Testy eksploracyjne w e-Commerce

Jedną z technik testowania opartą na doświadczeniu testera jest test eksploracyjny, który to według nomenklatury słownika ISTQB to nieformalna technika projektowania testów, w której tester projektuje testy podczas ich wykonywania oraz wykorzystuje informacje zdobyte podczas testowania do projektowania nowych i lepszych testów [wg Bacha].

Przyjrzyjmy się bliżej tej definicji:

  • nieformalna technika projektowania testów: zazwyczaj brak jest scenariuszy testowych, jednak istnieją narzędzia służące wsparciu automatyzacji testów eksploracyjnych;
  • tester projektuje testy podczas ich testowania: tester przeglądając aplikację czy stronę internetową sprawdza funkcjonalności dostępne dla użytkowników intuicyjnie, jednak na podstawie określonej przez siebie strategii testowania;
  • wykorzystuje informacje zdobyte podczas testowania do projektowania nowych i lepszych testów: testy eksploracyjne są bardzo przydatne jako inspiracja do tworzenia nowych przypadków testowych, potrzeby wprowadzania automatyzacji kolejnych komponentów aplikacji, strony czy ujawnieniu luk w istniejących przypadkach testowych;

Jednym z najważniejszych założeń testów eksploracyjnych jest określenie czasu potrzebnego na sesję testową. Sesja polega na nieprzerwanym, ciągłym testowaniu określonej aplikacji czy strony internetowej. Założenie określonego czasu jest tutaj bardzo istotną kwestią: poświęcenie zbyt małej ilości czasu spowoduje brak możliwości przetestowania wszystkich najważniejszych elementów, zaś narzucenie sesji, która trwa wiele godzin, powoduje znużenie osoby wykonującej test i zmniejszy efektywność testu. Na długość sesji testowej mają wpływ takie czynniki jak: doświadczenie i intuicja testera (początkujący tester będzie potrzebował więcej czasu niż ten już bardziej doświadczony), warunki środowiska testowego (sprzęt, w przypadku testowania na urządzeniach mobilnych, rodzaj połączenia) czy złożoność danego systemu (np. ilość zależności pomiędzy modułami systemu)

Testy eksploracyjne

Testerzy przystępują do tej formy testów, bez przygotowanych wcześniej przypadków testowych, główną ideą testów jest określony cel, który zazwyczaj jest opisany krótko i zwięźle: od 140 do 160 znaków i nakreśla ogólną ideę tego co chcemy zweryfikować. Następnie zaczyna się sesja testów eksploracyjnych, która trwa założony czas. Co ważne w czasie na sesję testową uwzględniony jest również czas na konfigurację swojego środowiska testowego oraz na zbieranie i raportowanie błędów, które zostały wychwycone przez testera podczas testów.

Oprócz określeniu sesji testowej, równie istotnym elementem jest wyznaczenie przez testera strategii testów. Dla serwisów e-Commerce strategie testowania eksploracyjnego mogą być oparte o:

  • dokonanie procesu zakupowego na dostępne możliwe sposoby: jak wiadomo, sklepy internetowe oferują różne drogi do osiągnięcia najważniejszego celu czyli zakupu danego produktu czy usługi, eksplorując pod kątem takiej strategii, tester ma możliwość sprawdzenia poprawności kolejnych kroków procesu sprzedażowego;
  • eksploracja serwisu z poziomu określonego typu użytkownika (niezalogowany, zalogowany, klient “VIP” itp): serwisy mogą się różnić funkcjonalnością w zależności od tego czy użytkownik jest zalogowany, nie zalogowany, jaką walutą operuje w serwisie, a proces zakupowy może się różnić również dla użytkownika ze zniżkami, z programem lojalnościowym itp. itd.;
  • dodawanie/usuwanie poszczególnych produktów, użytkowników czy usług z poziomu administratora: ważną kwestią, która może być poddana testom eksploracyjnym jest konfiguracja elementów z poziomu panelu administracyjnego (oczywiście takie testy swobodnie lepiej wykonywać na środowisku testowym, aniżeli na „żywym” organizmie :).

Podsumowując: Jeśli chcesz „wyeksplorować” serwis e-Commerce, aby znaleźć inspirację do napisania nowych testów automatycznych, chcesz się lepiej zapoznać z serwisem czy poznać go z perspektywy różnych użytkowników: ustal potrzebny czas na sesję testową, określ dobrą strategię przy założonym jasnym celu testowania.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn