Kompleksowe wdrożenie
startupu CABAS.PL

Informacje o CABAS.PL

O CABAS.PL

CABAS.pl o sobie mówi “wielki internetowy ryneczek”. To miejsce, które łączy lokalnych sprzedawców z całego kraju, oferujących swoje wyroby oraz klientów poszukujących regionalnych, kulinarnych specjałów.

Projekt jest odpowiedzią na stale rosnące zapotrzebowanie rynkowe na żywność regionalną, produkowaną przez mniejszych producentów, zgodnie z tradycyjnymi recepturami, z najlepszej jakości składników, która ma być alternatywą dla masowo produkowanych artykułów spożywczych. Trend jest mocno zauważalny w sprzedaży tradycyjnej – stragany targowe przeżywają obecnie drugą młodość, coraz więcej ludzi wybiera także zakupy w osiedlowych sklepikach, zamiast w supermarketach.

CABAS.pl jest pierwszym portalem, który przenosi lokalną sprzedaż straganową na szeroką skalę, docierając do klientów z całej Polski, wykorzystując wielokanałową sprzedaż e-Commerce i m-Commerce. Z jednej strony sprzedawcy mogą w końcu oferować swoje produkty na terenie całego kraju, z drugiej strony smakosze otrzymują narzędzie, za pomocą którego będą mogli zaspokoić swoje potrzeby bez wychodzenia z domu.

Rozpoczęcie współpracy

CABAS.PL - Innowacja, Technologia, Mobilność

Współpraca z CABAS.pl rozpoczęła się w wyniku planowanej inwestycji na kompleksowe zaprojektowanie i wdrożenie systemu. X-Coding IT Studio zostało wybrane jako rzetelny partner z bogatym doświadczeniem w docelowej branży funkcjonowania platformy.

Pierwszy etap w projekcie to przede wszystkim analiza wymagań projektowych pod kątem dodatkowych funkcjonalności, powiększających przewagę konkurencyjną. Często wymagania opracowane w dokumentacji nie odzwierciedlają faktycznego potencjału platformy, dlatego w oparciu o standardy rynkowe i oczekiwania klientów szukamy szans w podniesieniu wartości dodanej dostarczanej przez serwis.

W efekcie jeszcze przed rozpoczęciem prac udało się zwiększyć atrakcyjność serwisu, a tym samym zwiększyć jego elastyczność na coraz szybciej rosnącym rynku sprzedaży FMCG on-line.

Technologia

Biorąc pod uwagę wymagania funkcjonalne, a także potrzeby biznesowe, do wdrożenia platformy wybrany został silnik Magento w wersji Community.

  • Wykorzystanie Magento pozwoliło zaimplementować pożądane funkcjonalności nie tylko optymalnie kosztowo, ale też w pełni skalowalnie, co przy osiągnięciu masy krytycznej będzie miało kluczowe znaczenie do utrzymania user experience na najwyższym poziomie.

  • Magento jest obecnie najbardziej popularną i najszybciej rosnącą platformą eCommerce na świecie. Wsparcie producenta, plany rozwojowe i duża społeczność skupiona wokół tego narzędzia pozwala na znaczne obniżenie kosztów późniejszego rozwoju, ale także znacznie ułatwia utrzymanie bezawaryjnej pracy systemu.

  • Dodatkowym atutem sklepu jest natywne wparcie dla urządzeń mobilnych dzięki wbudowanemu w system API, przez co zminimalizowaliśmy koszt wdrożenia komunikacji z aplikacjami zewnętrznymi.

Mobilność

Nie sposób myśleć obecnie o uruchomieniu sprzedaży w kanale e-Commerce bez odpowiedniego wsparcia dla urządzeń mobilnych. W tym wypadku była to kwestia tym bardziej kluczowa, jako, że mamy do czynienia z branżą FMCG, gdzie potrzeba zakupowa rodzi się bardziej pod wpływem impulsu niż długotrwałych poszukiwań.

Mobilność w CABAS.PL

CABAS.PL został przygotowany w technologii RWD w trzech różnych widokach:

  • regular screen,
  • tablet,
  • mobile,

dzięki czemu pozwala na wygodne zakupy nie tylko w domowym zaciszu, ale też podczas różnych codziennych czynności.

Dla klientów, którzy preferują natywne aplikacje, CABAS.pl oferuje aplikację dla systemu Android dostępną w sklepie Google Play. Aplikacja umożliwia użytkownikom jeszcze bardziej sprawne poruszanie się po bogatej ofercie regionalnych sprzedawców.

W przypadku wielu projektów, często konieczny jest wybór pomiędzy wdrażaniem wersji RWD lub wdrożeniem natywnych aplikacji. CABAS.pl oferuje oba rozwiązania, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom zarówno klientów preferujących RWD jak i zwolennikom aplikacji mobilnych.

Wdrożenie systemu

CABAS.PL - grafika

Projektowanie graficzne

Pierwszym zadaniem fazy projektowej było zaprojektowanie graficzne systemu na podstawie makiet funkcjonalnych, stanowiących wsad do projektu. Na etapie projektowania funkcjonalnego stanowiliśmy wsparcie merytoryczne, często weryfikując założenia z oczekiwaniami rynkowymi i dobrymi praktykami UX.

Przy każdym projekcie duży nacisk kładziemy na elementy graficzne. Z punktu widzenia sklepu internetowego, look & feel to jeden z ważniejszych czynników, często decydujący o tym, że klient zostaje lub porzuca witrynę.

