Ile kosztuje sklep na Magento?

24.08.2018 / / E-Commerce

Na wybór platformy sprzedażowej składa się wiele czynników — jednym z nich jest cena realizacji. Ile kosztuje sklep na Magento? Co ma wpływ na ostateczne koszty i jak je zoptymalizować? W X-Coding wierzymy, że szczerość to podstawa udanej relacji biznesowej, dlatego stworzyliśmy poradnik, w którym znajdziesz odpowiedzi na powyższe pytania. Zapraszamy do lektury!

Koszt wdrożenia Magento różni się w zależności od agencji, której powierzysz to zadanie. Przestrzegamy przed wpadnięciem w pułapkę kierowania się wyłącznie ceną. Naprawa błędów powstałych podczas nieprawidłowo przeprowadzonego wdrożenia może ostatecznie kosztować Cię znacznie więcej niż inwestycja w zatrudnienie doświadczonej agencji. Stawka godzinowa specjalisty Magento waha się od kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych. A co odpowiada za ilość zer, która znajdzie się na Twojej fakturze? O tym w dalszej części artykułu.

Co ma wpływ na koszt wdrożenia sklepu na Magento?

Koszt wdrożenia sklepu internetowego zależy od wielu czynników. Pozytywna wiadomość jest taka, że jesteś w stanie — przynajmniej częściowo — przewidzieć go samemu. Jeszcze zanim skontaktujesz się z agencją oferującą wdrożenie, zadaj sobie kilka pytań.

Podstawowe z nich to:

  • Do kogo kieruję swoją ofertę (Innymi słowy „Jaki jest mój model biznesowy: b2c, b2b czy b2x”)?

  • Jak wiele funkcjonalności potrzebuję?

  • Czy chcę zintegrować sklep z innymi systemami, np. do zarządzania stanami magazynowymi (WMS), publikacji treści (CMS)? Jakimi?

  • Jak dużego stopnia personalizacji silnika e-Commerce oczekuję? Czy wystarczy mi gotowy szablon? A może zależy mi na rozwiązaniu szytym na miarę?

To tylko kilka z wielu kwestii, które mają wpływ na koszt, jaki poniesiesz. Poniżej omawiamy je wszystkie.

B2B, B2C czy B2X?

Pierwszym czynnikiem, mającym wpływ na cenę, jaką zapłacisz za wdrożenie sklepu na Magento, jest sektor, do którego kierujesz swoją ofertę. Platformy sprzedażowe dla B2C są z reguły tańsze niż te dedykowane B2B lub B2X. Wynika to z różnic w liczbie i rodzaju potrzebnych funkcjonalności. Jako przykład może posłużyć koszyk. O ile sprzedawcom detalicznym w zupełności wystarczy klasyczny proces składania zamówień, sektor B2B i B2X często oczekuje dodatkowych możliwości — list zakupowych, multikont, negocjowania cen i wielu, wielu innych. To wszystko znajduje odzwierciedlenie w ostatecznej wysokości faktury.

Funkcjonalności i stopień innowacji

Jak już wiesz z poprzedniego akapitu, cena wdrożenia rośnie wraz z liczbą funkcjonalności (nawiasem mówiąc, o kluczowych funkcjonalnościach Magento możesz przeczytać w naszej publikacji „Magento. 5 bieg e-Commerce”). Sprawa wygląda podobnie, jeśli chodzi o stopień innowacji zastosowanych rozwiązań. Wysoce zaawansowane, nowoczesne technologie — np. oparte o popularną ostatnimi czasy sztuczną inteligencję -— pochłoną znacznie więcej roboczogodzin niż standardowe rozwiązania. Kiedy tworzymy od podstaw coś, czego na rynku nie ma, musimy brać pod uwagę dodatkowy czas potrzebny na opracowanie danej technologii np. związany z analizą i testowaniem.

