też został w niej wdrożony nowy sposób potwierdzenia transakcji poprzez odcisk palca. Jest to w zasadzie jedna z najważniejszych funkcji, jaką niosą ze sobą smartwatche, ponieważ w ten sposób można bardzo szybko opłacić zamówienie w sklepie internetowym.

Ebay

Jako czwartą aplikację wybrałem tę przygotowaną przez firmę Ebay, która stworzyła jedną z najbardziej użytecznych aplikacji dla użytkowników serwisów aukcyjnych. Twórcy skupili się na zaprezentowaniu ciekawego i funkcjonalnego systemu powiadomień o przebiciach w aukcji, kończących się aukcjach i odpowiedziach na pytania, czyli tych elementach, które mogą ostatecznie wpłynąć na wygraną lub przegraną w licytacji. Poniżej prezentuję zrzuty ekranu tej aplikacji i chyba wszyscy możemy zgodzić się, że jest ona przede wszystkim czytelna, bardzo łatwa w obsłudze i użyteczna.

Czy nastał czas zegarkowej rewolucji? Co łączy te wszystkie aplikacje?

Pierwszą podstawową kwestią jest fakt, że nie starają się powielać funkcji aplikacji na smartfony i tablety, tylko są rozszerzeniem ich funkcjonalności o nowe elementy. W efekcie klient ma możliwość skorzystania z nowych funkcji, powiadomień, sposobów autoryzacji płatności itd.  Warto podkreślić, że twórcy aplikacji świadomi są wielkości ekranów tych urządzeń, dlatego też nie starają się na siłę umieszczać tam nadmiaru informacji, prezentując klientom w jak najbardziej prosty i intuicyjny sposób najważniejsze wiadomości, które mogą przydać się w codziennym życiu i obcowaniu z zakupami internetowymi.

Jakie funkcje mogą być wykorzystane w smartwatchach przez sprzedających i kupujących?

Jak pokazują powyższe przykłady, w smartwatchach wykorzystywane są różne funkcje, które mogą być przydatne dla klientów, a firmom pozwolą podnieść poziom satysfakcji z zakupów.  Są to takie elementy jak:

  • System powiadomień – niejednokrotnie smartfon chowany jest w futerale lub torebce damskiej, dlatego też jeśli przychodzą na niego ważne powiadomienia, to mija trochę czasu zanim zostaną odebrane. Dzięki odpowiedniej aplikacji, jak ta przygotowana przez eBaya, klienci mogą być bez zbędnej zwłoki informowani o nowych wydarzeniach i mogą na nie reagować bezpośrednio z poziomu zegarka.
  • Sprzedaż wielokanałowa – sprzedawcy, którzy mają zainstalowany u siebie system beaconów (czyli fizycznym przedmiotom zostały przypisane cyfrowe informacje), mogą łatwo skorelować swoje działania prosprzedażowe ze smartwatchem. Np. z pomocą aplikacji PayPal-a klient będzie wstanie szybko zapłacić za wybrany przez siebie produkt bez konieczności stania w kolejce lub poszukiwania kasy.  Nie wspominając o tym, że na ekranie zegarka mogą być wyświetlane dodatkowe informacje o promocjach, wyprzedażach w sklepie, dzięki czemu można jeszcze skuteczniej dostosować reklamę do klienta.
  • Komendy głosowe – Wyszukaj, dodaj do koszyka, zapisz w przechowalni,  poleć znajomym – te krótkie komendy mogą być wykorzystane do jeszcze szybszego i skuteczniejszego poruszania się po sklepie internetowym przez klientów.
  • Doświadczenia użytkowników – zaprojektowane do tej pory smartwatche nie staną się na pewno witrynami do robienia zakupów przez klientów, natomiast mogą przyczynić się do polepszenia doświadczeń klientów z wykonywanych zakupów online. W efekcie staną się same w sobie wartością dodaną zarówno dla sprzedających jak i ich klientów.

Podsumowanie

Wprowadzenie smartwatchy kilka lat temu było odbierane przez klientów jako pewnego rodzaju gadżet na rynku urządzeń mobilnych i nikt za bardzo nie miał pomysłu jak wykorzystać potencjał tego nowego kanału komunikacji. Stworzone do tej pory aplikacje nie odkrywają na pewno w pełni ich potencjału, natomiast to i tak konsumenci ostatecznie zdecydują o kierunku rozwoju tego typu urządzeń. Jak pokazuje przykład zainteresowania się nimi po zaprezentowaniu Apple Watcha, społeczeństwo staje się gotowe na to, aby mieć na nadgarstku urządzenie, które nie tylko będzie pokazywać godzinę, ale także pozytywnie wpłynie na doświadczenia okołozakupowe konsumentów.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn