Nowy e-Commerce
dla Poczty Kwiatowej ®

O Poczcie Kwiatowej ®
Poczta Kwiatowa ® sp. z o.o. zaczynała jako pionier sprzedaży kwiatów w kanale e-Commerce, obecnie jest liderem w branży wysyłki kwiatów na terytorium Polski. Marka Poczta Kwiatowa® jest rozpoznawalna przez konsumentów na terenie całego kraju. Poczta Kwiatowa® umożliwia wysyłkę kwiatów do dowolnego miejsca w Polsce w czasie krótszym niż 4 h oraz doręczenie ich za granicę do ponad 150 państw. Firma wytycza trendy florystyczne w Polsce i została wyróżniona za jakość usług licznymi nagrodami oraz certyfikatami, zarówno konsumenckimi, jak i fachowymi w branży E-commerce.
Wymiana e-Commerce
Współpraca między Pocztą Kwiatową® a X-Coding rozpoczęła się w efekcie podjętej decyzji o zmianie systemu e-Commerce. Wpływ na to miało kilka kluczowych czynników:

Wydajność jest dzisiaj problemem wielu popularnych sklepów internetowych. Brak rygorystycznego podejścia do ich działania skutkuje realną utratą przychodów.
Czas ładowania poszczególnych stron to wskaźnik, który powinien być monitorowany na każdym etapie projektowym i powdrożeniowym.
Obecnie minimalne wymagania to:
- strona główna – 1-2 sekundy,
- każda inna strona w procesie zakupowym – 2-3 sekundy.
Witryny, które nie spełniają tych wymagań, nie są użyteczne dla klientów i powodują tendencję do wyjścia ze sklepu.
Wdrożenie projektu
Naszym zadaniem było kompleksowe wdrożenie nowej platformy, która przede wszystkim zapewni bezproblemowy dostęp klientom, a jednocześnie będzie spełniała ich oczekiwania.

Wybór silnika aplikacji
Zdecydowaliśmy się na wybranie Magento jako podstawowego silnika aplikacji. Za podjęciem decyzji przemawiały wysokie wymagania klienta w zakresie funkcjonalności systemu, potencjalnych możliwości dalszego rozwoju, a także wskazane wyżej potrzeby dotyczące stabilności aplikacji.
Doświadczenie zespołu pod kątem optymalizacji wydajnościowej projektów opartych o platformę Magento pozwoliło wdrożyć system spełniający wysokie wymagania pod kątem szybkości działania witryny.

Agile
Etap wdrożeniowy został podzielony na dwutygodniowe sprinty, planowane i opisywane na bieżąco przez zespół projektowy złożony z przedstawicieli obydwu firm.
Taka synergia podczas prac projektowych w naszym przekonaniu jest konieczna do dostarczenia projektu o optymalnej wartości. Bieżąca, sumienna praca obu stron na rzecz projektu powoduje:
- zwiększenie świadomości o powstającym projekcie,
- możliwość reagowania na zmiany (które w przypadku innowacyjnych projektów pojawiają się nawet co dzień),
- obniżenie kosztów wytworzenia oprogramowania,
- zwiększenie efektywności komunikacji między firmami.
Ostatecznie etap wdrożeniowy przed premierą zajął 10 sprintów pracy 8-osobowego (stałego) zespołu projektowego.

Dedykowane funkcjonalności
Poczta Kwiatowa® to przede wszystkim platforma innowacyjna, będąca pionierem w swojej branży. Z tego powodu wiele funkcjonalności jest nietypowych i wymagających indywidualnych rozwiązań.
W efekcie, w projekcie zostały wdrożone 23 dedykowane moduły, odpowiadające realizację między innymi:
- integracji z zewnętrznymi systemami,
- zaawansowanego wariantowania produktów,
- warunkowania daty doręczenia produktu,
- zarządzania ofertą.
Szczególnie warto zwrócić uwagę na zaawansowane warunkowanie i wariantowanie produktów, które ze względu na charakter prowadzonej działalności jest niespotykany w innych rozwiązaniach e-Commerce.

Integracja z usługami
Poza funkcjonalnościami, sklep został zintegrowany z wieloma usługami, zarówno zewnętrznymi jak i wewnętrznymi firmy, takimi jak:
- modułowy pakiet planowania zasobów przedsiębiorstwa,
- dedykowane oprogramowanie logistyczne firmy,
- płatności online (m.in. PayPal, Skrill, Sofort, Polcard).
Wydajność aplikacji
Jednym z kluczowych czynników decydujących o powodzeniu projektu była skalowalność aplikacji.
W celu zapewnienia maksymalnej wydajności platformy, zastosowaliśmy szereg mechanizmów sprzętowych i programowych, m.in:
- load balancer,
- dedykowany serwer bazodanowy oraz serwer obsługujący cache,
- dedykowany serwer obliczeniowy,
- wielopoziomowe mechanizmy cache
- mechanizmy przyśpieszania ładowania strony przez zmniejszenie ilości żądań generowanych przez podstrony serwisu,
- zaawansowane mechanizmy optymalizacji kodu HTML oraz CSS i JS,
- optymalizacja przechowywania sesji użytkowników,
- mechanizm CDN.
Efekty i dalszy rozwój
Efektem przeszło 3500 h przepracowanych w projekcie jest jedno z największych dedykowanych wdrożeń Magento w Polsce.
Zespołowi udało się także osiągnąć najważniejsze cele postawione przed projektem:
- wdrożenie wydajnej platformy obsługującej ponad 1000 jednoczesnych użytkowników,
- przystosowanie funkcjonalności Magento do potrzeb klientów Poczty Kwiatowej,
- zaawansowane integracje w środowisku wewnętrznym IT firmy.
Obecnie projekt znajduje się w fazie dynamicznego rozwoju, by jeszcze lepiej spełniać oczekiwania swoich klientów.