Akeneo PIM

30 września 2016 3min.

Akeneo PIM dla e-Commerce

W poprzednim artykule opisywałem korzyści z wdrożenia w firmie oprogramowania klasy PIM (ang. Product Information Management). Wnioski (mam nadzieję) były jasne — jeśli zarządzanie informacją produktową jest skomplikowane, warto zainwestować w PIM już dzisiaj, żeby w efekcie oszczędzić czas i pieniądze.

Zawartość artykułu:

  1. Powiew świeżości
  2. I już!

Przypomnijmy: wdrożenie PIM to:

  • centralizacja zarządzania informacją produktową,
  • łatwość wymiany danych,
  • większa kontrola nad danymi.

Dzisiejszy wpis poświęcę Akeneo — narzędziu, które powinieneś wziąć pod uwagę przy wyborze PIM dla swojego biznesu.

Powiew świeżości

Akeneo spośród konkurencji wyróżnia jedna ważna cecha — jest rozwiązaniem bardzo młodym, jeśli chodzi o cykl życia produktu. To powoduje, że aplikacja została zaplanowana w kontekście bieżących potrzeb rynkowych, zarówno pod względem biznesowym, jak i funkcjonalnym. Efekt wyszedł całkiem niezły, interfejs jest przejrzysty i estetyczny, a poruszanie się po kolejnych zakładkach nie przysparza problemów.

Akeneo logo

Co więcej, będąc rozwiązaniem opartym o Oro Platform, Akeneo od strony technicznej jest po prostu dobrze oprogramowane, dzięki czemu łatwo je rozwijać i utrzymywać. Dla Ciebie to też ważna informacja, bo nie musisz wiązać się z jednym dostawcą.

Praca z Akeneo PIM sprowadza się do trzech prostych czynności:

1. Zbierz w Akeneo PIM

Podstawową funkcjonalnością każdego rozwiązania PIM jest kolekcjonowanie podstawowych danych z wszystkich źródeł dostępnych w firmie. Tymi źródłami mogą być:

  • pliki (CSV, XML, XLS, etc.),
  • produktowe bazy danych,
  • systemy wewnętrzne (np. ERP).

Wszystkie wymienione powyżej źródła łączy jedna wspólna cecha — produkty znajdują się tam w niepełnym zakresie i edycja danych nie jest przyjaznym zadaniem. Akeneo znacznie ułatwia proces gromadzenia informacji produktowych, dzięki wbudowanym mechanizmom importu danych. Dzięki temu możemy tworzyć szablony importów i automatyzować ten proces.

Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby oprogramować własne mechanizmy importu, dzięki czemu obsłużymy nawet skomplikowane źródła danych.

Akeneo lista kolektorów
Akeneo – lista kolektorów

2. Wzbogać w PIM Akeneo

Mamy już produkty w bazie danych. Teraz najważniejszym zadaniem jest wzbogacenie danych produktowych. Tak jak wspomniałem, systemy, z których przychodzą produkty, niekoniecznie dysponują pełną informacją produktową. Zwyczajnie nie ma potrzeby przechowywania tam takich informacji. Najczęściej zbiór informacji jest niewystarczający dla wymagających klientów i konkurencyjnego rynku e-biznesu.

Akeneo umożliwia nam rozbudowanie informacji produktowej w zakresie:

  • kategoryzacji produktów (wielopoziomowej i wielogrupowej),
  • atrybutów produktowych,
  • rozszerzonych opisów produktów,
  • mediów i załączników,
  • powiązań między poszczególnymi produktami.

Co więcej, dane można wprowadzać w wielu językach i dla wielu kanałów osobno, co w większości przypadków jest koniecznością.

Katalog produktów Akeneo
Akeneo – katalog produktów

3. Udostępnij w Akeneo PIM

Tak przygotowane dane możemy udostępnić dla każdego kanału sprzedaży, jakim dysponuje firma. Dzięki (znów) wbudowanym mechanizmom możemy:

  • wyprodukować dowolne pliki wymiany danych,
  • wysłać dane bezpośrednio do kanału przez konektor.

Eksportowanie danych Akeneo
Eksportowanie danych w Akeneo

I już!

Te trzy podstawowe operacje:

  • zbieranie,
  • wzbogacanie,
  • udostępnianie,

to dokładnie taki zestaw, jaki jest potrzebny w realnym świecie. Mając doświadczenie z wieloma rozwiązaniami tej klasy, trudno wyobrazić sobie coś bardziej przyjaznego użytkownikowi niż proste „raz, dwa, trzy”. Oczywiście razem z aplikacją dostajemy więcej: możliwość konfiguracji grup wariantów, rodzin produktów, walut, typów relacji, etc. Rozwiązania sprosta więc nawet bardziej zaawansowanym potrzebom użytkowników.