Technologie

Za koszt wdrożenia Magento odpowiadają też technologie użyte podczas projektu. Zazwyczaj im bardziej popularne, tym łatwiej o dobrych specjalistów. Analogicznie, wdrożenie, które potrafi przeprowadzić tylko kilkanaście osób w branży, będzie wymagało więcej czasu i środków, a także uzależni firmę od garstki możliwych dostawców.

Stopień personalizacji

Wdrożenie Magento na bazie gotowego szablonu wyniesie znacznie mniej niż personalizacja całego wyglądu sklepu i panelu administracyjnego. Pół żartem-pół serio, wdrożenie sklepu internetowego można porównać do zakupu garnituru — koszt uszytego na miarę produktu będzie wyższy, ale znajdzie też odzwierciedlenie w jego jakości.

Prace naprawcze oraz modyfikacje

Wpływ na ostateczną wysokość faktury ma też sytuacja zastana. Czasem, gdy agencja przejmuje projekt po swoim poprzedniku, pojawiają się różne „niespodzianki”, z którymi należy się uporać. Jedną z nich jest kod napisany w sposób czyniący jego modyfikację bardzo czasochłonną i tym samym kosztotwórczą. Czasem, aby zoptymalizować koszt wdrożenia, lepiej rozpocząć prace od nowa niż przekształcać już istniejące rozwiązania.

Integracje

Do integracji sklepu internetowego z większością popularnych firm kurierskich lub systemów płatności wystarczą odpowiednie wtyczki. Koszty rosną, kiedy korzystasz z mniej znanych rozwiązań, które ich nie posiadają lub potrzebujesz indywidualnej integracji — na przykład w bardzo określonym zakresie z ERP, którego najczęściej nie przewiduje żadne rozwiązanie rynkowe.

Makiety UX i testowanie

Upraszczając, makieta UX to mapa wędrówki klienta po sklepie, obrazująca wszystkie akcje, które może on wykonać.

Makieta UX

Wielu przedsiębiorców nie docenia zalet makietowania i decyduje się pominąć ten etap, a ewentualne poprawki wprowadzić już w gotowym produkcie. To duży błąd!

Choć praca poświęcona na makietowanie generuje dodatkowy koszt, jest on znacznie niższy niż ten, który poniesiemy „eksperymentując na żywym organizmie”.

Identycznie wygląda kwestia testowania. Ono również generuje dodatkowe koszty, ale jego brak może zaowocować przeoczeniem błędów, które pochłoną jeszcze więcej pieniędzy.

Waterfall vs. Agile

Waterfall czy Agile?

Osobną kwestią, mającą wpływ na to, ile kosztuje sklep na Magento, jest sama metodologia pracy agencji. Obecnie w branży można spotkać się z dwiema popularnymi formami — Waterfall i Agile.

Model Waterfall (inaczej: model kaskadowy lub wodospadu) polega na określeniu już na samym starcie dokładnych celów i kosztów projektu. Klient nie ma wglądu w proces projektowy. W umówionym terminie otrzymuje gotowy produkt, wykonany według początkowych ustaleń, którym odpowiada też kwota na fakturze. Ten sposób działania ma swoje wady, które sprawiają, że rezygnuje z niego coraz więcej agencji i klientów. Przede wszystkim, brak wglądu w proces projektowy sprawia, że klient poniekąd kupuje „kota w worku”. Jeśli gotowy produkt okaże się nie spełniać oczekiwań, nie pozostaje nic innego niż rozpoczęcie pracy od nowa. Nie można zapominać też o błyskawicznie ewoluujących potrzebach rynku i zachowaniach klientów. Praca w modelu Waterfall nie pozwala na dostosowanie się do tych dynamicznych zmian.