CABAS.PL - organizacja

Organizacja projektu

Prace od rozpoczęcia projektu do zakończenia pełnej funkcjonalności trwały 15 miesięcy. W tym czasie w prace projektowe zaangażowani byli projektanci interakcji, graficy, testerzy, manager projektu i oczywiście zespół programistów.

Od początku prace nad systemem CABAS.pl wspierane były przez szereg systemów wspomagających pracę:

  • repozytorium kodu (svn),
  • system obsługi zgłoszeń (redmine),
  • obsługa continous integration (jenkins),
  • project management (podio),
  • automatyzacja testów obciążeniowych (siege).

oraz programy pozwalające na skuteczną komunikację Wrocław (siedziba X-Coding IT Studio) – Gdańsk (biuro CABAS.pl) – Warszawa (miejsce pracy sponsora): Skype, Hangouts, Team Viewer.

Taka organizacja pracy zapewniła niezakłócony przebieg projektu, a także uporządkowała współpracę między zespołem projektowym a zamawiającym.

CABAS.PL - integracje

Integracje

Na etapie wdrożenia konieczne okazały się integracje z systemami ułatwiającymi pracę sprzedawców, ale także zachęcających klientów do częstszych zakupów, m.in.:

  • integracja z bazami produktów: Brand24, produktywsieci.pl, opisy produktow.pl
  • integracja z serwisem dzielenia przelewów dla poszczególnych sprzedawców: Transferuj.pl MassPayment,
  • integracja z Google Calendar zarówno w zakresie zamówień klientów, jak i dostaw sprzedawców,
  • wtyczka napisana w JavaScript, pozwalająca zarządzać listami zakupowymi z poziomu zewnętrznych serwisów internetowych.,

Z technicznego punktu widzenia, integracją było również wdrożenie aplikacji mobilnej na system Android, z wykorzystaniem Magento API. Ważnym założeniem było wdrożenie komunikacji w taki sposób, by stanowiła szynę danych, do której w łatwy sposób będzie można podłączyć aplikacje zaprojektowane na inne systemy, na przykład Apple iOS.

CABAS.PL - szybkość witryny

Szybkość witryny

Ze względu na charakterystykę portalu, większość podstron składa się prawie w całości z dynamicznych treści, które są modyfikowane przez wielu sprzedawców, a nie, jak ma to miejsce w tego typu serwisach, przez administrację sklepu. Tym samym, w trakcie prac nad portalem jednym z wyzwań stało się zapewnienie krótkich czasów ładowania podstron.

Z problemem poradziliśmy sobie, stosując zaawansowane mechanizmy, takie jak: Mod_Pagespeed oraz Redis w połączeniu z wielopoziomowym cache. Do tego konieczna była konfiguracja bazy danych w pełni wykorzystująca zasoby serwera, a także mechanizmy opóźnionego ładowania (ang. Lazy Loading). W efekcie udało się skrócić czas ładowania strony głównej z 10 do 1 sekundy bez zwiększania parametrów wydajnościowych sprzętu. Wymaganym przez klienta poziomem wydajności serwisu było utrzymanie ruchu na poziomie 1 odsłony na sekundę (w szczycie 3 odsłony na sekundę). Po pracach optymalizacyjnych serwis jest w stanie wytrzymać ruch na poziomie ciągłych 6 odsłon na sekundę przy wykorzystaniu 2 z 3 dostępnych serwerów.

CABAS.PL - testy i stabilizacja

Testy / stabilizacja

Podczas prowadzenia projektów, bardzo dużą uwagę przykładamy nie tylko do poprawności projektu w sensie spełniania podstawowych założeń, ale też do niezawodności dostarczanego rozwiązania.

W celu zapewnienia odpowiedniego poziomu jakości, wewnętrznie projekt był realizowany etapami, dzięki czemu łatwiej było nam zapanować nad dostarczaniem poszczególnych funkcjonalności. W każdym etapie z różną intensywnością w development zaangażowani byli niezależni testerzy. W ten sposób mogliśmy wykonać pełny cykl produkcyjny “wdrożenie -> testy -> stabilizacja -> odbiór ” na mniejszych objętościowo produktach częściowych, w efekcie dostarczając spójną i stabilną całość.

W testy akceptacyjne poszczególnych etapów zaangażowany był także klient i sponsor projektu, dzięki czemu mogliśmy na bieżąco utrzymywać także zgodność biznesową.

CABAS.PL w liczbach

Projekt w czasie całego trwania wyrobił sobie pokaźne statystyki:

  • 724 przypadki użycia,
  • 340 wymagań funkcjonalnych,
  • 700 buildów jenkinsa,
  • 5000 rewizji svn,
  • ~ 2,5 mld B dziennego backupu danych,

Jeszcze przed zakończeniem prac nad serwisem CABAS.pl sponsor projektu zauważył tworzącą się na rynku niszę na cykliczne dostarczanie produktów regionalnych w boxach niespodziankach (cudmiodbox.pl, sielskibox.pl) i zdecydował się wdrożyć w serwisie mechanizmy niezbędne do wypromowania wśród sprzedawców tej formy oferowania swoich produktów. Dzięki elastyczności Magento nasz zespół mógł przejść do prac wdrożeniowych nowej funkcjonalności nie zaniedbując przy tym pierwotnych założeń projektowych.

Poza rozwojem funkcjonalności, zespół X-Coding IT Studio będzie także odpowiedzialny za prawidłową i wydajną pracę serwisu CABAS.PL

Jak możemy pomóc?

Jeśli chcesz z nami zrealizować swój projekt, zostaw nam informację.
Na pewno skontaktujemy się z Tobą!

Możesz także napisać lub zadzwonić: