Co nowego w Magento 2.3?

21.11.2018 / / E-Commerce

W kwietniu 2018 roku Magento ogłosiło wypuszczenie nowej wersji platformy — Magento 2.3. Ponad pół roku później doczekaliśmy się premiery. Co nowego w Magento 2.3.? Czym zaskoczyła nas pierwsza nowa wersja po przejęciu Magento przez Adobe?

Multi-Source Inventory (MSI)

MSI to rozwiązanie pozwalające na połączenie wielu magazynów w ramach jednej platformy e-Commerce. Ma być dostępne dla Magento Open Source (Community) do końca 2018 roku.

Jego dużą zaletą jest algorytm bazujący na wielu czynnikach, który wybiera magazyn tak, aby dostawa była jak najbardziej efektywna. Pozwala też na zaawansowane opcje dropshippingu, czyniąc wiele aktualnych modułów Magento zbędnymi.

Podstawą Multi-Source Inventory są źródła, czyli magazyny. W Magento 2.3 można zarządzać wszystkimi źródłami, grupować je lub wprowadzać inną ilość produktów dla każdego z nich.

Moduł MSI pozwala też w pełni wykorzystać zdolność wysyłania zamówień w częściach. Funkcję tę można będzie zaimplementować ręcznie. Jak widać, wprowadzenie Multi-Source Inventory pociąga za sobą duże zmiany w Magento – i są to zdecydowanie zmiany na lepsze.

PWA Studio

PWA (Progressive Web Apps), czyli strony WWW działające jak aplikacje to mocny trend w mobile commerce. Ich główną zaletą jest wspólny kod dla wszystkich urządzeń — smartfonów, tabletów i komputerów. Dzięki niemu zmiany w PWA wymagają edycji tylko jednego kodu. To duża oszczędność czasu, a jeśli z firmą IT rozliczasz się za przepracowane godziny — również pieniędzy. Łatwiejsze staje się również utrzymanie kodu i aktualizacje. Wszystko to, dzięki jednemu kodowi dla wszystkich urządzeń.

PWA

Wraz z rosnącą popularnością Progressive Web Apps, rośnie też zapotrzebowanie developerów na narzędzia, które ułatwią ich tworzenie. I tutaj pojawia się Magento, wprowadzając w nowej wersji PWA Studio — narzędzie dla programistów, pełne funkcjonalności, ułatwiających projektowanie PWA we front-endzie Magento.

Mamy też dobrą wiadomość dla testerów — PWA Studio wzbogacono dodatkowo o funkcję witryny demo, która znacznie ułatwi testowanie jej funkcji.

Bazowe funkcjonalności Magento PWA Studio to:

  • Narzędzia do personalizowania treści i dodawania local preferences;
  • Budowanie i zarządzanie wszystkimi kanałami w ramach jednego kodu bazowego;
  • Intuicyjne doświadczenie użytkownika (UX) dzięki innowacyjnemu systemowi handlu i CMS;
  • Modularyzowana architektura komponentów, dla ułatwienia pracy dystrybutorom rozszerzeń;
  • Specjalnie zaprojektowane narzędzia programistyczne do szybkiego prototypowania, pomocy w debugowaniu, uzyskania bogatego feedbacku i zwiększenia produktywności.

W przyszłości Magento planuje również wypuszczenie gotowej skórki PWA, jednak nie wiemy jeszcze, w której wersji możemy się jej spodziewać.

Elasticsearch

Trzecią co do ważności (a właściwie równolegle ważną) zmianą w Magento 2.3 jest zmiana domyślnej wyszukiwarki. To znowu rewolucja w sensie samego narzędzia, bo zmiana wyszukiwarki też należała do „starter packa”, o którym wspominałam wcześniej. Dotychczas Elasticsearch był dostępny tylko dla posiadaczy Magento Commerce.

Sądzę, że wiele osób (i też agencji e-Commerce) odetchnie z ulgą na wieść o tej zmianie. Dla firm oznacza to mniejszy budżet potrzebny do wdrożenia, a znowu jest to na tyle duża przewaga nad innymi rozwiązaniami, że łatwiej będzie przekonać klientów do wdrożeń opartych właśnie o Magento.

GraphQL

GraphQL to język zapytań do danych, opracowany przez Facebooka w celu komunikowania się z serwerem API i zaprezentowany publicznie w 2015 roku. W przeciwieństwie do popularnego REST-a, GraphQL oferuje developerom jeden adres, do którego mogą zwracać się o dane. Wyniki zależą od konstrukcji zapytania. GraphQL pomaga więc, przesyłając tylko te dane, którymi są oni zainteresowani (np. konkretne informacje produktowe), dzięki czemu wszystko dzieje się szybciej — również po stronie użytkownika.

Aktualnie Magento wspiera tylko zapytania REST i SOAP API. Wsparcie dla GraphQL to duże ułatwienie dla tych, którzy pracują w Magento na co dzień.

Declarative Schema

Dotychczas zmiana schematu bazy danych Magento odbywała się poprzez napisanie kodu przy pomocy InstallSchema i UpgradeSchema. W Magento 2.3 deweloperzy będą wprowadzać te zmiany za pomocą Declarative Schema. To pozwoli definiować struktury i zmiany w XML i przywracać wcześniejsze wersje modułów i funkcjonalności.

Aby opisać tę nową funkcjonalność bardziej szczegółowo, musimy wrócić się do początku. Kiedyś nowy atrybut produktu należało dodać za pomocą skryptu aktualizującego. Powodowało to problemy (konflikt) w przypadkach, gdy nad skryptem pracowało równolegle dwie lub więcej osób. Declarative Schema umożliwia zdefiniowanie, jak powinien wyglądać stan końcowy, a system sam sprawdza poprzednie wersje i porównuje je z poleceniem. Dodatkową zaletą Declarative Schema jest też to, że ułatwi on aktualizację Magento.

Magento 2.3

Uwierzytelnianie dwuetapowe

W celu zwiększenia bezpieczeństwa platformy, w Magento 2.3 pojawiły się dwie funkcjonalności — uwierzytelnianie dwuetapowe i Google reCAPTCHA. Informacje o drugiej z nich znajdziecie w akapicie poniżej. Uwierzytelnianie dwuetapowe natomiast, to nic innego jak dodatkowa weryfikacja logowania, poprzez kod bezpieczeństwa wysyłany na telefon lub email. Ta opcja nie jest do końca nowością. Do uwierzytelniania dwuetapowego służył już moduł, który wciąż można zakupić w sklepie Magento.

Google reCAPTCHA

W Magento 2.3 pojawia się też Google reCAPTCHA, chroniąca strony przed spamem i szkodliwymi botami. Funkcjonalność różni się od standardowych captchy, które zmuszały użytkownika do wykonania interaktywnego testu, aby udowodnił, że nie jest botem. Zamiast tego, Google reCAPTCHA działa w tle, za pomocą zaawansowanych technik analizy ryzyka ocenia czynniki odróżniające ludzi od robotów.

Asynchronous i Bulk Web API

Asynchronous umożliwia przesyłanie dużych ilości API asynchronicznie bez czekania na odpowiedź ze strony serwera. W tradycyjnym podejściu, przetwarzanie odpowiedzi może zająć Magento trochę czasu, w trakcie którego klient będzie zmuszony czekać na odpowiedź. Im więcej zmian i produktów, tym dłużej to zajmie.

W przeciwieństwie do powyższego rozwiązania asynchroniczny interfejs API w Magento 2.3 działa na kolejce komunikatów (wcześniej zarezerwowanej tylko dla Magento Commerce), która pozwala na asynchroniczne wykonywanie Web API i zadań w tle. Daje to możliwość łatwego przetwarzania wsadowego (batch processing), co jest ogromną zaletą dla dużych sklepów z codziennymi zbiorowymi żądaniami API.

Page Builder

Program budujący strony jest częścią podstawowego kodu w Magento 2.3. Dzięki technologii Drag and Drop (Przeciągnij i Upuść), Page Builder umożliwia budowanie stron w edytorze wizualnym. To duże ułatwienie dla tych, którzy nie potrafią kodować.

Interfejs Page Buildera, który znajdziemy w Magento 2.3, oparty jest o zmodyfikowane rozszerzenie Bluefoot CMS, które Magento kupił dawno temu.

Magento Page Buillder to darmowe rozszerzenie dla Magento Commerce (dawniej Enterprise). W przypadku Magento Open Source (Community) dostępna będzie opcja zakupu, jednak cena nie jest jeszcze znana.

Ulepszone indeksowanie

Sharding i równoległe przetwarzanie indeksów skraca czas indeksowania o ponad 60%. Pomaga to w obsłudze większych witryn i wspiera szybsze aktualizowanie produktów.

Opinia eksperta

Opinie o Magento 2.3

Magento nie miało najlepszego startu, jeżeli chodzi o premierę wersji z numerkiem 2 z przodu. Branża niestety jeszcze pamięta, ile czasu zajęło ustabilizowanie środowiska i jaką czkawką odbiło się to na early adopterach. Na szczęście te czasy mamy już za sobą i wreszcie pojawił się realny rozwój, którego osobiście brakowało mi w wersji 1.x. To, co głównie rzuca się w oczy, to postawienie na zmiany, które i tak, i tak praktycznie były realizowane przy każdym wdrożeniu (sami mieliśmy taki „starter pack” modułów dla każdego nowego projektu). To powoduje, że Magento staje się jeszcze lepszą odpowiedzią na zaawansowane potrzeby biznesu i coraz bardziej zasługuje na miejsce wśród liderów rozwiązań e-Commerce.”*

Marek Kich, CEO X-Coding IT Studio

Podsumowanie

Magento przygotowało dla swoich użytkowników wiele ciekawych zmian na lepsze. Pozostaje tylko jedno, ważne pytanie – jak wdrożyć Magento 2.3? Najlepiej powierzyć te zadanie zaufanemu software house. Tutaj znajdziesz opinie o pracy z nami.