Historia Magento | Blog X-Coding
historia-magento

Historia Magento

15.10.2019 / / Developers

Ostatnie lata to prawdziwe ukoronowanie wieloletniej podróży Magento ku staniu się znanym na całym świecie rozwiązaniem dla e-Commerce. W tym roku platforma po raz trzeci z rzędu zyskało tytuł najlepszej w kategorii Leaders wg badania „Magic Quadrant for Digital Commerce Platforms” od Gartner Inc.

Zanim jednak Magento podbiło serca przedsiębiorców, przeszło długą drogę, która rozpoczęła się w 2007 roku. Zapraszamy do niezwykłej podróży w czasie przez historię Magento.

Styczeń 2007

Tu zaczynamy naszą podróż.

Roy Robin rozpoczyna rozwijać Magento. Sam e-Commerce nie jest jeszcze popularny na szeroką skalę, a największym konkurentem Magento jest osCommerce.

Kto by się spodziewał, że ponad dekadę później rozwiązanie stworzone przez Robina będzie liderem wśród platform do sprzedaży online?

31 sierpnia 2007

Po kilku miesiącach poświęconych na rozwój platformy, ma miejsce premiera wersji beta oznaczonej jako 0.6.12383.

18 czerwca 2008

Magento ma już za sobą kilka updatów:

  • 1 marca,
  • 28 kwietnia,
  • 8 maja,
  • 22 maja,
  • 10 czerwca.

Wreszcie 18 czerwca mamy oficjalne wydanie Magento 1.0 — Roy Robin rozpoczyna walkę o miano twórcy najlepszej platformy e-Commerce na świecie.

24 lipca 2008

Wypuszczona została wersja 1.1. Teraz możemy używać Virtual Products i Bundled Products. Klienci mają kilka nowych atrybutów, takich jak datę urodzenia lub suffix i preffix do imienia i nazwiska. Są już obsługiwane podatki dla Unii Europejskiej i Kanady.

Magento 1.1 to naprawdę stabilna wersja Community Edition.

29 grudnia 2008

Kolejna aktualizacja i kolejny duży krok dla Magento.

W Magento 1.2 możemy używać już Downloadable Products. Wprowadzono wyszukiwanie pełnotekstowe, a w wynikach wyszukiwania jest już możliwa nawigacja warstwowa. To dobra zmiana — w końcu wyszukiwarka to jeden z najważniejszych elementów w e-Commerce.

30 marca 2009

Magento 1.3 Community Edition jest już dostępne. Co znajdziemy w środku?

Opcje niestandardowe dla produktów mogą być teraz definiowane jako data (ew. z konkretnym czasem) lub plik. Jeśli chcesz oferować klientom spersonalizowany kubek z ich własnym zdjęciem — w Magento to już nie problem. Wdrożono również Flat Catalog dla poprawy wydajności.

Możemy też dodać swój własny atrybut jako sortowalny i użyć go na stronie kategorii.

Pojawia się moduł Magento Compiler, aby zapobiec problemom z wydajnością przy pracy z tak wieloma plikami.

12 lutego 2010

Dzięki Magento 1.4 informacje o błędach nie są już domyślnie widoczne dla każdego, co utrudnia wyciek wrażliwych danych. PayPal dorobił się własnego dedykowanego modułu, który pozostanie z nami do dziś. Moduły płatności zaczęły też wspierać funkcję 3D Secure dla kart kredytowych. Administratorzy mogą używać teraz edytora WYSIWYG do kreowania CMS i informacji w obrębie produktów i kategorii.

Wydanie Magento 1.4 to też duży krok dla SEO. Od teraz Magento zachowuje stare URL-e produktów i przekierowuje klientów do nowych. Nieźle!

Prywatnie, Magento 1.4 to dla mnie bardzo ważna wersja — pierwsza z którą pracowałem.

8 lutego 2011

Wraz z nadejściem Magento 1.5 admini zyskali możliwość ustanawiania własnych statusów zamówień z poziomu panelu administracyjnego oraz edycji podanych przez klientów adresów. Deweloperzy z kolei doczekali się WS-I Compliance dla API, a klienci — opcji dodawania wiadomości do zamówienia z poziomu koszyka.

Czerwiec 2011

Ebay decyduje się na zakup Magento i podaje do wiadomości publicznej:

The deal follows eBay’s acquisition of a minority stake in the company in 2010. eBay now owns 100 percent of the outstanding shares of Magento. Terms of the deal were not disclosed.

Nieoficjalnie mówi się, że cena wynosiła około 180 mln dolarów.

8 sierpnia 2011

Pojawia się Magento 1.6. Handlowcy z wieloma wersjami konfigurowalnych produktów mogą teraz generować SKU dla prostych produktów. Klienci mogą korzystać z trwałych koszyków zakupowych i czuć się nieco bezpieczniej dzięki dwuetapowemu procesowi resetowania hasła (jak to możliwe, że wdrożenie tej funkcjonalności zajęło aż 4 lata?!).

Ponownie wprowadzono reindeksowanie. Można w bezpieczny sposób uruchamiać je dwukrotnie w tym samym czasie (np. częściowy i pełny reindex).

30 listopada 2011

Ruszają prace nad Magento 2.

24 kwietnia 2012

Magento 2 właśnie powstaje w tle, ale prace nad Magento 1 nie ustają, a Magento 1.7 ujrzało właśnie światło dzienne. Jednym z nowych funkcjonalności jest CAPTCHA. Z punktu widzenia deweloperów najważniejszą z nowych funkcjonalności jest REST API.

Administratorzy mogą teraz automatycznie generować kody rabatowe dla promocji koszyka i dostosowywać ceny dla grup klientów.

11 grudnia 2013

Magento przepisuje liczenie podatków (w tym zaokrąglanie podatków i reguły obliczeń) i publikuje to jako wersję Magetno 1.8. Moduł Redis jest w tej wersji dostępny jako funkcjonalność core’owa.

13 marca 2014

Mobilna rewolucja puka do drzwi – Magento 1.9.0 wprowadza szablon RWD.

24 listopada 2014

Magento 1.9.1 zostało wydane a wraz z nim swatche dla opcji produktów. Użytkownicy mogą teraz kliknąć prawdziwy zielony przycisk, zamiast wybierać opcję „zielony” z dropdown menu.

RWD staje się coraz lepsze i lepsze.

7 lipca 2015

Do Magento trafia Magento Test Framework (MTF), które jest narzędziem mogącym uruchomić prawie 170 zautomatyzowanych testów funkcjonalnych. Celem jest poprawa jakości implementacji i uczynienie łatwiejszym wykonywanie podstawowych testów akceptacyjnych przy dodawaniu rozszerzeń, dokonywaniu personalizacji lub aktualizacji Magento.

17 listopada 2015

Magento 2.0 jest już z nami!

Transformation of Magento Platform. Flexible architecture supporting innovation and fast time to market and enterprise-level scalability and performance” — to obietnice od Magento

Jaka jest rzeczywistość? Nowa platforma nie jest wystarczająco stabilna, żeby używać jej produkcyjnie. Sporo krytycznych błędów powstrzymuje agencje przed dedykowaniem dużej ilości zasobów dla nowej wersji platformy.

20 stycznia 2016

Magento 2.0.1 pojawia się zaledwie kilka miesięcy po premierze wersji 2.0. Z nowości zawiera wsparcie dla PHP 7.0.2, ale w większości skupia się na naprawie błędów z poprzedniego wydania. Można powiedzieć, że kilka z nich jest nieco krępujących (jak możliwość edycji przez klienta cudzej recenzji produktu lub widok szczegółów cudzego zamówienia oraz fakt, że reindeks adresów URL nie działa poprawnie nawet na przykładowych danych).

28 stycznia 2016

Magento 2.0.2 skupia się na rozwiązywaniu problemów związanych z aktualizacją wersji 2.0.0 do 2.0.1. Jak widać, platforma wciąż jeszcze jest bardzo młoda 🙂

31 marca 2016

Pojawia się Magento 2.0.3. Co nowego? To bez znaczenia, jutro zastąpi ją wersja 2.0.4.

1 kwietnia 2016

Na rynek trafia Magento 2.0.4.

Po miesiącu od 2.0.2 możemy zobaczyć nowy zestaw poprawek:

  • „Magento teraz z powodzeniem importuje istniejące produkty, jak również produkty wykorzystujące niestandardowe adresy URL”.
  • „Podczas uaktualniania skrypt setup:config:set nie usuwa już wartości w pliku env.php.”

Wygląda na to, że jest jeszcze sporo do zrobienia…

28 kwietnia 2016

W Magento 2.0.5 poradzono sobie z niektórymi problemami wydajnościowymi (np. podwójnymi zapytaniami na stronach CMS, kategorii i produktu).

Hmmm, jeśli zwraca się uwagę na wydajność podczas pracy (a niewątpliwie twórcy Magento powinni), nie powinno być tak wielu błędów w tym obszarze…

17 maja 2016

Redis jako baza przechowywania sesji znajduje się już w core Magento 2.0.6. Wreszcie doczekaliśmy się nowej funkcjonalności, zamiast samej naprawy błędów.

24 maja 2016

Po tygodniu od poprzedniego wydania, Magento 2.0.7 pojawia się, aby naprawić problem z bramką płatniczą i PHP 7.0.3.

23 czerwca 2016

Pojawia się kolejna wersja Magento — Magento 2.1. Stabilizacja wersji Magento 2.0 i wydanie nowej zajęło pół roku.

Magento 2.1 oferuje PayPal in-context checkout i przetwarzanie zapisanych kart kredytowych. Interfejs administratora ulega zmianie. Wiele tutoriali wymaga aktualizacji w celu zapewnienia kompatybilności z nowym interfejsem.

19 lipca 2016

Wchodzi Magento 2.1, ale wciąż jest oferowany support dla Magento 2.0. W wersji 2.0.8 znajdujemy poprawki błędów.

11 sierpnia 2016

Masz wiele wariantów konfiguracji produktu? Magento 2.0.9 może teraz zaoferować lepszą wydajność sklepu.

30 sierpnia 2016

Magento 2.1.1 oferuje lepszy proces wdrażania (poprawka do magento setup:upgrade –keep-generated), który może skrócić czas niedostępności systemu produkcyjnego.

11 października 2016

Nasz stary przyjaciel, Magento 1.9 zyskuje kilka nowych funkcjonalności. Poprawiono błąd w bibliotece Zend_Mail i wprowadzono zmiany związane z aktualizacją w serwisie PayPal IPN.

W tej wersji istnieje limit zapytań o przypomnienie hasła, które mogą powodować problemy z wydajnością, gdy są używane przez adwersarzy.

12 października 2016

Dziś światło dzienne ujrzały aż dwa wydania.

Magento 2.0.10 i Magento 2.1.2 są kompatybilne z MySQL 5.7. API zyskało metody ShipOrder & InvoiceOrder. Magento 2.1.2 oferuje obsługę PHP 7.0.4 i 5.6.5.

14 grudnia 2016

Kolejne ulepszenie API — Magento 2.0.11 pozwala na przetwarzanie zwrotów zamówień i faktur poprzez zapytania API.

Konfigurowalne produkty z wieloma wariantami nie mają już destrukcyjnego wpływu na wydajność interfejsu w panelu administracyjnym. Można również importować i eksportować pliki CSV ze znakami specjalnymi.

Te same ulepszenia są obecnie dostępne w Magento 2.1.3. Ponadto Magento 2.1.3 zwiększa wydajność sklepu, usuwając nadmierne i powolne zapytania SQL związane z mediami. Indekser produktów nie wymaga już dużej tymczasowej alokacji pamięci tabel w MySQL dla dużych katalogów produktowych.

7 lutego 2017

Luka w bibliotece Zend_Mail zostaje usunięta w wydaniach Magento 2.0.12 i Magento 2.1.4.

21 lutego 2017

Jak podają deweloperzy Magento:

Magento 2.1.5 release updates the copyright date in every file. It does not contain any functional changes or > security improvements. Isolating these changes in a single release is intended to simplify future updates and > developer workflow.”.

17 kwietnia 2017

Magento 2.0.13 wprowadza te same zmiany do wersji 2.0 co wersja 2.1.5 do wersji 2.1.

28 kwietnia 2017

Strona kategorii zyskuje kilka ulepszeń wydajnościowych. Proces przeliczania ceny przebiega do 5% szybciej, stanów magazynowych do 20%. 5 razy szybciej działają konfigurowalne produkty, a 3% – nawigacja fasetowa. Wszystko to jest dostępne w Magento 2.1.6 wraz ze zoptymalizowaną kompresją obrazków (do 50% szybsze i mniejsze operacje na plikach systemowych).

