badania-stron-1-analiza-konkurencji

Badania stron #1 – Analiza konkurencji

Oferując określone produkty i usługi w Internecie, należy liczyć się z tym, że znajdą się firmy prowadzące działalność konkurencyjną. Nie jest to wcale zła informacja. Konkurencja potrafi pozytywnie stymulować rozwój firmy oraz polepszać poziom świadczonych usług, co w efekcie przekłada się na zadowolenie klientów.

Aby skorzystać jak najwięcej na jej istnieniu, warto przeanalizować ich ofertę, rozwiązania, czy sposób komunikacji z klientem. W tym kontekście dobrze jest zastanowić się, co we własnym serwisie można zrobić lepiej.

Kiedy przeprowadzać?

Analizę konkurencji warto przeprowadzić na początkowym etapie pracy z projektem. Dzięki temu można poznać kontekst, w jakim operuje lub będzie operowała firma. Nawet znając już konkretny rynek, pomocna może okazać się ta analiza, ponieważ warunki w branżach internetowych ciągle się zmieniają.

Badanie to jest szczególnie ważne, gdy klient chce zacząć działalność na nowym, nieznanym rynku. Wtedy analiza konkurencji jest w stanie wykazać, jakie są standardy w danej branży, co inne firmy mają w ofercie, do jakich usług przyzwyczaiły już swoich klientów. Dzięki temu można zaproponować rozwiązania tożsame, a nawet lepsze.

Analiza ta jest również przydatna przy poszukiwaniu inspiracji. Dzięki temu można pominąć etap „wyważania otwartych drzwi” i od razu sprawdzić rozwiązania, które działają u innych. Dzięki temu tworzone funkcjonalności będą aktualne i spełniające wymagania klientów.

Porównanie stron

Dlaczego warto?

Analiza konkurencji jest przede wszystkim bogatym źródłem wiedzy, zarówno dla projektanta, jak i jego klienta. Dlatego najważniejszym powodem dla jej przeprowadzenia jest dokładne poznanie obecnego stanu branży, trendów w niej panujących i typowych zachowań. Poniżej przedstawiam listę konkretnych korzyści:

  1. Zrozumienie rynku – podczas projektowania istotne jest, by poznać warunki, w jakich ostateczny produkt będzie funkcjonował. Takie informacje najłatwiej zdobyć analizując konkurencję. Dzięki sprawdzeniu jej oferty, sposobu nazywania i katalogowania treści, czy nawet przyznawanych bonusów, można zobaczyć, co jest normą w branży.
  2. Identyfikacja dobrych praktyk – klienci często przyzwyczajają się konkretnych praktyk. Użytkownicy stron internetowych wiedzą na ogół, np. gdzie szukać koszyka, gdzie znajduje się logo; że linki odróżniają się od tekstu kolorem lub podkreśleniem itd. Klienci mają również konkretne oczekiwania względem zamawiania produktów, np. możliwości zamówienia ich jako gość, bez potrzeby rejestracji. Warto znaleźć takie schematy dotyczące konkretnej branży i wdrożyć je w swoim produkcie, tak by użytkownicy wiedzieli od razu, jak się nim posługiwać, bez potrzeby poświęcania czasu na naukę.
  3. Ulepszanie sprawdzonych rozwiązań – poza dobrymi praktykami warto sprawdzić, jakie inne rozwiązania oferują konkurenci. Na szczególną uwagę zasługują tu wszelkie usprawnienia komunikacji z klientem, ułatwienia dodawania do koszyka i procesu zakupowego, a także późniejszej obsługi zamówień. Dzięki dokładnej analizie można sprawdzić, jakie rozwiązania są ciekawe i warte zastosowania. Zamiast jednak po prostu je kopiować, należy za każdym razem zastanowić się, jak można je ulepszyć, by gotowy produkt był jak najbardziej użyteczny.
  4. Unikanie błędów – analiza konkurencji to również dobra okazja do zobaczenia, co na podobnych stronach nie działa tak, jak powinno. Możliwość zidentyfikowania pomyłek innych i dopilnowanie, by ustrzec się ich samemu, daje dużą przewagę nad innymi. Umożliwia stworzenie produktu lepszego od konkurencji, czyli łatwiejszego w użyciu, bardziej intuicyjnego, takiego, z którego klienci chętniej będą korzystać.
  5. Identyfikacja wyróżników marki – sprawdzenie, co konkretnie oferuje konkurencja, jest również dobrą okazją do zastanowienia się, jak można wyróżnić swój produkt na jej tle. Zobacz ile dni na zwrot towaru oferują inne sklepy, a następnie zwiększ tę liczbę. Możesz również dodać transport gratis, ubezpieczenie, szybszą dostawę, bardziej elastyczne formy dostawy i płatności, etc. Możliwości są niemal nieograniczone, a znalezienie takiego wyróżnika umożliwia chwalenie się nim, kusząc klientów.

Analiza Google Nawet prostą stronę można mocno rozpisać

Jak wykonać?