Przeciwieństwem opisanego powyżej rozwiązania jest Agile (metodologia zwinna), która kładzie silny nacisk na szybkie reagowanie na zmiany oraz zaangażowanie klienta w projekt. W X-Coding pracujemy w oparciu o Scrum — zbiór praktyk zgodny z manifestem Agile. Proces projektowy składa się z okresów pracy zwanych sprintami. Po każdym sprincie zespół przedstawia klientowi opracowane rozwiązanie oraz wspólnie ustala cele na kolejny sprint. Tym sposobem mamy okazję cały czas obserwować zachodzące zmiany i reagować na nie na bieżąco, aby w efekcie stworzyć jak najlepszy produkt finalny. Pozwala to na znaczne oszczędności w porównaniu z wprowadzaniem zmian dopiero po otrzymaniu gotowego produktu.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o różnicach pomiędzy metodologią Waterfall i Agile zajrzyj do naszych artykułów:

Jak zoptymalizować koszty

Ile kosztuje sklep na Magento

Teraz kiedy wiesz już, co ma wpływ na cenę wdrożenia sklepu na Magento, czas odpowiedzieć sobie na pytanie „Jak zoptymalizować koszty?”. W trakcie naszego prawie 10-letniego doświadczenia we wdrażaniu sklepów na silniku Magento znaleźliśmy na to kilka sposobów. Oto one:

Jasno sprecyzuj swoje cele

Dopóki jasno nie określisz, czego oczekujesz, nie masz pewności, że agencja sprosta Twoim wymaganiom. Wyobraź sobie, że przychodzisz do dealera samochodowego i mówisz, że chciałbyś kupić czerwone auto. Sprzedawca może zaoferować Ci zarówno sportowe Ferrari, jak i rodzinne kombi. Już rozumiesz? Im bardziej precyzyjnie opowiesz o swoich oczekiwaniach, tym lepiej agencja zrozumie Twoje potrzeby i wyjdzie im naprzeciw. W efekcie zaoszczędzisz czas i pieniądze, które mogłyby pochłonąć nieustanne poprawki.

Przygotowaliśmy dla Ciebie kompleksową listę pytań, które powinieneś zadać sobie przed rozpoczęciem wdrożenia. Znajdziesz je w naszej publikacji „100 i jedno pytanie o Twój e-Commerce”.

Udostępnij tyle informacji ile możliwe

Im więcej informacji dostarczysz agencji, tym lepiej pracujący w niej specjaliści będą mogli odpowiedzieć na Twoje potrzeby, zamiast błądzić w poszukiwaniu rozwiązań. Pozwoli to zaoszczędzić czas — a tym samym również Twoje pieniądze.

Zdobądź odrobinę wiedzy technicznej (lub osobę, która ją posiada)

„Im mniej wiesz, tym lepiej śpisz” — to powiedzenie, z którym nie zgodzi się żadnej developer! Zanim powierzysz agencji wdrożenie Magento, zdobądź odrobinę wiedzy o przebiegu tego procesu. Zyskasz świadomość tego, co jest istotne z punktu widzenia developerów i już na samym początku będziesz mógł dostarczyć im wszystkich niezbędnych informacji. Możesz też do kontaktów z agencją wyznaczyć osobę ze swojej firmy, która już tę wiedzę techniczną posiada. Dobrym pomysłem będzie też zatrudnienie e-Commerce Managera, który zna rynek albo Product Ownera, który wie, jak wdraża się produkty. Dzięki temu zapobiegniesz ewentualnym problemom, które mogą wyniknąć podczas wdrożenia i pochłonąć część Twojego budżetu.

Minimum Viable Product

W X-Coding zawsze proponujemy naszym klientom Minimum Viable Product, czyli produkt o podstawowej funkcjonalności, pozwalającej na wprowadzenie go na rynek. Dzięki takiemu podejściu Twój e-sklep będąc jeszcze w trakcie rozwoju, może już na siebie zarabiać.

Podsumowanie

Wdrożenie profesjonalnej platformy sprzedażowej to inwestycja, która — w przypadku przemyślanego i dobrze wykonanego projektu — zwróci Ci się z nawiązką. Jeśli po zakończeniu lektury tego artykułu mielibyśmy zostawić Cię z tylko jedną myślą, niech będzie nią — nigdy nie lekceważ mocy briefu! Z doświadczenia wiemy, że jasne sprecyzowanie celów i ścisła współpraca na linii agencja-klient owocuje najlepszymi platformami sprzedażowymi, wartymi swojej ceny.