31 maja 2017

Optymalizacja kompresji obrazków niestety nie działa tak dobrze, jak brzmi i doczekuje się zmiany już w Magento 2.1.7. Kompresowane obrazki nie mają jednakowych rozmiarów — część z nich kompresuje się w oczekiwany sposób, inne są znacznie zmniejszone, co wywołuje pikselozę na monitorach klientów.

Magento 2.0.14 zapewnia wsparcie dla rozszerzenia numerów MasterCard BIN (numery kart zaczynające się od 2 zamiast 5).

21 czerwca 2017

Magento 2.0.15 otrzymuje taką samą zmianę w serwisie IPN systemu PayPal, jaką Magento 1.9 oferowało w ubiegłym roku.

9 sierpnia 2017

Na rynek trafia Magento 2.1.8. Nie ma już Magento Community Edition. Jest Magento Open Source!

Oprócz zmiany nazwy zyskujemy też spore ulepszenia SCD (Static Content Deploy) — teraz jest szybszy i może być wykonany dla konkretnego języka interfejsu. Poprawiono też indekser URL-rewrite. Wywołanie indeksowania poprzez interfejs administracyjny działa nawet dla 1 000 000 klientów w systemie.

14 września 2017

W ramach procesu aktualizacji Magento 2.1.9 wprowadzono pewne ulepszenia. Zmiany pojawiają się w API USPS. Warto zwrócić uwagę na szybkość ich wdrażania — te z dnia 1.09.2017 r. w USPS, są już dostępne w nowym wydaniu Magento zaledwie 2 tygodnie później.

26 września 2017

Magento Open Source 2.2.0 jest już z nami!

Co nowego? Kilka ciekawostek:

  • zrezygnowano z wsparcia dla PHP 5.6 i Varnish 3,
  • dodano wsparcie dla PHP 7.1 Varnish 5, oraz MySQL 5.7,
  • wdrożono pipeline (nie wiesz co to jest? Powinieneś przeczytać: https://devdocs.magento.com/guides/v2.3/config-guide/deployment/pipeline)
  • indexers nie mają już wpływu na klientów, indeksy działają w oparciu o przetwarzanie cząstkowe,
  • koszyki z około 300 liniami produktów działają już dobrze (nie ma problemów wydajnościowych, co może być ważne szczególnie dla klientów B2B).

7 listopada 2017

Magento 2.2.1 oferuje integrację z Signifyd Fraud Protection (platforma 3rd party). Komunikaty podczas aktualizacji są bardziej przyjazne dla użytkownika i pomagają w usuwaniu błędów.

W tej wersji rozwiązane są też problemy z tłumaczeniami w JavaScript. Możemy używać poleceń php bin/magento i18n:collect-phrases do stworzenia pakietu językowego.

12 grudnia 2017

Wraz z Magento 2.2.2, Magento Testing Framework staje się Magento Functional Testing Framework. Więcej informacji można znaleźć tutaj: https://devdocs.magento.com/guides/v2.3/mtf/mtf_introduction.html

27 lutego 2018

Magento 2.2.3 zapewnia wsparcie dla Elasticsearch 5.x i lepsze (bardziej zgranularyzowane) ACL do zarządzania pamięcią podręczną.

2 maja 2018

Vertex — zewnętrzny dostawca zaawansowanych informacji do obliczeń podatkowych — pojawia się w Magento 2.2.4. Klient może w tej wersji także korzystać z płatności Amazon Pay i Klarna Payments.

21 maja 2018

Adobe nabywa Magento za prawie 1,7 miliarda dolarów. To około 10 razy więcej niż cena, którą 7 lat wcześniej zapłacił eBay.

1 lipca 2018

Magento 2.2.5 przynosi poprawę indeksowania i wydajności wyników wyszukiwania o około 15%. Catalog search full text indexer i category product indexer działają teraz równolegle. Jest jeszcze jedna interesująca zmiana. Programiści Magento naprawiają błąd z multistore, wprowadzonym przez Magento 2.2.4.

Wczesne aktualizowanie przynosi szybką poprawę bezpieczeństwa, ale może też wpływać na działanie sklepu – nie zapominaj, aby testować każdą aktualizację!

18 września 2018

W Magento 2.2.6 pojawia się wiele ulepszeń wydajności:

  • skrócenie czasu komendy catalog:images:resize o 90%,
  • skrócenie czasu indeksowania category product indexer o 98% (z 40 min do 1 min dla 100 000 kategorii),
  • obniżenie czasu ponownego indeksowania reguł promocji katalogowych o 80%,
  • indekser cen katalogowych jest teraz wielowątkowy,
  • skrócenie czasu potrzebnego na załadowanie stron kategorii dla produktów, które posiadają wiele atrybutów (powyżej 500, ale nie tylko w ramach jednego zestawu atrybutów),
  • skrócenie czasu ładowania menu zawierającego wiele kategorii.

28 listopada 2018

Magento 2.2.7 przynosi nowe atrybuty do GTM i współpracuje z nes UPS API endpoints.

Magento 2 jest teraz w centrum uwagi, ale pierwsza wersja wciąż nie ulega zapomnieniu. Magento 1.9.4 obsługuje teraz PHP 7.2.

I…

Magento 2.3.0 jest już z nami! A wraz z nim wiele zmian na lepsze:

  • Magento Inventory (Multi-Source Inventory),
  • GraphQL,
  • Declarative DB schema,
  • Async i Bulk REST API,
  • wsparcie dla PHP 7.2.x,
  • Elasticsearch (wcześniej tylko w Magento Commerce),
  • autoryzacja dwuetapowa.

To naprawdę duży krok dla Magento. Więcej o Magento 2.3 przeczytasz w naszym artykule.

26 marca 2019

Magento 2.2.8 wprowadza wsparcie dla Elasticsearch 6 (koniec wsparcia dla Elasticsearch 5 nastąpił 11 marca 2019 r.). To samo dotyczy Magento 2.3 z Magento 2.3.1.

Magento 2.3.1 przynosi jeszcze kilka usprawnień:

  • pojawia się wsparcie dla Redis 5,
  • tworzenie zamówień z wykorzystaniem interfejsu administracyjnego zostało przerobione w celu wyeliminowania opóźnień w edycji adresów rozliczeniowych i wysyłki,
  • Magento może teraz obsłużyć klientów z trzema tysiącami adresów bez problemów z wydajnością,
  • informacje z checkoutu pozostają bez zmian po aktualizacji koszyka (poprzednio, gdy klient aktualizował swój koszyk, wszystkie informacje wprowadzone wcześniej podczas realizacji zamówienia, np. adres wysyłki, były usuwane).

25 czerwca 2019

Pojawia się Magento to 2.3.2. Jak widzimy w changelogu, nastąpiła poprawa wydajności, znacząca poprawa czasu reakcji platformy przy dużym obciążeniu i asynchronicznych procesach w tle: generowanie kuponów, masowa edycja produktów, eksport danych (np. 200 tys. produktów).

Wszyscy czekają na Magento 2.3.3, której premiera zapowiedziana została na późny wrzesień/wczesny październik 2019.

8 października 2019

Doszliśmy już do końca naszej podróży w czasie.

Magento zgodnie z obietnicą wprowadza dwie nowe wersje: 2.3.3 oraz 2.2.10. Obie zawierają zestaw poprawek bezpieczeństwa, ale wersja 2.3.3 oferuje o wiele więcej:

  • zgodność dla PSD2 dla corowych metod płatności,
  • kolejną serię poprawek przeciwko atakom XSS,
  • wsparcie dla PHP 7.3 i Varnish 6.2.0,
  • aktualizację elementów Zend Framework 2 do wersji LTS (long time support),
  • w przypadku sklepów z wieloma produktami w kategorii — umożliwienie wyłączenia automatycznego generowania URL produktów na zapisie kategorii, co mogło znacząco wpływać na wydajność,
  • możliwość przeniesienia część stylów CSS na dół wygenerowanego kodu HTML, co przyśpiesza renderowanie strony.

Podsumowanie

W ciągu 12 lat ewolucji Magento, platforma doczekała się wielu zmian. Obecnie szacuje się, że na rynku działa około 250 000 aktywnych e-Commerce, korzystających z tego rozwiązania. Zważywszy na ciągły rozwój Magento, myślę, że śmiało można założyć wzrost tej liczby w kolejnych latach. Nie pozostaje nam nic innego jak śledzić dalsze losy tej platformy.