Gdy już podejmiesz decyzję o przeprowadzeniu analizy konkurencji, musisz dobrze zaplanować, jak to zrobić. Poniżej przedstawiam najważniejsze punkty, które warto wziąć pod uwagę.

  1. Ustalenie celu badania – bez jasnej, ustalonej listy rzeczy do zbadania ciężko prowadzić proces porównawczy. Warto ustalić tę listę z klientem, ponieważ mogą być obszary stron lub konkretne funkcjonalności, które są dla niego szczególnie istotne.
    • Etykiety oraz sposób kategoryzacji treści. Dzięki temu mogę dowiedzieć się, czy istnieje hierarchia treści, do jakiej klienci są przyzwyczajeni i jakie nazewnictwo rozumieją;
    • Strona wizualna. Ta perspektywa jest ważna, by dowiedzieć się czy istnieją elementy strony, które znajdują się zawsze w jednym miejscu (np. koszyki na stronach sklepów internetowych), w jakiej rozdzielczości są prezentowane strony konkurencji i jakie ciekawe rozwiązania się na nich znajdują. Od strony wizualnej często zależy to, jak sklep odbierają klienci, za jak wiarygodny go uznają i jak użyteczny się okaże;
    • Mocne strony i elementy wymagające ulepszenia. Identyfikacja mocnych stron i ciekawych rozwiązań, które można jeszcze dopracować, jest istotnym elementem badania, ponieważ umożliwia zastosowanie ich w swoim projekcie. Warto skupić się podczas tej analizy na najważniejszych elementach strony jak np. efektywna nawigacja, przejrzysta organizacja treści, zrozumiałe etykiety, spójność, wspieranie czytelności i łatwego skanowania tekstu wzrokiem, czy udzielanie pomocy.
  2. Zebranie listy konkurentów – to, jakie strony zostaną przeanalizowane, determinuje jakiej jakości dane zostaną uzyskane. Najczęściej klient jest w stanie dostarczyć listę najważniejszych konkurentów. Jeśli jednak nie, warto samemu poświęcić czas by poszukać odpowiednich stron. To może też pomóc w znalezieniu pośrednich konkurentów, których też warto wziąć pod uwagę. Opłaca się również umieścić wśród konkurencji strony podobne, ale spoza branży. Dzięki temu można znaleźć inne, ciekawe rozwiązania do zastosowania w nowym kontekście. Dla przykładu, porównując programy lojalnościowe wśród stron związanych z podróżami, można dodać do listy również program lojalnościowy księgarni. Natomiast jeśli klient posiada już działającą stronę, to warto ją też dodać do tego porównania, by dowiedzieć się, jak wypada na tle innych firm.
  3. Przeprowadzenie badania – na przeprowadzenie badania można zarezerwować ok. 1-2 dni. Oczywiście wszystko zależy od znajomości branży, budżetu i harmonogramu projektu oraz stopnia, w jakim chce się poznać te strony. Ja najczęściej na badanie rezerwuję sobie maksymalnie jeden dzień.
  4. Rejestrowanie wyników – w czasie przeprowadzania analizy należy jej efekty notować, by móc później przekazać je klientowi i na ich podstawie podjąć rozsądne decyzje. Jak zapisywać wyniki?

    • Checklista – umożliwia przedstawienie wyników w tabeli, np. korzystając z arkusza kalkulacyjnego. Dzięki niej można w jednym miejscu zebrać i szybko porównać konkurentów. Nie oferuje ona wielu szczegółów, ale jeśli celem badania było ogólne porównanie, to checklista jest dobrym wyborem.
    • Dokładna analiza – może być również przedstawiona w tabeli — dana tabela dotyczy pogłębionej analizy jednego konkurenta. W tym przypadku opisane zostają konkretne właściwości i funkcjonalności, a także treść, która jest oferowana lub której brakuje. Trudniej jest porównać ze sobą kilka stron, jednak dokładniejszy wgląd daje lepszą podstawę do wyciągania wniosków.
    • Zrzuty ekranu – odpowiednie obrazy stron, wraz z załączonymi notatkami dotyczącymi każdego z omawianych elementów sprawiają, że łatwiej jest zobrazować sobie, o czym jest mowa i potem się do tego odnosić. Nie jest to tak szczegółowa forma, jak dokładna analiza ani tak łatwe do porównań jak checklista, jednak wspaniale nadaje się do zaprezentowania efektów, czy to w formie prezentacji, czy wydruków powieszonych na ścianie.

Analiza porównawcza

Podsumowanie

Analiza konkurencji jest ważnym elementem procesu projektowania. Przede wszystkim pozwala na zdobycie informacji na temat branży, w jakiej funkcjonować ma docelowy produkt. Dzięki przeprowadzeniu tego badania można również uzyskać informacje o tym, jak komunikować się z klientami, jakie mogą być ich oczekiwania, a nawet, do jakich standardów przywykli. Na jej podstawie można stworzyć wiele hipotez odnośnie sposób ulepszenia tej komunikacji, a także postarać się wyróżnić produkt na rynku.