Dedykowana aplikacja
mobilna dla TIM S.A.

Informacje o TIM S.A.

O TIM S.A.

TIM S.A. jest jednym z największych dystrybutorów artykułów elektrotechnicznych w Polsce. 25 lat w branży, z czego 17 lat na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, to wystarczająca ilość czasu, żeby zdobyć bezcenne doświadczenie na rynku. Spółka jest także laureatem wielu prestiżowych nagród, otrzymała między innymi Gazele Biznesu, Diament Forbes, itp.

Technologie, innowacja, mobilność – te trzy hasła stanowią obecny klucz do rozwoju TIM S.A. Firma jako pierwsza na rynku w tej branży udostępniła swoją ofertę przez Internet zarówno dla klienta biznesowego, jak i indywidualnego, bez koniecznośći wcześniejszego rejestrowania się czy logowania. Inwestycje w kanał on-line zaowocowały w otwarcie latem 2013 roku wysokiej klasy sklepu internetowego, dostosowanego w pełni do potrzeb odbiorców branży elektroenergetycznej.

Rozpoczęcie współpracy

Start

Po niewątpliwym sukcesie platformy e-Commerce, TIM zdecydował się na prezentację swojej oferty handlowej również w kanale m-Commerce. Współpraca z X-Coding IT Studio została nawiązana w celu zaprojektowania i wdrożenia dedykowanej aplikacji mobilnej na system operacyjny Android.

Po niewątpliwym sukcesie platformy e-Commerce, TIM zdecydował się na prezentację swojej oferty handlowej również w kanale m-Commerce. Współpraca z X-Coding IT Studio została nawiązana w celu zaprojektowania i wdrożenia dedykowanej aplikacji mobilnej na system operacyjny Android.

Dlatego też każdorazowo interakcje z użytkownikiem były projektowane w oparciu o makiety funkcjonalne. Dzięki temu dużo łatwiej było odwzorować procesy zachodzące w sklepie na urządzeniach mobilnych, a także nanosić konieczne zmiany bez niepotrzebnych kosztów. W oparciu o warsztaty z klientem udało się wypracować optymalną ściężkę obsługi klienta oraz realizacji zamówień, przy równoczesnym zachowaniu wszystkich specyficznych dla branży funkcji, które zawarte były w sklepie internetowym.

Dzięki współpracy poszczególnych działów firmy X-Coding IT Studio oraz TIM S.A. udało się przygotować taki projekt funkcjonalny oraz graficzny, który z jednej strony jest w pełni zgodny z Corporate Indetity firmy TIM S.A., a jednocześnie spełnia wymogi użyteczności zakupu przy użyciu urządzeń przenośnych.

Wdrożenie na zapleczu sklepu internetowego

Struktura sklepu TIM S.A.

To, co wyróżniało ten projekt na tle innych, to przede wszystkim kontekst środowiskowy. Firma TIM S.A. w momencie realizacji projektu dysponowała już nie tylko gotowym sklepem internetowym wdrożonym na silniku Magento, ale także całym zapleczem informatycznym wspomagającym główne procesy biznesowe realizowane w przedsiębiorstwie.

Analiza funkcjonalna wykazała, że najlepszym rozwiązaniem jest integracja aplikacji mobilnej bezpośrednio ze sklepem internetowym, w celu zapewnienia dokładnie tych samych warunków handlowych bez konieczności duplikowania danych, implementacji funkcjonalności lub komunikacji z systemami zewnętrznymi.

Magento core API

Do realizacji funkcjonalności przewidzianych w aplikacji mobilnej wykorzystane zostało Magento Core API. To zbiór metod umożliwiających komunikację pomiędzy platformą a systemami zewnętrznymi.

API zostało oprogramowane tak, by umożliwiać dostęp do najważniejszych obiektów systemu, takich jak:

  • produkty,
  • kategorie,
  • klienci,
  • zamówienia.

Dzięki API Magento otwiera się na systemy zewnętrzne. Biorąc jednak pod uwagę skalę zmian w samej platformie, jak również wymagania funkcjonalne aplikacji mobilnej, konieczne okazało sie wdrożenie uzupełnionej logiki na potrzeby komunikacji z aplikacją mobilną.

Maciej Harbuz

Dyrektor Technologii
X-Coding IT Studio

Z Magento Core API wykorzystaliśmy zaimplementowane zabezpieczenia, role i ograniczenia dostępu oraz protokół komunikacji SOAP. Wszystkie komunikaty musiały zostać zaimplementowane z uwzględnieniem zmian dokonanych w e-Commerce TIM S.A., takich jak zaawansowane narzędzie do cięcia kabli oraz zmodyfikowana logika procesu zakupowego. Uwzględnienie całej funkcjonalności zmodyfikowanego sklepu do poziomu komunikatów API było największym wyzwaniem, z jakim spotkaliśmy się podczas wdrożenia projektu. Jednocześnie na wszystkich etapach implementacji dbaliśmy o to, żeby rozwój sklepu pociągał w jak najmniejszym stopniu potrzebę zmian w funkcjonalnościach mobilnych.

Zwinnnie osiągnięte cele projektu

TIM - agile

Cały proces wdrożenia realizowany był zgodnie z metodologią SCRUM. Takie podejście było właściwie konieczne z uwagi na prowadzone równolegle prace rozwojowe i przyniosło następujące pozytywne skutki:

  • udało się zsynchronizować prace z rozwojem samego sklepu internetowego, dzięki czemu mogliśmy wdrażać zmiany w tym samym momencie, minimalizując ryzyko wystąpienia różnic w funkcjonalnościach,
  • zakres projektu był elastyczny i dostosowany do bieżących potrzeb i rozwoju samego sklepu,
  • efektem każdego sprintu była pełnoprawna aplikacja mobilna, gotowa do publikacji w Google Play. Dzięki temu rynek szybciej mógł zacząć używać narzędzia, a TIM mógł szybciej zebrać opinie zwrotne.

Dalszy rozwój

Zespół projektowy pracował w cyklu dwutygodniowym. W każdym sprincie realizowane było:

  • planowanie bieżącego zakresu prac projektowych,
  • realizacja zakresu zgodnie z wymaganiami,
  • testy automatyczne i akceptacyjne,
  • odbiór i publikacja produktu cząstkowego.

Efekty przeszło 11 miesięcy prac pokazały, że po raz kolejny metodologia zwinna była najlepszym możliwym wyborem.

TIM S.A. prowadzi obecnie dużą ekspansję na rynku sprzedaży internetowej. Dlatego też dynamiczny rozwój platformy e-Commerce powoduje konieczność bieżącego utrzymania i rozwoju wersji mobilnej, a także otwierania się na pozostałe systemy operacyjne. Firmy zdecydowały się wobec tego na przedłużenie współpracy.

Jak możemy pomóc?

Jeśli chcesz z nami zrealizować swój projekt, zostaw nam informację.
Na pewno skontaktujemy się z Tobą!

Możesz także napisać lub zadzwonić: